صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 08
کد خبر: ۱۲۵۳۲۵

ساخت موشک چند بار مصرف در چین

چین مشغول برنامه ریزی برای توسعه نسل آینده موشک‌هایی با بوستر چندبار مصرف است که به ایستگاه فضایی خود و ماه ارسال کند.

به گزارش راهبرد معاصر، با کمک موشک چند بار مصرف جدید می‌توان فضانوردان یا محموله باری به ایستگاه فضایی تیان گونگ در مدار زمین فرستاد. همچنین نسخه بزرگتر این موشک نیز به چین امکان می‌دهد فضانوردان را به ماموریت در ماه و اعماق فضا ارسال کند.

چنین موشکی قادر به حمل فضاپیمای جدید و بزرگتر از «شنژو» است. در حال حاضر سازمان فضایی چین از این فضاپیما در ماموریت‌های سرنشین دار خود استفاده می‌کند. قسمت اول این موشک پس از تکمیل پرتاب، موتور‌های خود را روشن می‌کند و به زمین باز می‌گردد. مکانیسم فعالیت آن نیز مشابه فناوری موشک‌های فالکون ۹ متعلق به اسپیس ایکس است.

البته مرحله فرود بوستر شامل دستگاه‌های فرود متصل است. هرچند هنوز مشخص نیست موشک چه زمانی آماده خواهد شد. اما چین اخیرا یک گزارش فضایی منتشر و در آن به ماموریت‌های کلیدی ۵ سال آینده (۲۰۲۵-۲۰۲۱) اشاره کرده است.

هم اکنون چین ماموریت‌های سرنشین دار خود را با موشک لانگ مارچ ۲ F انجام می‌دهد که سوخت آن بسیار سمی، خطرناک و گرانقیمت است.

موشک جدید از سوخت کراسین پالایش شده RP-۱ و اکسیژن مایع استفاده می‌کند. موتور‌های استفاده شده در آن قبلا در موشک‌های لانگ مارچ ۵،۶،۷ و ۸ به کار رفته اند. نسل جدید موشک چینی دارای ۲ نسخه است. نسخه ۲ قسمتی آن برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی در مدار زمین و نسخه ۳ قسمتی موچک با دو بوستری کناری برای ماموریت به اعماق فضا به کار می‌رود./مهر

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: