صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 05
کد خبر: ۱۲۰۷۸۳

واکنش تایوان به اظهارات روسای جمهور چین و روسیه

تایوان اظهارات رؤسای جمهور روسیه و چین در خصوص به رسمیت نشناختن استقلال این جزیره را محکوم کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، در پی دیدار رؤسای جمهور چین و روسیه، تایوان اظهارات ولادیمیر پویتن و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین را محکوم کرد.

به گزارش الجزیره، تایوان به اعلام روسیه قبل از بازی‌های المپیک زمستانی مبنی بر اینکه تایوان بخشی از چین است، انتقاد و این موضع روسیه را باعث افزایش «انزجار» مردم از «تکبر و قلدری» پکن عنوان کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، همتای روسی او، ساعاتی قبل از افتتاح رسمی بازی‌های المپیک زمستانی با یکدیگر دیدار و اعلام کردند که در خصوص بن بست اوکراین و تایوان از یکدیگر حمایت می‌کنند.

روسیه تایوان را بخش جدایی ناپذیر از چین دانست و مخالفت با هر شکلی از استقلال این جزیره را اعلام کرد. درمقابل، وزارت خارجه تایوان مدعی شد ادامه ادعا‌های نادرست چین که این جزیره بخشی از جمهوری خلق چین است، دقیقاً مشابه عادت این کشور به انتشار اخبار جعلی است.

این وزارتخانه مدعی شد در زمانی که چشمان جهان به بازی‌های المپیک زمستانی و تشویق ورزشکاران خود معطوف شده است، دولت چین از نشست روسیه برای مشارکت در گسترش استبداد استفاده کرده است.

آمریکا نیز ضمن انتقاد از این نشست تاکید کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین باید از این نشست برای کاهش تنش در اوکراین استفاده می‌کرد.

پیش از شروع بازی‌های المپیک زمستانی پکن، آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و چند کشور دیگر تحریم سیاسی بازی‌های المپیک زمستانی پکن را اعلام کرده بودند. تحریم سیاسی المپیک به این معنی است که ورزشکاران این کشور‌ها می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، اما هیچ مقام دولتی در افتتاحیه و حین بازی‌های آن حضور نخواهد داشت. این کشور‌ها این تحریم را اعتراضی به وضعیت حقوق بشر در چین می‌دانند.

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن از ۴ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ (۱۵ بهمن الی ۱ اسفند) و بازی‌های پارالمپیک از ۴ تا ۱۳ مارس (۱۳ الی ۲۲ اسفند) برگزار می‌شود./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: