صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۰۴
  • سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
  • Tuesday 21 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۳۰ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 20
کد خبر: ۱۱۸۶۴۳
کامبیز میرکریمی نائب‌رئیس اتاق‌بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

پیش شرط‌های افزایش مناسبات اقتصادی ایران و روسیه چیست؟

کامبیز میرکریمی عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه، گفت: روسیه کشور پهناوری است که نباید با کشورهای دیگر یکسان دیده شود. علی‌رغم اینکه ایران در روسیه شورای بازرگانی و سرای تجاری دارد، اما به علت پهناور بودن روسیه، نیاز به رایزنان بازرگانی بیشتری داریم. قطعا وجود یک رایزن در این کشور کفایت نمی‌کند، بلکه تعداد رایزانان اقتصادی برای شناسایی بازارها و حضور فعالان فرهنگی این دو کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید افزایش بیابد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، در دومین و آخرین روز از سفر رئیس جمهور ایران به روسیه که به دعوت شخص رئیس جمهور این کشور انجام شده است، «راهبرد معاصر» بر آن شد تا در گفت‌وگو با نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه هدف‌گذاری دولت و راهکارهای افزایش دستاوردهای این سفر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

 

کامبیز میرکریمی عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» به ظرفیت‌های بالای تجاری روسیه برای اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه به عنوان اولین قدم برای تسهیل و افزایش تجارت بین دو کشور را باید به فال نیک گرفت. خوشبختانه روسیه یکی از بزرگترین کشورهای همسایه و منطقه به شمار می‌‎رود که میزان واردات قابل توجهی دارد. رقم‌های صادراتی ما به روسیه به قدری در برابر مجموع رقم‌های وارداتی این کشور ناچیز است که نیاز به هدف‌گذاری دقیق‌تری برای افزایش میزان صادرات به این کشور داریم.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به عنوان اولین قدم سفر آیت‌الله رئیسی به دعوت آقای پوتین به روسیه آغاز خوبی بر افزایش تبادلات تجاری ایران و روسیه می تواند باشد، مشروط به افزایش اطلاع‌رسانی‌ها و ترسیم نقشه راه برای شرکت ها و تولید کنندگان ایرانی.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه خاطر نشان کرد: افزایش صادرات و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی با  کشور پهناور روسیه به قدری حائز اهمیت است که حتی دولت برای افزایش اطلاع‌رسانی به شرکت‌ها باید هزینه کند، چرا که صرف اینکه بگوییم آقای رئیس جمهور به روسیه سفر کرده تا قراردادی بیست ساله را به امضاء برساند کفایت نمی‌کند.

 

کامبیز میرکریمی فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود دولت تبلیغات قابل توجهی در این عرصه داشته باشد تا شرکت‌های ایرانی به تولید کالای با کیفیت و صادرات به روسیه تشویق و ترغیب شوند. ارتقای کیفیت کالای ایرانی به معنای پیدا کردن بازارهای جدیدی برای عرضه و صادرات و ارز آوری بیشتر است.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه یادآور شد: از سوی دیگر دولت باید تلاش کند تا بخش خصوصی در ایران و روسیه از نمایشگاه‌هایی که در دو کشور دایر می‌شود دیدن کنند. روسیه درطول سال چندین نمایشگاه بین‌المللی معتبر برپا می‌کند. حضور فعالان اقتصادی ما برای آشنایی با دستاوردهای تجاری و بازرگانی روز دنیا بسیار حائز اهمیت است.

 

 وی در خصوص عدم شناخت روس‌ها از ظرفیت‌های ایران گفت: متاسفانه تجار و فعالان اقتصادی روس، شناخت چندانی از ظرفیت و کالاهای ایرانی ندارند. مجموع صادرات ما را محدود به چند قلم کالای سنتی مثل رب گوجه فرنگی؛ کشمش و صیفی جات می‌دانند. روس‌ها در هر سفر به ایران از تنوع محصولات ما متعجب می‌شوند. انتظار می‌رود دولت محترم این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و با راه‌اندازی نمایشگاه های مختلف و اعزام تجار و بازرگانان ما به روسیه، شناخت دو جانبه‌ای از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاد کند.

 

کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در پایان به «راهبرد معاصر» گفت: روسیه کشور پهناوری است که نباید با کشورهای دیگر یکسان دیده شود. علی‌رغم اینکه ایران در روسیه شورای بازرگانی و سرای تجاری دارد، اما به علت پهناور بودن روسیه، نیاز به رایزنان بازرگانی بیشتری داریم. قطعا وجود یک رایزن در این کشور کفایت نمی‌کند، بلکه تعداد رایزان‌ها برای شناسایی بازارها و حضور فعالان فرهنگی این دو کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید افزایش بیابد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: