صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 18
کد خبر: ۱۲۶۷۴۸

لاوروف:خواستار تضمین مشترک به سود روسیه، اوکراین و اروپا هستیم

وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشورش خواستار ضمانت‌هایی امنیتی است که به سود روسیه، اوکراین و تمام کشورهای اروپایی باشد.

 به گزارش راهبرد معاصر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، مسکو به‌دنبال ضمانت‌های امنیتی مشترکی است که به سود روسیه و اوکراین و اروپا است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در مصاحبه‌ای، درباره «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین گفت: «هدف، خلع سلاح اوکراین به گونه‌ای است که دیگر تهدیدی از جانب قلمروی اوکراین صورت نگیرد و ضمانت‌هایی امنیتی به‌دست آید که بر مبنای اصول امنیتی مشترک غیر قابل تفکیک برای اوکراین، روسیه و تمام کشورهای اروپایی باشد. ما این پیشنهادها را سال‌ها است که مطرح می‌کنیم».

وزیر امور خارجه روسیه ضمن ابراز امیدواری درخصوص بهبود «اوضاع غیرعادی» روابط میان مسکو و کی‌یف و ممانعت غرب از این مسئله گفت: «اطمینان دارم که نزدیکی تاریخی این دو ملت برادر، پیروز خواهد شد».

او با اشاره به کشف آزمایشگاه‌های تولید سلاح‌های زیستی در اوکراین گفت: «از دیدگاه پنتاگون، اوکراین احتمالاً بزرگ‌ترین پروژه بوده و چنین آزمایشگاه‌هایی را مدیریت می‌کند».

لاوروف همچنین با محکوم کردن تحریم‌های غرب علیه مسکو، هدف آن‌ها را به حاشیه راندن روسیه و به صفر رساندن نقش این کشور در عرصه جهانی دانست.

این مقام روس بار دیگر تأکید کرد، کشورش محموله‌های کمک نظامی غربی‌ها به اوکراین را هدف قرار خواهد داد.

وزیر امور خارجه روسیه ادعای روز گذشته (پنجشنبه) نشریه آلمانی بیلد درباره لغو سفر وی به پکن در میانه مسیر و بازگشت هواپیمای حامل لاوروف به مسکو را مصداق تروریسم در حوزه اطلاع‌رسانی توصیف و آن را محکوم کرد.

کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا طی سال‌های گذشته از دولت اوکراین حمایت‌های مالی و نظامی گسترده‌ای داشته و پس از شروع درگیری‌ها در این کشور نیز به حمایت‌های خود در کنار اعزام مزدور ادامه داده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه هشدار داد، اقدامات کشورهای غربی از جمله ارسال سلاح و سربازان مزدور به اوکراین، این کشور را به خون می‌کشد.

رئیس جمهور روسیه با محکوم کردن تحریم‌های جدید غرب علیه کشورش به‌خاطر «عملیات ویژه» در اوکراین، این تحریم‌ها را «ضربه‌ای جدی به کل اقتصاد جهانی» توصیف کرد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: