صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۶ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 06
کد خبر: ۱۱۶۶۷۴
به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)؛

نگاهی اجمالی به سیره حضرت زهرا (س)

رویدادهای تلخ، شرایط سخت بیماری و فراق پدر بیش از پیش شرایط جسمی و وضعیت روحی حضرت زهرا(س) را دشوارتر کرده بود، اما حضرت فاطمه (س) با وجود تحمل این مصائب، هیچ گله و شکایتی از بیماری خود نداشتند. همه این رویدادهای تلخ و دردناک حضرت زهرا(س) را به بستر بیماری کشاند و به شهادت ایشان در سن 18 سالگی منجر شد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ برای شهادت حضرت زهرا(س) سه روایت مشهور وجود دارد و چون تاریخ دقیق آن بنا بر دلائلی مشخص نیست هر سه دهه ای که در این روایات برای شهادت بانوی کوثر مطرح است عزداری می شود. بر اساس منابع تاریخی، ایام فاطمیه به حسب روایات بیش از ده تا پانزده قول بوده ولی آنچه شهرت دارد، سه قول اصلی است روایت «40» روز که دهه اول گرفته می شود مصادف با 8 تا 10 ربیع الثانی است. روایت «75» روز که دهه دوم گرفته می شود، مصادف با 13 تا 15 جمادی الاولی است و روایت سوم «95» روز که دهه سوم گرفته می شود، مصادف با 1 تا 3 جمادی الآخر است که بیشتر مورد تاکید است و منظور 40 روز، 75 روز و 95 روز بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام است.

 

ماجرای شهادت

اما ماجرا چه بوده است و چرا چنین روی داده است؟ آنچه مسلم است رویدادهای تلخ و دردناکی پس از وفات پیامبر اکرم(ص)، حضرت  فاطمه زهرا(س) را به بستر بیماری کشانده و ایشان را به شهادت رسانده است.  حضرت علی (ع) بعد از پیامبر جانشین و وصی ایشان بودند و این مهم در واقعه تاریخی غدیر و قبل و بعد آن بارها و بارها بر مسلمانان از جانب پیامبر اعلام شد. اما پس از رحلت رسول اسلام برخی صحابه این مهم را فراموش کرده یا نخواستند قبول کنند و خود اقدام به تعیین حاکم جامعه اسلامی کردند و حتی پا را فراتر گذاشته و از حضرت علی(ع) هم خواستند تا با آنها بیعت کند.

 

 بیعت نکردن امام علی (ع) بعد از رحلت پیامبر برای دستگاه خلافت سنگین و غیر قابل تحمل بود، از این رو تصمیم گرفتند که از حضرت علی(ع) و بنی هاشم و افراد دیگری که بیعت نکرده بودند، بیعت اجباری بگیرند. آنان دو روز بعد از تدفین پیامبر یعنی در روز جمعه اولین یورش را به خانه وحی انجام دادند. اما حضرت زهرا(س) برای مقابله با آنها و دفاع از حق خلافت همسرشان که به تعیین الهی بود در میان در و دیوار ماندند و در اثر فشار و ضرباتی که بر پهلو و بازوی ایشان وارد شد، مجروح و در اثر صدمات سخت و تازیانه هایی که در جریان این هجوم ناجوانمردانه متحمل شدند، جنین ایشان هم سقط شد.

 

از بیماری تا تدفین شبانه و پنهانی

رویدادهای تلخ، شرایط سخت بیماری و  فراق پدر بیش از پیش شرایط جسمی و وضعیت روحی حضرت زهرا(س) را دشوارتر می کرد، اما حضرت فاطمه (س)، با وجود تحمل این مصائب، هیچ گله و شکایتی از بیماری خود نداشتند. همه این رویدادهای تلخ و دردناک حضرت زهرا(س) را به بستر بیماری کشاند و به شهادت ایشان در سن 18 سالگی منجر شد و بنابر وصیت خویش شبانه و به صورت پنهانی دفن گردید، به طوری که محل قبر شریف ایشان تا کنون نامعلوم است. اما براساس هر سه روایاتی که از شهادت حضرت زهرا(س) وجود دارد یعنی در سه دهه فاطمیه شیعیان عزداری می کنند آن هم برای سرور زنان بهشت و بانوی کوثری که  طبق نزول آیه کوثر از جانب خداوند  «خیر بینهایت»، نسل کثیر و ذریه فراوان به پیامبر مکرم اسلام بخشیده شده است.

 

یکی از 5 بانوی قدسی جهان

باید عنوان کرد حضرت زهرا (س) یکی از پنج بانوی قدسی تاریخ جهان به شمار می‌رود و جایگاه بسیار رفیعی در دین اسلام دارد. آن حضرت (س) سومین معصوم، دختر معصوم، همسر معصوم و مادر معصوم و دارای ویژگی‌های ممتاز متعددی است. 12 امام شیعیان از نسل حضرت فاطمه زهرا(س) هستند؛ مطابق روایات سوره و آیاتی از قرآن کریم به جز سوره کوثر همانند سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت (س) و همسر و فرزندانشان نازل شده است و دوستی و دشمنی با ایشان، به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر (ص) است.

 

حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت ایشان نزد خداوند و در میان مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای حضرت علی(ع) و دارای منزلتی عظیم ‌تر از سایر ائمه است  و بی ‌شک مجموع صفات پدرشان، حضرت محمد (ص) را در خود دارند و علاوه بر آن هر آنچه از علم، معرفت، اخلاق وایمان پدر در دست داشتند و برای دیگران به اشتراک می‌گذاشتند، که حقیقت اسلام زنده بماند و جاودانه شود.

 

جایگاه علمی و اجتماعی حضرت زهرا(س)

اما مسئله این است که حضرت زهرا(س) در کنار تمام منزلتی که دارند جایگاه علمی و اجتماعی  رفیعی نیز داشتند. اگر بخواهیم مقام علمی حضرت زهرا(س) را درک کنیم و تنها  به گوشه‌ای از آن پی ببریم، خطبه فدکیه از زبان آن حضرت و عمق و ژرفای کلمات آن بهترین گزینه است آنجا که استوارترین جملات را در توحید ربوبی بر زبان جاری می‌کنند؛ جای جای این خطبه و بیان علت تشریع احکام، خود سندی محکم بر اقیانوس بی‌کران علم اوست که متصل به مجرای وحی است.

 

شاید از دیگر شواهدی که به آن وسیله می‌توان گوشه‌ای از علم مقام حضرت فاطمه زهرا (س) را درک کرد، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار است که در فرازهای گوناگون تاریخی نقل شده است. اما باز هم  استدلال‌های عمیق فقهی حضرت زهرا(س) در جریان فدک، به روشنی بر احاطه آن حضرت بر سراسر قرآن و شرایع اسلامی بیشتر دلالت دارد.

 

اگر بخواهیم به برخی از فعالیت‌های اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س) هم اشاره ای گذرا داشته باشیم می توانیم به مرجعیت علمی اصحاب، بیان احکام شرعی برای بانوان و مددکاری و پرستاری از مجروحان جنگ‌ها اشاره داشت.

 

علامه سید جعفر مرتضی عاملی درخصوص مرجعیت حضرت زهرا (س) می‌نویسد: تاکیدهای مکرر و مداوم پیامبر اکرم (ص) در گفتار و رفتار، به علاوه مقام و موقعیت حضرت زهرا (س) سبب شد تا ایشان مورد مراجعه مردم باشند و از درجه و موقعیت خاصی برخوردار گردند. چنانکه منزل ایشان پایگاه و پناهگاهی برای افراد زیادی بود که به آنجا رفت و آمد می‌کردند. علاوه بر زنان همسایه، دیگر بانوان مدینه نیز به آن حضرت مراجعه کرده و به منزلش رفت و آمد داشتند.

 

بهره سخن

بانوی بیکرانه اسلام و خیر بینهایت ائمه اطهار بنا بر روایات بیشمار بعد از رحلت پدر دچار مصائب و آسیب های درد آور بسیاری شدند و در اثر بی وفایی بر عهدی که پیامبر در غدیر خم با صحابه خود داشتند و هجوم به منزل ایشان برای بیعت اجباری گرفتن از امیر المومنان علی (ع) دچار صدمات سخت و جبران ناپذیری شده و سرانجام به شهادت رسیدند. اما مقام و منزلت آن حضرت لازم است در جامعه امروز با ورود شبهات  و تخریب های بیشمار دشمنان اسلام برای کودکان و نوجوانان در معرض خطرات بسیار تبیین شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: