صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۵۴
  • پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 22 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - 2021 November 24
کد خبر: ۱۱۰۹۱۱
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

بسیج؛ از جنگ تحمیلی تا میدان مقابله با کرونا

 بسیج که در سال‌های گذشته در میدان‌های نبرد حق علیه باطل و دفاع مقدس و در رسیدگی به مایحتاج مردم محروم و مستضعف موفق عمل کرده بود، امروز هم در لباس دلاورمردان عرصه سلامت در مبارزه با کرونا مشغول ایثار و فداکاری است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دیر زمانی است که بسیج واژه مانوسی با ادبیات ایرانی شده و با فرهنگ مردم این مرز و بوم عجین گشته است. شاید آن روزی که ایران اسلامی و انقلاب تازه نفس یارای مقابله با رژیم بعث و حمله متجاورزگرانه صدام را با همراهی بسیج مردمی باز می‌یافت، هیچگاه تصور روزهایی را نمی‌کردیم که بسیج رکن اصلی مقابله با شرایطی شود که کم از بحران جنگ و دفاع نداشت؛ روزهای سخت کرونایی! که اگر بسیج باز هم مثل همیشه میدان دار نبود خیلی از نفس ها به دلیل نبود کپسول های اکسیژن به شماره می افتاد یا خانواده های بسیاری که سرپرستشان به دلیل بیکاری ها و تعطیلی های ناشی از گسترش این بیماری منحوس از کار مانده و پولی در بساطشان برای هزینه های خانوارشان نداشتند، معلوم نبود چطور قرار است روزگار بگذرانند.

 

از انقلاب تا فرمان تشکیل بسیج

بیست و دوم بهمن 57 انقلاب اسلامی بعد از جانفشانی های بسیاری از بزرگ مردان انقلابی  مقابل رژیم پهلوی و لشگری از همدستان بین‌المللی‌اش  به پیروزی رسید. اما تبعات حاصل از روزها مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی و تبعیضات و دست نشانده های آنها در سازمان ها و ارگان های مختلف و از طرفی نیاز به رسیدگی به محرومان جامعه و آنهایی که در صف اول انقلاب بودند و از طرفی قطع دست استکبار جهانی و منافع آنها در ایران با وجود گسترش روز به روز  توطئه‌ها و فتنه‌های غربی و شرقی علیه کشور نیاز به حضوری در میدان و انقلابی وار داشت حضوری که به تعبیر امام راحل در معنای «بسیج» خلاصه می شد که از بطن مردم و برای مردم باشد. در چنین شرایطی امام خمینی در پنجم آذر 1358، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند.

 

امام راحل(ره) در خصوص تشکیل بسیج فرموده اند: «یک مملکت بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست.» بسیج نه تنها سازماندهی نیروهای مردمی و انقلابی در راستای پیشرفت و آبادانی کشور در عرصه داخلی محسوب می شود بلکه در عرصه بین المللی هم الگویی بی بدیل از همیاری های مردمی است.

 

مقام معظم رهبری هم در خصوص این الگوی بین‌المللی می فرمایند: «سازماندهی بسیج، یکی از نوآوری‌های امام بزرگوار بود.» و «امروز اگر شما جلوه‌های زیبای پُرشور حضور جوانان را در صحنه‌های پُرخطر فلسطین و لبنان مشاهده میکنید، این الگوگیری از بسیج است.»

 

از جنگ تحمیلی تا جنگ کرونایی

آن روزها بسیج در میدان های نبرد حق علیه باطل و دفاع مقدس و در تامین مایحتاج مردم محروم و مستضعفان در جای جای ایران اسلامیِ درگیر جنگ و جهاد در آن روزها خودی نشان داد. بسیج حتی  خود  را در لباس پرستاران و پزشکان انقلابی در خط مقدم جبهه و پشت جبهه، در قامت پیرمرد و نوجوانی که دلشان برای این مرز و بوم و عزت و شرف آن می تپید خود را نشان داد و امروز به شکل دیگری خودنمایی می کند و هر روز ضرورت وجودیش و تدبیر مدبرانه حضرت امام راحل(ره) در فرمان تشکیل آن را  به رخ همه جهان می کشد.

 

امروز بسیج در لباس دلاورمردان عرصه سلامت در مبارزه با کرونا خود را نشان می دهد این همان بسیج سال 58 است که 42 سال بعد از انقلاب و فرمان تاریخی امام در تشکیل و سازماندهی آن، پرستار جوان و بارداری را به عرصه خدمت و میدان مبارزه با بیماری مهلک کرونا حتی با وجود شرایط اضطراریش می کشاند. رهبر انقلاب هم می فرمایند:« بسیج، عبارت است از مجموعه‌ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده‌به‌کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شده‌اند.»

 

بسیج علمی و حرکت در مسیر پیشرفت

بسیج از میدان جهاد رو در رو تا جهاد علمی و پزشکی و دانشجویی و... همان بسیجی است که 5 آذر سال 58 تشکیل شد. بسیج در عرصه های مختلف این روزها بیشتر قد علم کرده تا آنجا که بسیج اساتید برای تقویت میدان‌داری جهاد علمی، ماموریت ها و سیاست های علمی، پژوهشی و فناوری برنامه های خود را تبیین می کند.

 

نقش محوری و پیشرانی علمی و به عبارتی نقش اول پیشرفت علمی کشور در دست اساتید و دانشجویان است  و بسیج در این لایه ها با ظرفیت ها و پتانسیل های موجود گاه چنان در عرصه علمی پیشتازی می کند که  از تولید و پرتاب موشک تا ساخت روبات و تجهیزات علمی و پزشکی، کشور را در عرصه بین‌المللی با سرعت خوبی به جلو می راند.

 

بسیج یک عرصه‌ عمومی است

در عرصه پزشکی هم بسیج پزشکان و پرستاران کارهای بزرگ و تاثیرگذاری انجام داده‌اند و این مهم را چه در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و چه در دفاع سلامت و جنگ نابرابر کووید 19 شاهد بودیم. بسیج پزشکی گاه در اعزام نیروهای بسیجی به مناطق محروم و کمک به سلامت و درمان بیماران آن مناطق خودنمایی می کند.

 

چنانچه رهبری می گویند:« عرصه‌ی ؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخشهای جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ ای دون عرصه‌ دیگری است. در همه‌ جاها، در همه‌ مکانها، زمانها، عرصه‌ها و در همه‌ قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است.»

 

در عرصه نظامی هم بسیج و نیروهای بسیجی و دانشمندان بسیاری بسیجی وار برای ارتقای جایگاه ایران و اقتدار آن تلاش‌هایی بسیجی گونه کردند از یادگاری های شهید طهرانی مقدم در عرصه نظامی تا دلاورمردی های نیروهای سپاه در آب های خلیج فارس همه از یک نیروی واحد قدرت و انرژی می گیرند و آن هم چیزی نیست جز بسیج عمومی در عرصه پیشرفت کشور.

 

بسیج از بسیج کارگری و کارمندی تا بسیج علمی و اساتید و دانشجویان و نظامیان و ... همه با یک هدف قد علم کرده‌اند: «عزت و اقتدار، عمران و آبادانی ایران اسلامی و دفاع و حراست از این مرز و بوم کهن.» رهبر معظم انقلاب هم می گویند: «تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد؛ این یک رکن اساسی است.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: