صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۲۴
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 05
کد خبر: ۱۲۰۷۶۸

لبنان: از حقوق دریایی خود در برابر اسرائیل کوتاه نمی‌آییم

دولت لبنان در نامه‌ای به سازمان ملل بر حقوق منابع دریایی خود در برابر رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، در پی مخالفت رژیم صهیونیستی با آغاز فعالیت لبنان در بلوک ۹ میدان نفتی در مرز با سرزمین اشغالی، بیروت در نامه‌ای به سازمان ملل بر حق خود برای بهره‌برداری از منابع خدادادی تأکید کرد.

به نوشته المیادین، این نامه ابتدای هفته گذشته نوشته و در آن آمده است که دولت لبنان به مواضع هیئت مذاکره کننده این کشور در قبال مرز با فلسطین اشغالی پایبند خواهد بود. همچنین نامه مذکور چند روز پیش از رسیدن میانجیگر دولت آمریکا به بیروت، به دست سازمان ملل رسیده است.

بیروت خطاب به مقامات سازمان ملل تاکید کرده که میدان گازی «کاریش» همچنان مورد منازعه بوده و به هیچ وجه به رژیم صهیونیستی تعلق ندارد.

در شهریور ماه نیز در پی انتشار اخباری مبنی بر برنده شدن شرکت آمریکایی «هالیبرتون» برای حفاری در منطقه مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه لبنان از این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.

وزارت انرژی رژیم صهیونیستی در ۲۶ ژانویه مدعی شد که به زودی مذاکرات ترسیم مرز دریایی با میانجیگری آمریکا از سر گرفته می‌شود. مذاکراتی که از چهارم ماه می‌در پی اصرار دو طرف برای مبنا قرار گرفتن نقشه جغرافیایی خود به بن بست خورده بود.

طبق نقشه‌ای که رژیم تل آویو در سال ۲۰۱۱ به سازمان ملل ارائه داد، مساحت دریایی مورد اختلاف ۸۶۰ کیلومتر مربع است، اما لبنان با اعتراض به این اقدام، نقشه خود را که مساحت مورد اختلاف را ۱۴۳۰ کیلومتر مربع نشان می‌داد، عرضه کرد که طبق آن میدان نفتی «کاریش» جزو مناطق مورد اختلاف محسوب می‌شود./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما