صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 20
کد خبر: ۱۲۶۸۴۲
یادداشت اختصاصی «بشیر اسماعیلی»، کارشناس مسائل بین الملل؛

چرا آمریکا ناگزیر به خروج سپاه از لیست تروریسم است؟

در ابتدا غرب قصد داشت با اعطای امتیازات غیر موثری، ایران را از فعالیت‌های هسته‌ای باز دارد اما ایران با شناسایی این طرح غرب، حصول به توافق را منوط به مراعات خطوط قرمز دانست و با افزایش سطح غنی سازی‌ گذر زمان را به ضرر غرب تغییر داد. حاصل این تاکتیک ایران، در نهایت به عقب نشینی غرب انجامید و با رویکرد جدیدی، سعی در برآورده کردن خواست‌های غیر قابل مصالحه ایران از جمله خروج سپاه از لیست گروه های تروریستی نمود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در روز‌های پیش روی، اخباری از توافق آمریکا برای پذیرش شرط ایران جهت خروج سپاه پاسداران از لیست سیاه گروه‌های تروریستی به گوش می‌رسد. در همین راستا خبرنگار وال استریت ژورنال نیز با اشاره‌ای به این مساله، گمانه‌های حصول به توافق نهایی در هفته آینده را تقویت کرده است. در این رابطه باید گفت که خروج سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم، از جمله خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران برای توافق در نظر گرفته شده است. در برجام جدید، رفع تحریم‌ها و از بین بردن انسداد انتقال پول به ایران در اولویت بوده و مواردی دیگری نیز به عنوان خطوط قرمز در نظر گرفته شده‌اند. در ابتدا غرب قصد داشت با اعطای امتیازات غیر موثری، ایران را از فعالیت‌های هسته‌ای باز دارد و رفع تحریم و انتقال پول را به مراحل آخر واگذار کند تا عملا زمان به ضرر ایران از دست برود. جمهوری اسلامی ایران با شناسایی این طرح غرب، حصول به توافق را منوط به مراعات خطوط قرمز دانست و با افزایش سطح غنی سازی‌ گذر زمان را به ضرر غرب تغییر داد.


حاصل این تاکتیک ایران، در نهایت به عقب نشینی غرب انجامید و با رویکرد جدیدی، سعی در برآورده کردن خواست‌های غیر قابل مصالحه ایران نمود. خروج اسم سپاه پاسداران از لیست سیاه، از جهات مختلفی حایز اهمیت است که نشان می‌دهد، پشتوانه لازم را برای اینکه در زمره خطوط قرمز ایران قرار بگیرد، داراست.


در وهله نخست، سپاه در حال حاضر بخش مهمی از سیاست دفاعی و بازدارندگی ایران را بر عهده دارد. نیروی دریایی سپاه در کنار دستاورد‌های موشکی و همینطور نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران که به اهتمام سپاه قدس فراهم آمده است‌، مجموعه‌ای از توان بالقوه ایران در برابر تهدید نظامی را به وجود آورده است که بازدارندگی قابل توجهی را رقم زده است. یکی از اهداف غرب کاهش بازدارنگی ایران و افزایش ضربه پذیری آن می‌باشد که به انحا مخالف در اجرای این سیاست کوشیده است.


از آن جایی که مصالحه و مذاکره درباره امنیت ملی به هیچ روی قابل تصور نیست، بنابراین اولویت دادن به رفع سیاست هایی موجب تضعیف توان نظامی کشور می‌شود که به طور منطقی و استراتژیک مورد قبول می‌باشد. در اختیار داشتن یک نیروی نظامی مستقل و خارج از کنترل آمریکا مثل سپاه، مقوله‌ای است که از کشور‌های عربی تا آلمان و ژاپن از آن محروم هستند. بنابراین طبیعی است که غرب به هر نحوی بکوشد به این دستاورد بزرگ لطمه وارد کند. بنابراین پافشاری ایران بر رفع فشار و تهدید علیه سپاه پاسداران به عنوان یک سیاست امنیتی و دفاعی مهم در مذاکرات برجام ضروری است.


گذشته از مساله امنیتی، در دوران طولانی تحریم‌ها، سپاه پاسداران بخش مهمی از پروژه‌های اقتصادی و عمرانی کشور را بر عهده گرفته است که در بسیاری از موارد مثل پالایشگاه ستاره، اهمیت حیاتی برای انسجام و ادامه حیات اقتصادی داشته است. بنابراین مواردی که در آینده می‌تواند دستاویزی برای تحریم و اعمال فشار بر سپاه پاسداران قابل پذیرش نیست. در مجموع می توان گفت پافشاری ایران بر خطوط قرمز خود از جمله مواردی که مورد اشاره قرار گرفتند، رسیدن به یک برجام مفید به حال منافع ملی ایران را ضمانت خواهد کرد.

 

نظر شما