صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 25
کد خبر: ۱۲۲۷۴۹
سیدمحمود فاطمی عقدا، معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

اولویت‌های دولت در تنظیم بازار مسکن و اجاره بها کدامند؟

سیدمحمود فاطمی عقدا، معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی در گفت‌و‌گویی پیرامون اولویت‌های دولت در حوزه مسکن گفت: عموما دولت باید از افرادی برای خانه‌دار شدن ارزان حمایت کند که اکثرا تحت پوشش سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد علوی و سازمان‌های رسمی ثبت شده هستند. علاوه بر آن دولت باید بحث اجاره‌بها را نیز برای آرامش حال مستاجران دنبال کند، بخصوص سازمان‌های حمایتی اعم از شهرداری‌ها و شرکت‌های خصوصی باید نظام اجاره‌داری کارآمد و نوین را در کشور طراحی و به اجرا دربیاورند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ساخت و ساز مسکن یکی از وعده های ثابت دولت‌ها به مردم است. مسکن به عنوان یک کالای ضروری نیاز و مطالبه ای از سوی همه دهک های درآمدی است. در این بین به دلیل تورم بالا در بخش مسکن، تقاضای دهک های پایین درآمدی بی پاسخ مانده و آنها نه توان خرید دارند نه پرداخت اجاره. سهم دولت در حمایت از سه دهک درآمدی پایین برای خانه دار کردن آنها چیست را راهبرد معاصر در گفت و گو با معاون اسبق وزارت شهرسازی مطرح کرده است.


سید محمود فاطمی عقدا کارشناس بازار و اقتصاد مسکن و معاون اسبق وزارت شهرسازی در گفت و گو با راهبرد معاصر به موضوع موفقیت طرح‌های دولت در ساخت وساز مسکن و الزامات آن اشاره کرد و در این باره، گفت: قطعا دولت با توجه به تامین بخشی از نیازهای انباشته در این حوزه که متاسفانه از سال های گذشته باقی مانده وارد عمل شده، لذا بخش عمده ای از هدف گذاری دولت در این موضوع تامین بخشی از نیازهای انباشته مسکن در کشور است.


وی در این باره افزود: طرحی که با همکاری سایر قوا و نهادهای ذی ربط می تواند دولت را در هدف گذاریش موفق کند، بنحوی که دولت به راحتی می تواند چهار میلیون واحد مسکونی را در چهار سال دوره مدیریت خود تولید کند. علی رغم اینکه هشت ماه از عمر دولت گذشته اما سال آینده فرصت خوبی است که دولت محترم کار ساخت و ساز مسکن را با جدیت کلید بزند تا با زمینه سازی های لازم این کار به سرانجام برسد.


معاون اسبق وزارت شهرسازی با استفاده از ظرفیت های روی زمین مانده کنونی برای خانه دار کردن بخشی از مردم، خاطر نشان کرد: دولت می تواند با تکمیل هر چه سریع تر مسکن های مهر تکمیل نشده و واحدهایی که از دولت‌های قبلی در طرح های مختلفی مثل طرح ملی مسکن و طرح اقدام ملی مسکن همچنان بلا استفاده مانده را به دست مردم برساند و به طرح های مورد نظر خود اضافه کند. قطعا تلاش برای رفع موانع انجام طرح ها و تکمیل و تحویل واحدهای نیمه تمام در سال جاری و اوایل سال آینده فرصت بسیار خوبی است که دولت می تواند بخشی از تعهدات خود را در قالب آن طرح ها که نزدیک به یک میلیون واحد می شود انجام دهد و واحدهای مذکور را به مردم تحویل دهد. بخصوص تعداد زیادی واحد در نزدیک تهران در طرح اقدام ملی مسکن که در زمان مهندس اسلامی وزیر سابق راه وشهر سازی استارت خورد، نیمه تمام باقی مانده، این طرح ها می تواند باری را از دوش مسکن کشور بردارد.


کارشناس بازار مسکن افزود: دولت در سال دوم عمر مدیریتی خود فرصت دارد بحث مسکن را به طور جدی و بسیار حساب شده، متناسب با نیاز کشور و جامعه هدفی که ثبت نام شدند و ثبت نام شدگانی که پالایش شده، جلو ببرد. بنده بسیار خوش بین هستم که دولت تا چهار سال آینده می تواند چهار میلیون مسکن وعده داده شده به مردم را بسازد و تحویل دهد و بخشی از نیاز انباشته مسکن کشور را تامین کند.


سید محمود فاطمی عقدا درباره هزینه های ساخت وساز و تفاوت قیمت هایی که برای اقشارضعیف جامعه باید در نظر گرفته شود، گفت: قطعا ساخت وساز واحد مسکونی هزینه بر است. هزینه هایی چون تامین وخرید مصالح سازمانی، هزینه کارگر، زیر ساخت ها و سایر هزینه هایی که در ساخت مسکن مترتب است باید پرداخت شود. بدیهی است نمی توان انتظار داشت مسکن ارزان ساخته شود چرا که در نهایت مسکن بسیار ارزان فقط باید برای دهک های بسیار پایین جامعه مثل سه دهک اول از سوی دولت هزینه شود و دولت با یارانه های حمایتی از این سه دهک حمایت به عمل بیاورد.


وی در این باره افزود: عموما دولت باید از افرادی برای خانه دار شدن بسیار ارزان حمایت کند که اکثرا تحت پوشش سازمان های حمایتی مختلفی مثل کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد علوی و سازمان های رسمی ثبت شده هستند. این دهک ها می توانند با کمک و تسهیلات دولت در قالب یارانه حمایتی خانه دار شوند، اما ساخت و ساز برای کسانی که از دهک های متوسط به بالا هستند قطعا بسیار ارزان تمام نمی شود. در نهایت زمین ارزان تر با رفع هر گونه دلالی از خرید و فروش و هزینه های سربار آنها را صاحب خانه می کند.


سید محمود فاطمی عقدا در خصوص نیاز انباشته کشور به ساخت مسکن گفت: در حال حاضر به دلیل کم کاری های دولت های گذشته متاسفانه حداقل بازار دچار کمبود 6 میلیون واحد مسکونی است. در حالی که اگر به اندازه کافی مسکن در کشور وجود داشته باشد از این بابت مشکلی نخواهیم داشت و قیمت هم خود را در بحث اجاره بها تعدیل می کند. وی در ادامه افزود: دولت باید درکنار بحث مسکن ملی، بحث اجاره بها را نیز برای آرامش حال مستاجران دنبال کند، بخصوص سازمان های حمایتی اعم از شهرداری ها، شرکت های خصوصی و... باید نظام اجاره داری کارآمد و نوین را در کشور طراحی و به اجرا دربیاورند تا بحث اجاره داری را از این حالت خارج کنند. در چنین صورتی بحث خانه دار شدن و پرداخت اجاره بهای بالا که یکی از مشکلات کشور است قابلیت برطرف شدن را دارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: