صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۰۶
  • چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱
  • Wednesday 28 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 14
کد خبر: ۱۲۶۱۴۱
«جعفر قناد باشی»، کارشناس مسائل منطقه‌ای در گفتگو با «راهبرد معاصر» عنوان کرد:

آغاز فصل‌جدید مقابله ایران با اقدامات نامشروع رژیم‌صهیونیستی

«جعفر قناد باشی»، کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به حمله بزرگ موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقرپنهانی موساد در اربیل عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از حمله بزرگ موشکی به مقر سری موساد در اربیل نسبت به تحرکات رژیم‌صهیونیسیتی از خود خویشتن‌داری نشان می‌داد، اما حمله اخیر نشان می‌دهد فصل تازه‌ای از رویارویی جمهوری اسلامی ایران با رژیم‌صهیونیستی آغاز شده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر، حمله موشکی بامداد روزگذشته (یک شنبه) به پایگاه سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اربیل عراق و هدف قرار گرفتن این مرکز جاسوسی، بازتاب گسترده‌ای در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال داشته است. چنانچه شبکه خبری «الجزیره» شدت انفجارهای موشکی اربیل درپی این حمله را بی‌سابقه خواند؛ شبکه «المیادین» درباره این حمله در گزارشی مفصل اعلام کرد که در این حمله موشکی، مرکز اطلاعات و جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی در حومه اربیل به صورت دقیق هدف قرار گرفته است و در آن از بیش از 10 موشک بالستیک نقطه‌زن استفاده شده است. این حمله منجر به تخریب مقر جاسوسی موساد در جاده تفریحی صلاح‌الدین شد و به کشته و زخمی شدن تعدادی از مزدوران رژیم صهیونیستی منجر گردید. همچنین در خبرها و بیانیه رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صراحتا ذکر شده در این حمله موشکی، هیچ مرکز عراقی یا آمریکایی هدف قرار نگرفته است.«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل غرب آسیا  در ارزیابی حمله موشکی روز گذشته به اربیل عراق آن را فصل تازهای در مواجهه جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی خواند ادامه این مصاحبه را می خوانید.

 

*جناب قنادباشی! تحلیل و ارزیابی‌تان از حمله روز گذشته، اهداف و نتایج آن چیست؟

واقعیت ماجرا این است که جمهوری اسلامی ایران فصل تازه‌ای را در مواجهه با رژیم‌صهیونیستی آن هم در عرصه حرکت‌های ایذایی که رژیم صهیونیستی آغاز کننده و ادامه دهنده‌اش بوده را آغاز کرده است. به عبارتی دیگر جمهوری اسلامی ایران پیش از حمله بزرگ موشکی به مقر سری موساد در اربیل نسبت به تحرکات رژیم‌صهیونیسیتی از خود خویشتن داری نشان می‌داد و در بسیاری از موارد از ورود به عرصه‌هایی که منجر به تلفات انسانی و درگیری مستقیم بود ممانعت به عمل می‌آورد، رفتار خوشتندارانه ایران موجب گستاخی روزافزون برخی رژیم‌های جعلی منطقه‌ای شده بود که با اقدام غیرتمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخ داده شد.

 

 به عنوان مثال نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران که به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند بارها مورد حملات نظامی قرار گرفته‌اند و در آخرین مورد از آن دو تن از مدافعان حرم در سوریه بشهادت رسیدند؛ نیروهایی که در سوریه نقش بسیار موثری در از بین بردن تروریسم و داعش داشتند.

 

طبیعتا ادامه این خویشتنداری ممکن نبود لذا اکنون فصل جدیدی را در پاسخ‌گویی به هر عملیات گستاخانه‌ای که ممکن است به نیروهای جمهوری اسلامی ضربه بزند، آغاز کردیم. همانطور که آنها نیروهای مستشاری ما را در کشور همجوار  فلسطین اشغالی مورد حمله قرار دادند ما هم نیروهای مستشاری آنها را در کشور همجوارمان مورد حمله قرار دادیم، اقدامی دقیقا برابر و متناسب با اقدام آنها.

 

اقدام مقتدرانه سپاه در روزگذشته پیام بسیار زیادی دارد؛ بی‌شک یکی از آن پیام‌ها این است که آنقدر قابلیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران زیاد است که می‌توانیم به خوبی از خودمان دفاع کنیم و پاسخ درخور بدهیم. پیام دیگر این ماجرا این است که سیستم دفاعی ما امروز بر اساس آخرین دکترین دفاعی تنظیم شده چرا که براساس آخرین دکترین نظامی دفاع در داخل مرزها تعریف نمی‌شود بلکه دفاع موثر در بسیاری از مواقع باید به خارج از مرزها انجام شود. این یک مسئله بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران بدان داست یافته است. بنابراین باید این نکته مورد توجه برخی بازیگران مخرب منطقه به آن توجه داشته باشند که ایران اسلامی بر اساس قواعد خود و طبق دکترین نظامی متناسب با شرایط حاضر از کیان خود دفاع خواهد کرد.

