صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۳۱
  • يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 28 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۱ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 01
کد خبر: ۱۱۵۶۹۷
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

رمزگشایی از تشدید حملات تهاجمی عربستان علیه انصارالله

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گویی پیرامون تشدید حملات هوایی سعودی‌ها به شهرهای مسکونی یمنی گفت: بمباران‌های شدیدی که توسط جنگنده‌های رژیم سعودی در یمن صورت می‌گیرد، نشانه نگرانی آنها از پیشرفت‌های فوق العاده انصارالله در جبهه‌های مختلف است. ریاض با متهم کردن حزب‌الله به فرماندهی انصارالله در جنگ یمن تلاش می‌کنند تا پشتیبانی آمریکایی‌ها را همچنان با خود همراه داشته باشند. عربستان به دلیل تجاوز به یمن، متهم به جنایت جنگی و پاکسازی قومی در این کشور است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ عربستان بیشتر از شش سال است که در باتلاق جنگ یمن فرو رفته و برای رهایی از آن دست و پا می زند، در حالی که به گمان سعودی‌ها در ابتدای جنگ، آن‌ها می‌توانستند در کمتر از چند هفته یا چند ماه، یمن را تحت خواسته های خود و آمریکایی ها اداره کنند و بر جنگ فائق آیند. هر چند فشارهای سعودی ها برروی مردم یمن تا کنون کم نشده، اما قدرت نظامی و افزایش توان رزمی وتسلیحاتی آنها در کنار قدرت ایمان و اراده کافی، باتلاق دیگری برای دشمن آفریده است. کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر دلایل حملات سنگین روزهای گذشته سعودی ها را تشریح کرده است.


جعفر قناد باشی، کارشناس سیاست خارجی و بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر به موضوع حملات هوایی سعودی ها به شهرهای مسکونی و زنان و کودکان یمنی گفت: بمباران های شدیدی که توسط جنگنده های رژیم سعودی در یمن صورت می گیرد، نشانه نگرانی آنها از پیشرفت های فوق العاده انصارالله در جبهه های مختلف است. طی هفته گذشته شاهد وسیع ترین و گسترده ترین بمباران ها در بسیاری از شهرهای یمن بودیم، موضوعی که منجر به تخریب منازل مسکونی و بافت های شهری شد. به طوری که همزمان تعداد زیادی از خانواده ها از جمله زنان و کودکان به شهادت رسیدند.


این کارشناس سیاست خارجی هدف سعودی ها را از حملات نظامی روزهای گذشته اینگونه تشریح کرد: بمباران های بی سابقه شدید رژیم سعودی بیانگر آن است که در حال حاضر سعودی ها نگران هستند که انصار الله و مردم یمن در آخرین مراحل جنگ شش ساله به پیروزی برسند و پیروزی بزرگ نظامی خود را به جهانیان اعلام کنند در واقع با اعلام این پیروزی شکست نیروهای متجاوز سعودی آشکار می‌شود.


وی در این باره خاطر نشان کرد: می دانیم انصار الله در طی روزهای گذشته قدرت موشکی خود را به نمایش گذاشت، به طوری که توانست نقاط مهمی از خاک عربستان را مورد حمله قرار دهد. سه استان هم مرز یمن، سه استانی که قبلا متعلق به یمن بود و پایگاه های نظامی سعودی مستقر در آن مورد حمله قرار گرفتند، فرودگاه ها تعطیل شدند و همزمان انصارالله موفق شد با توانمندی‌ های بسیار قابل ملاحظه و چشمگیری گرانترین هواپیمای جاسوسی آمریکا که بر فراز یمن پرواز می کرد را ساقط کند.


قناد باشی در این باره تصریح کرد: این مسائل نشان دهنده قابلیت ها و موفقیت های بزرگ انصارالله است. علاوه بر این استان الجوف که هم مرز با عربستان است و براساس گزارش ها آزاد سازی استان مارب نیز که انصارالله به زودی آن را اعلام می کند نشان می دهد نیروهای سعودی و القاعده با حمایت های رژیم صهیونیستی نتوانستند فعالیت های تجاوزکارانه خود علیه مردم یمن و ارتش انصارالله را آنگونه که اسرائیل وآمریکا خواسته محقق کنند. خارج کردن استان مارب از تسلط دشمنان مردم یمن، و پیروزهای به دست آمده منجر به ایجاد یک جنون نظامی در عربستان شده، به گونه ای که سعودی ها از یک طرف دست به بمباران‌های بی‌سابقه می زنند، از آن سو سازمان بین الملل و جامعه بین المللی در برابر این تجاوز و سکوت اختیار کرده‌اند و از سوی دیگر سعودی ها به تبلیغات دروغین متوسط شده‌اند و برای زیر سوال بردن قدرت و توانمندی یمنی ها سعی می کنند با سند سازی قدرت و توانمندی انصارالله یمن را به حزب الله لبنان یا ایران نسبت دهند تا از این طریق از پشتیبانی رژیم صهیونیستی برخوردار شوند.


این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: سعودی ها با دست زدن به چنین ترفندهایی تلاش می کنند تا پشتیبانی امریکایی ها را همچنان داشته باشند. عربستان در حال حاضر به دلیل تجاوز به یمن متهم است، همچنین این کشور متهم به اقدام به جنایت جنگی و پاکسازی قومی است، لذا با جنجال آفرینی و دروغ بافی که هیچ کدام سندیتی ندارد تلاش می‌کند تا توانمندی یمنی ها را به ایران و حزب الله نسبت دهد البته هدف و غرض دیگر سعودی ها این است که در مذاکرات هسته‌ای ایران، رژیم صهیونیستی برای فشار به ایران ازاین موضوع بهره مند شود تا مانع شکل گیری یک مذاکرات مثبت شوند.


جعفر قناد باشی خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خواستار فروش سلاح به عربستان هستند لذا کمترین میلی به پایان یافتن جنگ و تجاوز سعودی ها علیه یمن ندارند. آنچه که در یمن صورت می‌گیرد، مجموعه ای از تحرکات مرتبط با هم است که بخشی از آن به صهیونیست ها مرتبط می شود. از سوی دگر آنها نگران موفقیت های دیگر ایران در عرصه‌های دیپلماسی هستند بخشی از آن نیز برمی گردد به آمریکایی ها چرا که درصدد ادامه سلطه بر منطقه و فروش سلاح به سعودی ها هستند. همه این مسائل سبب شده تا شرایط یمن مجدداً شرایط حادی شود ولیکن در مجموع آنچه که صورت می‌گیرد و افزایش تحرکات دشمن نشانه تهاجم قدرت و توانمندی آنها به شمار نمی رود، بلکه نشانه ضعف، استیصال و شکست‌های نظامی است و این نگرانی ها از موفقیت دیپلماتیک ایران و محور مقاومت در دشمنان مردم یمن و منطقه روز به روز افزایش می‌یابد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: