صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۰۸
  • سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱
  • Tuesday 20 December 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۰ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 31
کد خبر: ۱۱۵۵۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
مسعود براتی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

درسی که باید از برجام گرفت

مسعود براتی، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به آغاز دور هشتم مذاکرات هسته‌ای گفت: موضع ایران باید همان موضع گذشته خود باشد، ایران نباید تجربه‌ای که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) بدست آورد را کنار بگذارد. ایران چه در فضای جامعه و چه در میز مذاکره باید از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ استفاده کرده تا نقائص موجود در تجربه‌ قبلی که به درستی شناسایی شده، را برطرف کند.

 

مسعود براتی در گفتگو با «راهبرد معاصر»  پیرامون ارزیابی مواضع ایران در این دور از مذاکرات در راستای حفظ مصالح کشور ابراز کرد: موضع ایران باید همان موضع گذشته خود باشد، ایران نباید تجربه‌ای که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) بدست آورد را کنار بگذارد.

 

وی بابیان اینکه ایران باید به صورت مستمر این تجربه‌ را بازخوانی کند، ادامه داد: ایران چه در فضای جامعه و چه در میز مذاکره باید از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵استفاده کرده تا نقائص موجود در تجربه‌ قبلی که به درستی شناسایی شده، را برطرف کند.

 

براتی به این نقائص برجام گفت:  بحث فقدان تضمین برای اجرای تعهدات طرف‌های غربی، مسئله‌ جبران خسارتی که بعد از خروج آمریکا از توافق به ایران تحمیل شد و مسئله مهم راستی آزمایی اجرای تعهدات از سمت طرف‌های مقابل باید دنبال شود.

 

او باید تاکید بر اینکه این موارد باید به جد مدنظر قرار بگیرد، عنوان کرد: این یک موضع کاملا منطقی است لذا ایران باید نسبت به فایده‌مند بودن توافق برای مصالح خود و مردمش مطمئن شود.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مواردی که عرض شد از مولفه‌های این فایده‌مندی است که از تجربه اجرای توافق هسته‌ای برجام حاصل شده است، گفت: به نظرمی‌رسد موضع ایران باید همین باشد و بدون این‌ها نمی‌توان خیلی به فایده‌مند بودن هر نتیجه‌ای که حاصل شود امیدوار بود؛ لذا به نظرم موضع طرف ایرانی باید همین موضعی که تابحال مطرح کرده و استمرار داشته، باشد.

 

وی با اشاره به تلاش غرب برای جلوه دادن فضای غیر واقعی از مذاکرات عنوان کرد: غربی‌ها به دنبال این هستند که بتوانند با ایجاد این جو روانی به ایران فشار وارد کرده و به نتایج مطلوب و مدنظر خود در پای میز مذاکره برسند اما مردم تجربه گذشته برجام و توافق با غرب را دارند و این تجربه به راحتی تغییر نمی‌کند.

 

براتی در پایان تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام و نقض عهد توسط این کشور باعث عدم اجرای برجام بود اما اکنون مشاهده می‌کنیم که طرف غربی(آمریکا و اروپایی‌ها) تلاش بسیاری دارند تا اصل موضوع و صورت مسئله برجام را پاک کنند و توپ را در زمین طرف ایرانی بیاندازند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
احمد
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
سلام بر مسولین عزیز نظام مقدس اسلامی شما را به قران اجازه ند هید امریکای ها همان بلای دوره حسن روحانی را سر کشور بیاورند امریکای ها مردمانی جلب، متقلب، خبیث، بی شرافت، جنایتکار، زیاده خواه، وظالم هستند و هر کس ذرهای شرافت داشته باشد این حرف های حقیر راکه سالها دران سرزمین زندگی کردهام تایید میکند هر توافقی باید به تایید هردو مجلس اریکا برسد، شوررای امنیت سازمان ملل انرا باصدور قطنامه تایید کند، تنبیهات سنگینی برای عدم اجرای مفاد ان در نطر بگیرد، بازهم بعنوان یک ایرانی که سی سال با امریکا وامریکایی در رده های بالا سو کار داشته ام تاکید میکنیم دولت مردان امریکایی دروع گو ،بیشرافت، متقلب، وبه هیچ چیز پایب بند به هیچی نیستند ددوباره کلاه سرتان نرود به تبلیغات منفی توجه نکنید امریکا همیشه درحال توطه است به خدا توکل کنید،وقدمی عقب ننشینیدایشالله پیروز وسر بلند میشوید
ناشناس
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
شما مشکلی ندارید ملت فقیر و گرسنه اندچراازدوستی با جهان می ترسید