 

*پیامی که این حملات برای رژیم صهیونیستی در بر داشت چه بود؟

پیام ما به رژیم صهیونیسیتی این است که ما در صورت هرگونه تحرک آنها میتوانیم در راستا و متناسب  با آن و و البته به سرعت و با تاکتیکی دقیق پاسخ بدهیم و هدفمان این است که یک بازدارندگی ایجاد کنیم. قائدتا این می‌تواند یک بازدارندگی ایجاد کرده و به گستاخی آنها پاسخ دهد. همچنین برای غربی‌ها مشخص شده که ایران مخصوصا با نوع سلاح‌هایی که اینبار به کار برده در جایگاه بسیار قدرتمندی قرار دارد و این برای ما دست‌آوردی دیگر خواهد بود.

 

* این موضوع برای غربی‌ها و خصوصا مذاکرات در وین چه پیامی در بر خواهد داشت ؟

غربی‌ها تصورشان این بود که بتوانند در مذاکرات ما را با انواع حرکات پیچیده و زیگزاگی که انجام می‌دهند جمهوری اسلامی ایران را وادار به مذاکره در مورد مسائل منطقه‌ای و دلخواهشان کنند اما ما ثابت کردیم که حضور منطقه‌ای ما بخشی از سازمان دفاعی ماست و این حضور تا الان اثبات شده و پیامش این است که ما می‌توانیم این قابلیت حضور در منطقه را به عنوان بخشی از دفاعمان ادامه بدهیم. در مذاکرات آنها علاقه‌مند بودند که ما این توانایی را از دست بدهیم ولی ما ثابت کردیم که امروز شرایطی نیست که ما این قابلیت را از دست بدهیم و هر چه ما این توانایی را تقلیل دهیم در واقع بخشی از دفاع خودمان را از دست داده‌ایم. قطعا اگر قابلیت ها و توانمندی های نظامی و دفاعی ما در عرصه منطقه‌ای نباشد اسرائیلی‌ها هر روز به گستاخی‌هایشان ادامه می دهند.

 

*درپی این حمله موشکی برخی شروع به هجمه‌های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران خواهند کرد؛ آیا این هجمه‌ها می تواند تاثیری بر این موفقیت منطقه‌ای بگذارد؟

این امری بی بدیل است؛  هر نفر چه ایرانی و چه غیر ایرانی باید بداند با این موفقیتی که ما امروز بدست آورده‌ایم و ضربه‌کاری که به رژیم صهیونیستی زدیم باید آماده امواج تبلیغاتی باشیم که این واقعه را تحریف کنند و مثل واقعه عین‌الاسد آن را کم اثر و یا اشتباه بخوانند و انواع اقسام اتهامات را علیه این اقدام مطرح کنند.

 

اما  این یک چیز طبیعی و امری مسلم است که زمانی که شکست می‌خورند و به مجرد شکست در عرصه‌های نظامی یا عملیاتی، دستگاه تبلیغاتی‌شان به راه می‌افتد و شروع به تبلیغ می‌کند؛ باید این هشیاری باشد تا باعث خنثی شدن آن عملیات پرحجمی شود که از امروز راه افتاده و مسلما روزهای آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد تا همه‌چیز را وارونه نشان دهند. تبلیغاتی که این عملیات را کم‌ارزش و اشتباه و به ضرر ایران جلوه بدهند. قطعا کارهایی انجام خواهند داد تا اصل ماجرا را تحریف کنند. اما ما باید در مقابل این تبلیغات  بایستیم، این تحریف‌ها را باور نکنیم و پاسخش را هم بدهیم.

 

قطعا آنها از طریق فضای‌مجازی و بویژه ارتش سایبری عربستان سعودی و یا از طریق شبکه‌های مافیایی منافقین در آلبانی پیامک‌های فارسی می‌سازند و شروع به تحریک کردن و انتشار خبرهای دروغی و ساختگی در فضای‌مجازی می‌کنند. آنها سعی خواهند کرد به نوعی این عملیات را تحریف و وارونه جلوه دهند و اطلاعات غلط و ناصحیح به مخاطب برسانند و در واقع این موفقیت و پیام اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایران را با انواع و اقسام تبلیغات مخدوش کنند. اما باید مراقب عملیات تبلیغاتی دشمن باشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: