صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۲۶
  • سه‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 13 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 02
کد خبر: ۱۲۴۲۰۱
راهبرد معاصر بررسی می کند؛

۵ نکته در خصوص اسقاط پهبادهای آمریکایی توسط ارتش یمن

اتفاق ساقط کردن پهبادهای آمریکایی از سوی ارتش یمن را می توان به معنای آغاز فصل تازه ای از نبرد در یمن به شمار آورد. واقعیت امر این است که این رویداد دارای آثار متعددی در بخش های نظامی – میدانی – روحیه ای و حتی تحرکی در عرصه نبرد می باشد. به عبارت بهتر این واقعه، نه تنها موجب تقویت اراده میدانی یمنی ها در نبرد با متجاوزان خواهد شد بلکه یمنی ها را نسبت به آینده نبرد امیدوارتر خواهد کرد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ خبر ساقط شدن دو پهباد آمریکایی مدل«اسکن ایگل» و «MQ-1»متعلق به متجاوزان در حریم هوای استان های جوف و مأرب از سوی ارتش یمن که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن آن را اعلام کرد از جمله اخبار مهمی است که در حوزه نبرد در یمن رسانه ای شد. از این رو به واسطه اهمیت این موضوع و ابعاد میدانی و انگیزشی آن برای صنعاء در این یادداشت تلاش خواهد شد به بخش هایی از آن بطور اجمالی اشاره کنیم.


1- با توجه به اینکه صنعاء در طول چند سال گذشته در نبرد با متجاوزان توانسته است از حالت تدافعی به وضعیتی تهاجمی چرخش میدانی پیدا کند و در این راستا استفاده از پهبادهای موشک زن و انتحاری را به عنوان یک ابزار مهم در نیل به اهدافش استفاده کرده است، شکار پهبادهای متجاوزان از نوع پیشرفته آن در فراز آسمان های یمن می تواند تحولی مهم در روند نبرد پهبادی برای صنعاء محسوب گردد. در واقع اگرچه پیش از این نیز یمنی ها به کرات توانسته بودند پهبادهای متعلق به متجاوزان را منهدم کنند اما خبر انهدام پهبادهای مدل«اسکن ایگل» و «MQ-1» از آن حیث مهم می باشند که علاوه بر آنکه مجهز به پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات هستند و هزینه های زیادی بابت در اختیار گرفتن آنها از سوی متجاوزان به کشور مبدأ و تولید کننده آن پرداخت شده است(ارزش پهپاد اسکن ایگل به ۳.۲ میلیون دلار می‌رسد)، آمریکایی بودن این پهبادها می باشد. این بدان معناست که این اتفاق می تواند به مانند عملکرد ناقص سامانه پاتریوت در محافظت از تاسیسات آرامکو به پاشنه آشیلی برای ابزار و تسلیحات آمریکایی تبدیل شود و چالشی تازه را برای آنها خلق کند که از ناحیه فروش آنها سالیان سال است کسب درآمد بالایی دارند. مضافاً اینکه شکار این پهبادها نشان داد که متجاوزان نمی توانند از ابزار پهبادها علیه صنعاء استفاده کنند، ابزاری که یمنی ها در استفاده از آنها مهارت خارق العاده ای بدست آورده اند.


2- به نظر می رسد که باز هم مأرب به شکل دیگری به کانون اخبار نبرد و درگیری صنعاء با متجاوزان تبدیل شده است. مأرب که تا پیش از این از آن به عنوان مرکزی جهت گشایش محورها و جبهه های نبرد در عرصه زمینی بدل شده بود با اتفاق مذکور می توان از آن تحت عنوان شکارگاه پهبادهای آمریکایی نام برد. در واقع اهمیت میدانی مأرب و شرایط اتفاق مذکور حاکی از آن است که متجاوزان به هیچ وجه حاضر نیستند از مأرب دست بکشند. در حقیقت به پرواز در آمدن این پهبادها بر فراز آسمان یمن در حریم هوایی مأرب با هدف شناسایی، جاسوسی و یا حتی اهداف عملیاتی نشان دهنده شاخص ژئوپلیتیکی مأرب برای متجاوزان به عنوان ثقل عملیاتی در روند تجاوز می باشد.


3- شکار و انهدام این دو پهباد برای صنعاء و رزمندگان انصارالله، ارتش و کمیته های مردمی یمن علاوه بر آنکه می تواند دارای شاخص های انگیزشی و روحیه بخش باشد بلکه حکایت از این دارد که قابلیت ها و ظرفیت های تسلیحاتی و مهارتی صنعاء فراتر از تصور متجاوزان است. بطوریکه ساقط شدن این پهبادها می تواند این پیام را به متجاوزان و حامیان جهانی آنها مخابره کند که نباید صنعاء و اراده آنها جهت آزادسازی کشورشان را دست کم بگیرند.


4- اتفاق ساقط کردن پهبادهای آمریکایی از سوی ارتش یمن را می توان به معنای آغاز فصل تازه ای از نبرد در یمن به شمار آورد. واقعیت امر این است که این رویداد دارای آثار متعددی در بخش های نظامی – میدانی – روحیه ای و حتی تحرکی در عرصه نبرد می باشد. به عبارت بهتر این واقعه، نه تنها موجب تقویت اراده میدانی یمنی ها در نبرد با متجاوزان خواهد شد بلکه یمنی ها را نسبت به آینده نبرد امیدوارتر خواهد کرد. در واقع پی بردن به توانایی ها و زمینه های میدانی نبرد از سوی یمنی ها به لطف اتفاق مذکور، آنها را بیش از پیش به تحمیل اراده و باورشان در بیرون راندن متجاوزان در خاک یمن مصرتر و مصمم تر خواهد کرد.


5- از جمله پیامدهای مثبت این رویداد برای یمن، القاء رویکرد حل سیاسی بحران در یمن به متجاوزان و قبول شرایط صنعاء از سوی آنهاست. در واقع این اقدام صنعاء بطور مستقیم و غیر مستقیم درک این مسئله را برای متجاوزان قابل فهم تر کرد که ادامه روند نظامی تجاوز دیگر کارکردی نخواهد داشت و آنها نخواهند توانست با ابزار مذکور صنعاء را مرعوب خود کنند. بنابراین بهتر است تمام توجه خود را معطوف به حل سیاسی – دیپلماتیک بحران در یمن بکنند؛ چون که ادامه روند فعلی به معنای بار شدن هزینه های بیشتر میدانی – سیاسی و نظامی به متجاوزان خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: