صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۷ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 21
کد خبر: ۱۱۸۷۸۱

مقام اروپایی:مذاکرات وین در مسیر درستی قرار دارد

یک مقام اروپایی تایید کرد که مذاکرات در وین در مسیر درستی قرار دارد و به زودی توافق حاصل خواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا امروز (جمعه) گفت: «مذاکرات هسته‌ای وین با ایران در مسیر درستی حرکت می‌کند.»

این مقام که نخواست نامش فاش شود با اشاره به پیشرفت محدودی که در حین مذاکرات بدست آمده، اعلام کرد که ارزیابی او این است که برای رسیدن به توافق در مسیر خوبی قدم برمی‌دارند با این حال ممکن است به دلیل زمان‌بندی کُند به راه‌ حل مناسبی نتوان دست پیدا کرد.

بر اساس گزارش روزنامه رای الیوم این مقام در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که از نظر او توافق احتمالا زودتر از تاریخی که پیشتر گفته شده حاصل خواهد شد.

ساعاتی پیش نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد اعضای برجام و آمریکا، بدون حضور ایران، برای ارزیابی وضعیت امور در مذاکرات وین دیدار کردند. در همین راستا غربی‌ها همانطور که علناً این کار را انجام می‌دهند، بر لزوم نهایی کردن مذاکرات در اسرع وقت تأکید دارند، روسیه احساس فوریت دارد، اما مخالف ضرب‌الاجل‌های مصنوعی است.

هم‌اکنون دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین در جریان است و به گزارش نشریه وال استریت ژورنال، خواسته اصلی ایران تعهد قانونی برای اجرای توافق و لغو تحریم‌های پسابرجامی است. با این وجود وزیر خارجه آمریکا صراحتا تایید کرد این کشور نمی‌تواند به ایران تضمین محکمی بدهد!

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای تقریباً دو ماه پیش مجدداً از سر گرفته شد. طرفین مذاکره کننده قبلاً اعلام کرده بودند که امیدوارند طی چند هفته آینده به توافق دست یابند. پیش از این نیز «لارنس نورمن» خبرنگار وال استریت ژورنال در پیامی به نقل از یکی از مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی مدعی پیشرویِ کند مذاکرات احیای برجام شده و اعلام کرد موضوعات کلیدی هسته‌ای و لغو تحریم‌ها همچنان حل نشده باقی‌مانده است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: