صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۲ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 23
کد خبر: ۱۱۴۸۹۲

واکنش به ادعای احتمال انفجار لوله گاز در کاخ سعد آباد

به دنبال اظهارات رئیس پیشین کاخ سعدآباد مبنی بر احتمال وقوع انفجاری به دلیل وجود لوله‌های پوسیده در این کاخ، مدیرکل موزه‌ها گفت: در داخل هیچ یک از موزه‌های کاخ سعدآباد لوله گاز وجود ندارد و هیچ خطری موزه‌های این مجموعه فرهنگی‌تاریخی را تهدید نمی‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر، چندی پیش با معرفی رئیس جدید کاخ سعدآباد در تهران، مراسمی برای تودیع رئیس پیشین با حضور کارکنان کاخ و معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد. در این مراسم کیا پارسا به نکاتی از حضور 50 ماهه خود در این کاخ و مشکلاتی که با آنها رو به رو بوده است پرداخت.

پارسا در طول زمان مدیریتش در این کاخ و در سال‌های 96 تا 1400 حدود 11 نامه به وزارت میراث فرهنگی، شهرداری و نهادهای دیگر درباره موضوعات مرتبط با آب و برق و گاز این مجموعه تاریخی نوشت و هشدار داد.

یکی از این نامه‌ها خطاب به سازمان آتش‌نشانی و برای درخواست استقرار پایگاه آتش‌نشانی در مجموعه سعدآباد بود. یکی از مواردی که وی ذکر کرده بود، هشدار درباره یک انفجار بزرگ در کاخ سعدآباد است. انفجاری که می‌تواند در پی آتش‌سوزی لوله‌های گاز فرسوده به‌وجود آید.

بنا به گفته پارسا، لوله‌های پوسیده گاز کاخ متعلق به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است و در این مدت بازسازی مهمی برای آنها صورت نگرفته است.

به دنبال اظهارات رئیس پیشین کاخ سعدآباد مبنی بر احتمال وقوع انفجاری به دلیل وجود لوله‌های پوسیده در این کاخ، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها گفت: در داخل هیچ یک از موزه‌های کاخ سعدآباد لوله گاز وجود ندارد و هیچ خطری موزه‌های این مجموعه فرهنگی‌تاریخی را تهدید نمی‌کند.

وی بیان کرد: در پی دستورالعمل و آیین‌نامه حفاظتی موزه‌ها در کل کشور، ورود جریان گاز و آب در تمام موزه‌ها ممنوع است. داخل هیچ یک از موزه‌های کاخ سعدآباد لوله گاز وجود ندارد و نهایت این لوله‌های گاز در محوطه بیرونی قرار دارد و تا منبع گرمایش که بیرون از موزه بوده، ادامه دارد.

مدیرکل موزه‌ها معتقد است اظهارات اخیر مدیر پیشین مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد در رابطه با لوله‌های قدیمی آب بوده که نشتی‌هایی دارد، البته در این باره گزارش کارشناسی نداریم. این لوله‌ها در محوطه قرار دارد نه در داخل موزه‌ها و بیشتر در محدوده‌ای بوده که در اختیار وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیست.

کارگر همچنین تأکید کرد: هیچ‌گونه گزارش کارشناسی مبنی بر فرسوده بودن لوله‌های گاز در کاخ سعدآباد نداریم و اظهارات مدیر پیشین کاخ سعدآباد برداشت فردی بوده است. سیستم حفاظتی موزه‌ها در سراسر کشور مدام در حال رصد است./تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: