صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 24
کد خبر: ۱۲۷۲۷۷
یادداشت اختصاصی بشیر اسماعیلی، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

ائتلاف عبری – عربی علیه جبهه مقاومت

رژیم صهیونسیتی می‌کوشد تا با دامن زدن به ایران‌هراسی، به کشور‌های عربی نزدیک شده و عادی سازی روابط با آنها را با حربه« تعریف دشمن مشترک» پیش ببرد. در واقع این رژیم در تلاش است که نه تنها کشورهای غربی را نسبت به مسأله فلسطین بی‌تفاوت و منفعل کند، بلکه بین آنان  با ایران به عنوان یک کشور اسلامی دیگر، اختلاف ایجاد کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ شکل‌گیری اتحادی مشابه با ناتو علیه ایران، سابقه‌ای طولانی در منطقه غرب آسیا دارد؛ ایجاد شورای همکاری خلیج فارس(GCC) توسط کشورهای حوزه خلیج فارس که در ابتدا بنابر اهداف امنیتی و سیاسی و با هدف مقابله با نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بوجود آمد، به نوعی تلاش این کشور‌ها برای دستیابی به مدلی شبیه ناتو در منطقه بود. در سال‌های اخیر اما اختلاف نظر قطر و عربستان سعودی موجب انشقاق در شورای همکاری خلیج فارس گردید و برخی اهداف آن را با خلل ایجاد کرد.

 

بعد‌ها طرح ناتو عربی برای اولین بار در نشست عربی- آمریکایی که می ۲۰۱۷ در ریاض برگزار شد، مطرح شد. مصر پس از چندی، از مشارکت در این طرح به منظور پرهیز از چالش با ایران کنار کشید و طرح به مراحل نهایی خود نرسید .

 

اینک خبر می‌رسد، یک روز پس از دیدار سه‌جانبه رهبران اسرائیل، مصر و امارات در شرم‌الشیخ، رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه گزارش دادند که نفتالی بنت در این دیدار پیشنهاد کرد یک اتحاد نظامی مانند ناتو بین کشورهای عربی و اسرائیل در برابر ایران تشکیل شود. عنوان این اتحاد نظامی «راهبرد دفاع مشترک» _منطقه‌ای در برابر ایران خواهد بود و شامل دفاع مشترک موشکی و دفاع در برابر حملات پهپادی ایران هم خواهد شد.

 

به نظر می‌رسد رژیم صهیونسیتی می‌کوشد تا با دامن زدن به ایران‌هراسی، به کشور‌های عربی نزدیک شده و عادی سازی روابط با آنها را با حربه« تعریف دشمن مشترک» پیش ببرد. در واقع اسراییل در تلاش است که نه تنها کشورهای غربی را نسبت به مسأله فلسطین بی‌تفاوت و منفعل کند، که بین آنان  با ایران به عنوان یک کشور اسلامی دیگر، به اختلافات دامن بزند. باید دید چنین شرایطی با توجه به سابقه رژیم صهیونسیتی در اشغال‌گری و دشمنی با مسلمین و همچنین موضع منفی افکار عمومی مردم ‌منطقه نسبت‌ به آن ، تا چه حد پیش خواهد رفت. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: