صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۰ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 10
کد خبر: ۱۱۷۱۷۴

دیدار وزیر خارجه طالبان با نماینده ایران در امور افغانستان

روابط دوجانبهٔ اقتصادی و سیاسی میان افغانستان و ایران، افزایش پروازها، ترانزیت زمینی و سایر تسهیلات و فراهم‌آوری تسهیلات برای مهاجرین افغان از جمله موارد مورد بحث میان وزیر خارجه طالبان و نماینده ایران در امور افغانستان بود.

به گزارش راهبرد معاصر، «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان، در جریان سفر خود به تهران با «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه طالبان، در این دیدار پیرامون روابط دوجانبهٔ اقتصادی و سیاسی میان افغانستان و ایران، افزایش پروازها، ترانزیت زمینی و سایر تسهیلات و فراهم‌آوری تسهیلات برای مهاجرین افغان بحث صورت گرفت.


«امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان عصر روز شنبه (۱۸ دی) در راس هیاتی برای گفتگو با مقامات ایران وارد تهران شد.

وزارت امور خارجه طالبان عصر روز گذشته از دیدار «متقی» و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.


معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان خاطرنشان کرد که در این دیدار، روابط، تجارت، بازرگانی، فرآورده‌های نفتی، ترانزیت و مسائل امنیتی به صورت مثبت و سازنده مورد بحث قرار گرفت.

وی با بیان این‌که هر دو طرف موقعیت سرزمینی افغانستان را پیوندی بین آسیای مرکزی و جنوبی خواندند، گفت: ایران می‌تواند صادرات خود را به سایر کشور‌های منطقه از طریق افغانستان ترانزیت کند و افغانستان نیز می‌تواند از مزیت ترانزیتی طریق ایران استفاده کند.

در همین حال «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه طالبان سفر خود به تهران را مثبت ارزیابی کرد.

وی درباره این سفر به رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت: «دیدار‌های مثبتی با طرف ایرانی در زمینه تجارت، نفت، ترانزیت، سیاسی و امنیتی داشتیم. هدف ما برقراری روابط خوب با منطقه و به ویژه با کشور‌های همسایه است.»

از سوی دیگر نیز امیرعبداللهیان در دیدار امیرخان متقی ضمن بزرگداشت یاد شهدای دیپلمات ایرانی در مزار شریف، مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور شد و بر آزادسازی منابع مالی بلوکه شده این کشور توسط آمریکا تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سخنان مثبت رهبران طالبان در خصوص تشکیل دولت فراگیر، ضرورت تامین شاخص‌های قابل قبول در این خصوص را مورد تأکید قرار داد.

امیرعبداللهیان کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم رنج دیده افغانستان را یادآور شد و افزود: ایران ضمن تداوم این کمک‌ها، از ظرفیت‌های منطقه‌ای نیز برای کمک‌های بیشتر به منظور کاهش مشکلات مردم افغانستان بهره خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین سیاست‌های غلط آمریکا و هم پیمانان آن طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان را مورد نکوهش قرار داد و ایجاد اختلاف بین افغانستان و کشور‌های همسایه را یکی از محور‌های سیاست آمریکا در منطقه خواند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نیز امروز دوشنبه (۲۰ دی) درباره سفر امیرخان متقی با امیرعبداللهیان و حق آبه رودخانه هیرمند گفت: در این دیدار درباره حق‌آبه ایران و موضوع آب گفتگو‌های مثمرثمری داشتیم و کمیساران عالی آب بزودی طی یکی دو روز آینده در نیمروز همدیگر را خواهند دید.

خطیب‌زاده بیان کرد: معاهدات و قرارداد‌های دوجانبه در چارچوب مراوادت دوجانبه انجام می‌شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تأکید امیرعبداللهیان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و اینکه آیا ایران طالبان را به رسمیت می‌شناسد، نیز بیان کرد: وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ ایران است. ایران در این شرایطی که به دلیل حکمرانی غلط و تجاوز‌های آمریکا به این جغرافیای عزیز شاهد هستیم که ۸۰ درصد مردم افغانستان امروز زیر خط فقر به سر می‌برند و وضعیت نابسامان سوخت، مواد اولیه و دارو ... تمامی دغدغه ایران بوده است و سفر هیأت افغانستان به تهران در چارچوب این دغدغه بوده است که افغانستان را از این شرایط خارج کرد. گفتگو‌های خوبی در سفر انجام و تلاش شد با تمرکز بر اقتصاد مردم محور در بازارچه‌های مرزی، مراودات پولی و مالی و تجارت و تامین مایحتاج مردم افغانستان تعاملات و تجارت در حوزه انرژی و سوخت و ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک و بسیاری از این دست موارد توافقات به نقطه اجرایی شدن نزدیک شود. این سفر در سه کارگروه مختلف به تمامی موارد پرداخت و سفر موفقی بود./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: