صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 24
کد خبر: ۱۲۷۲۹۹

افزایش ارزش روبل روسیه

دستور رئیس جمهور روسیه در الزام فروش گاز این کشور به روبل باعث شد تا ارزش پول ملی روسیه رشد کند.

به گزارش راهبرد معاصر، روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از یک طرح جدید برای صادرات گاز این کشور پرده برداشت.

وی گفت از این پس کشور‌های غیر دوست روسیه برای خرید گاز باید پول آن را به روبل بپردازند.

پس از این اقدام ارزش روبل بلافاصله رشد کرده و به بالاترین میزان در ۳ هفته گذشته رسید.

برابری روبل با دلار تا ۹۵ روبل در برابر دلار تقویت شد و ارزش روبل در برابر یورو هم سه و نیم درصد بالا رفت و به ۱۱۰.۵ روبل به ازای هر یورو رسید.

طی روز‌های گذشته و پس از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین، به خاطر تحریم‌های غرب، روبل روسیه سقوط سنگینی را تجربه کرده بود و حتی تا ۱۳۲ روبل در برابر دلار پایین آمده بود.

در اواسط ماه فوریه ارزش روبل حدود ۷۵ روبل در برابر دلار و ۸۵ روبل در برابر یورو بود. روسیه تصمیم گرفته تا تمام ارز‌هایی که از نظرش در معرض خطر هستند را در معاملات گازی خود کنار بگذارند.

پوتین گفته که تصمیمات غیر قانونی کشور‌های غربی در مسدود کردن دارایی‌های روسیه باعث شده تا اعتماد به ارز‌های آن‌ها به طور کامل از بین برود. به همین خاطر کشور‌های غیر دوست روسیه باید از این به بعد پول گاز وارداتی را به روبل بپردازند.

پوتین به بانک مرکزی و کابینه این کشور دستور داده تا طی یک هفته بستر عملیاتی برای خرید روبیل توسط مشتریان گازی را در بازار داخلی این کشور فراهم کنند.

پوتین گفته روسیه همچنان به مشتریان بر اساس قرارداد‌های بسته شده گاز صادر خواهد کرد و فقط ارز مبنای پرداخت پول این قرارداد‌ها تغییر می‌کند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: