صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 02
کد خبر: ۱۲۰۴۹۲

مصوبات جدید کمیسیون تلفیق برای حمایت و رونق بورس

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس مصوبات اخیر این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست صبح امروز این کمیسیون، گفت: نمایندگان در این نشست به منظور جلوگیری از مالیات مضاعف و پرداخت مالیات توسط تحویل گیرنده کالایی با الحاق یک بند به تبصره 7 لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند.

 

وی ادامه داد: براین اساس به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بورس‌های کالایی مورد مبادله قرار می گیرند، مشمول مالیات با نرخ صفر می باشند.

 

نماینده آباده در مجلس تصریح کرد: در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی می باشد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مجلس با بیان اینکه نمایندگان به منظور رونق بورس و جلب اعتماد عمومی مالیات را در زمانی که سودی تقسیم نشود صفر تعیین کردند، اظهار کرد: آنها به منظور تشویق سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی مقرر کردند که در سال 1401 مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد، مشمول مالیات با نرخ صفر شود.

 

زارع با اشاره به مصوبات روز گذشته کمیسیون متوبع خود، گفت: در نشست نوبت عصر روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه در بررسی تبصره 6، نمایندگان با تخصیص 3 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای واردات خودرو برای بیمه یک میلیون و 400 هزار نفر از عشایر بدون بیمه باقیمانده موافقت کردند تا تمامی این افراد دارای بیمه شوند.

 

وی ادامه داد: همچنین نمایندگان از محل اخذ عوارض از عرضه‌کنندگان انواع بازی های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن های همراه و کنسول مبلغ 10 درصد برای تولید بازی‌های رایانه‌ای به سازمان بسیج اختصاص دادند.

 

زارع تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه همچنین 5 هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو را به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راستای توسعه و نگهداری و به روز رسانی سامانه قرارداد الکترونیک وکالت اختصاص داد.

 

نماینده آباده در مجلس بیان کرد: به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، مبلغ 500 میلیارد تومان از محل درآمدهای ایجاد شده در بحث عوارض سیگار به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت تا در تامین تجهیزات ایستگاه‌های ایست و بازرسی گشت‌های انتظامی اولویت‌دار به مصرف برسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس تاکید کرد: براساس موافقت نمایندگان در نشست امروز عصر این کمیسیون و در راستای عدالت اجتماعی و تامین نیازهای ضروری و اشتغال محرومان، یک درصد از محل درآمدهای حاصل از عوارض واردات خودرو و فروش سیگار را به شکل مساوی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص دادند.

وی بیان کرد: نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره 6 لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند که به موجب آن مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر مصرف سیگار بابت کاهش سود تسهیلات مسکن (خرید و ساخت) جوانان به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود همچنین مبلغ 5 هزار میلیارد تومان نیز صرف تکمیل پروژه های نیمه تمام ورزشی با اولویت شهرستان‌ها و روستاهای کم برخوردار خواهد شد.

 

زارع تصریح کرد: مبلغ یک هزار میلیارد تومان جهت اجرای قانون تولید دانش بنیان به معاونت علمی و مبلغ یک هزار میلیارد تومان جهت ساخت خوابگاه به خصوص خوابگاه متاهلی در اختیار وزارت علوم قرار خواهد گرفت و مبلغ یک هزار میلیارد تومان نیز جهت اتمام سالن های نیمه تمام ورزشی و فرهنگی بسیج در نظر گرفته خواهد شد.

 

لازم به ذکر است مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه پس از تصویب نمایندگان در صحن علنی پارلمان و تائید شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود./ تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: