صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۲۳ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 13
کد خبر: ۱۱۷۵۰۰
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

چرا سفر امیرعبداللهیان به چین حائز اهمیت است؟

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگویی درباره‌ی اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین و اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله‌ی ایران با چین گفت: بخشی از این سند همکاری مربوط به تعاملات در زمینه نفت و گاز و انرژی است. با توجه به اینکه کشور به شدت نیازمند سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی برتر برای بهره‌برداری از منابع نفتی است، ایران می‌تواند در ازای صادرات نفت به چین، تکنولوژی مورد نیاز را دریافت نماید.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سفر در پیش امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به چین در راستای بررسی مسائل فی مابین دو کشور در حالی انجام خواهد شد که وزرای خارجه کشورهای عربی منطقه نیز طی سفرهای یک روزه‌ای با همتایان خود در چین ملاقات کرده‌اند. قطعا سفر وزیر خارجه ایران به کشوری که یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی و رشد یافته ترین اقتصادهای جهان به شمار می رود جای تامل دارد. آنچه دراین بین مهم است تسریع اجرای قرارداد و سند همکاری 25ساله‌ای است که می تواند افق های توسعه ای مورد نظر ایران را محقق کند. رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین درباره این سفر و جزییات آن با راهبرد معاصر گفت و گو کرده است.

 

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین گفت: این سفر که به دعوت همتای چینی وزیر امور خارجه صورت گرفته است نه تنها با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، بلکه از امروز تا دو روز آینده وزرای خارجه شش کشور حوزه خلیج فارس با مسئولان و دولتمردان چین در خصوص مباحث مختلف رایزنی و گفت و گو خواهند داشت.


وی در این باره افزود: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز ۱۴ ژانویه طی دیدار یک روزه بسیار مهمی برای رایزنی مسائل حائز اهمیتی از جمله قرارداد 25 ساله بین ایران و چین به این کشور سفر می کند. علاوه بررایزنی درخصوص مسائل سیاسی و بین المللی در این سفر به نظر می رسد موضوع مهمی به نام سند ۲۵ ساله هم جزیی از دستور کار فی مابین باشد که درباره جزییات آن بحث و گفت و گوهای بیشتری صورت می گیرد.


حریری در این باره گفت: قطعا سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین دچار تغییراتی نمی شود، چرا که این سند نقشه راهی برای همکاری بلندمدت میان چین و ایران است. بنابراین می توان احتمال داد قاعدتاً هر سفری که مسئولین دو کشور ایران و چین به کشورهای یکدیگر داشته باشند و در جلساتی که بین سران دو کشور برگزارمی شود موضوع قرارداد و سند 25 ساله یکی از مهمترین سرفصل‌های گفت وگوها باشد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: لذا در این سفر می توانیم امیدوار باشیم که روند انجام و اجرای قرار داد و سند 25 ساله بین ایران و چین به مراحل اجرایی تری برسد.


مجید رضا حریری درباره تعاملات بین ایران وچین در حوزه نفت وگاز در سند 25 ساله گفت: بخشی از این سند همکاری مربوط به تعاملات در زمینه نفت و گاز و انرژی است. ضمن اینکه در این سند قرار نیست ایران صادر کننده نفت خام به چین باشد، بلکه درازای نفتی که به چین صادر می شود تکنولوژی مورد نیاز کشور در صنعت نفت و گاز از چین خریداری خواهد شد.


این فعال اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشور به شدت نیازمند سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی برتر برای بهره‌برداری از منابع نفتی است، قطعا در قبال دریافت این خدمات یا به چینی ها باید ارز بدهیم یا نفت. قاعدتا چون دسترسی کشور به منابع مالی و ارزی به دلیل تحریم ها محدود است و منابع ارزی فراوانی برای انجام این منظور نداریم، یکی از اولویت‌ها می‌تواند این پیشنهاد باشد که درهر قرارداد اجرایی در بلند مدت به چین نفت صادر کنیم.


حریری با تاکید براینکه به شدت نیازمند انتقال تکنولوژی به کشور هستیم گفت: درصنعت نفت برای بهبود بهره برداری از منابع انرژی نفت و گاز نیاز شدیدی به خرید تکنولوژی ها وماشین آلات روز و مدرن از چین داریم. خرید ماشین آلات و تکنولوژی های برتر منجر به ایجاد تحولات مثبتی در صنعت نفت کشور می شود. با توجه به اینکه در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری ضعف تکنولوژی شدیدی داریم که این موضوع آسیب هایی را به مخازن ما وارد کرده است، لذا یکی از راهبردهای مورد نظر می تواند صادرات نفت در ازای وارد کردن تکنولوژی های مدرن روز از چین باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: