صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۴۶
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 31
کد خبر: ۱۲۵۰۶

روسیه: مذاکره آمریکا با ایران باید براساس احترام متقابل و بدون پیش‌شرط باشد

وزیر خارجه روسیه با استقبال از مذاکره بین آمریکا و ایران بر مبنای احترام متقابل و بدون پیش‌شرط، از سیاست واشنگتن در قبال تهران انتقاد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد هر گونه گفتگو میان آمریکا و ایران باید بر اساس احترام متقابل باشد.

 

لاوروف که هم‌اکنون در ژاپن به سر می‌برد روز جمعه پس از دیدار با «تارو کونو» همتای ژاپنی خود ضمن استقبال از «هر گونه گفتگو بین تهران و واشنگتن برای کاهش تنشها» افزود: «ما خود را به عنوان میانجی بر کسی تحمیل نمی‌کنیم، اما از آغاز گفتگوها (بین تهران و واشنگتن) بر مبنای احترام متقابل و همچنین بدون هیچ پیش شرطی استقبال می‌کنیم، همچنان که خواستار حل‌وفصل تنشها در ونزوئلا و مسئله کره شمالی از طریق گفتگو هستیم».

 

وزیر خارجه روسیه اما با انتقاد از سیاست آمریکا علیه ایران تأکید کرد: ما بر این باوریم که هیچ گفتگویی شکل نخواهد گرفت هنگامی که یکی از طرفها بگوید اول از لحاظ اقتصادی شما را تحت فشار قرار می‌دهیم، بعد شما برای مذاکره به ما التماس کنید. این شیوه درستی برای رفتار در عرصه بین‌المللی نیست.

 

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود ادعای اخیر مقامات آمریکا مبنی بر اقدام روسیه به آزمایش‌های مخفیانه تسلیحات هسته‌ای را رد و تأکید کرد کارشناسان بین‌المللی به تازگی اشتباه‌بودن این ادعای آمریکایی‌ها را ثابت کردند.

 

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

 

یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین ژستهای عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفتگو با ایران همزمان با فشارهای تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد.

 

بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها
نظر شما