صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۱۴ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 04
کد خبر: ۱۱۶۴۹۶

توضیحات سازمان حفظ نباتات درباره برگشت محصولات کشاورزی صادراتی

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات برگشت محصولات کشاورزی صادراتی، ارتباطی به باقی‌مانده سموم ندارد.

به گزارش راهبرد معاصر شاهپور علایی مقدم گفت: طی هفته‌های اخیر هجمه زیادی به بازگشت محصولات کشاورزی وارد شد، درحالیکه مسئولان بار‌ها اعلام کردند که این موضوع هیچ ارتباطی به باقی مانده سموم ندارد.

به گفته وی، از سال ۹۸ شرایط روسیه برای واردات تغییر کرد که بدلیل تنبلی و کاهلی در اعلام تغییر تولید و نداشتن دیتا‌های تولید نتوانستیم سامانه راه اندازی کنیم و دلیل بازگشت فلفل از روسیه عدم ثبت سموم مصرفی در روسیه و شناسنامه تولید محصول بوده است.

علایی مقدم گفت: سرانه مصرف سم کشور ما نسبت به متوسط دنیا پایین است به طوریکه برای ۱۳۰ میلیون تن محصول، سرانه مصرف ۴۰۰ گرم است، درحالیکه میانگین دنیا ۴ برابر این است.

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با وجود آنکه ۹۸ درصد تکنیکال از خارج وارد می‌شود، از این رو بدیهی است که در شرایط کنونی تحریم و افزایش قیمت سموم و آفت کش، عده‌ای اقدام به ناخالصی سموم می‌کنند و آن را بر گردن تولیدکننده یا حفظ نباتات می‌اندازند.

طی هفته های گذشته بازگشت صد ها تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی از فلفل دلمه ای گرفته تا سیب زمینی و کیوی از بازارهای صادراتی خبرساز شده و موضوع استفاده از سموم غیراستاندارد و با ماندگاری بالا نگرانی های بسیاری در جامعه ایجاد کرده بود اما رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نداشتن گواهی باقی مانده سموم کشاورزی و عدم ثبت ۴ نوع سم مصرفی را علت اصلی این امر اعلام کرد.

توفیقی در الگوی کشت حاصل نشد
وی گفت: علی رغم آنکه الگوی کشت جز برنامه پیشنهادی وزراست، اما تاکنون توفیقی حاصل نشده است. هر چند کشت قراردادی جز برنامه‌های وزیر جهاد است که در صورت اطمینان کشاورز از بازار، کشت انجام می‌شود.

با وجود آنکه مصوبه الگوی کشت سال ۸۸ به تصویب رسید، اما تاکنون اجرا نشده است، هر چند کارشناسان بخش کشاورزی اجرای این مصوبه را راهکار مشکلات تنظیم‌بازار می‌دانند./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: