صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۴۱
  • سه‌شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 20 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 03
کد خبر: ۱۲۷۹۷۵

مسکو: هنوز وقت دیدار سران روسیه و اوکراین نرسیده است

با اینکه مذاکرات ۲ کشور برای برقراری آتش بیس از هنگام آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) به صورت دوره ای آغاز شده اما پیشرفت چندانی به دست نیامده و ۲ طرف همچنان بر مسئله سرزمین، مواضع بسیار دوری از یکدیگر دارند.

به گزارش راهبرد معاصر روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات صلح با اوکراین تا آن حد پیشرفت نکرده که سران ۲ کشور متخاصم با یکدیگر دیدار کنند و موضع مسکو در باره وضعیت کریمه و دونباس همچنان بدون تغییر مانده است.

 به نقل از خبرگزاری رویترز؛ ولادیمیر مدینسکی رئیس هیئت نمانیدگی روسیه در مذاکرات با اوکراین گفت که پیش نویس توافقنامه برای ارایه و بررسی در نشست سران آماده نشده و برای چندمین بار تکرار می کنم که موضع مسکو در باره شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس بدون تغییر باقی مانده، هر چند اوکراین نشان دادن رویکرد واقع بینانه تری به مذاکرات صلح را آغاز کرده است.

با اینکه مذاکرات ۲ کشور برای برقراری آتش بیس از هنگام آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) به صورت دوره ای آغاز شده اما پیشرفت چندانی به دست نیامده و ۲ طرف همچنان بر مسئله سرزمین، مواضع بسیار دوری از یکدیگر دارند.

مدینسکی افزود: اوکراین با بی طرفی، نداشتن سلاح های هسته ای، نپیوستن به یک نهاد نظامی (مانند ناتو) و خودداری از میزبانی پایگاه های نظامی کشورهای دیگر موافقت کرده اما در مسئله کریمه که در ۲۰۱۴ از اوکراین جدا وبه روسیه پیوست و ۲ استان در منطقه دونباس در شرق اوکراین که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در فوریه استقلال آنها را به رسمیت شناخت، پیشرفتی به دست نیامده است.

او گفت که با خوش بینی دیوید آراخامیا رئیس هیئت نمایندگی اوکراین که گفته بود پیش نویس توافق به اندازه ای پیشرفت کرده که امکان مذاکرات پوتین و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی اش را فراهم کند، موافق نیست. مذاکرات غیرحضوری از طریق ویدئو کنفرانس در روز دوشنبه ادامه خواهد یافت.

پوتین گفته است: از آنجا که ایالات متحده از اوکراین برای تهدید روسیه بهره می برده و مسکو باید در برابر تعقیب شهروندان روس زبان توسط اوکراین، دفاع می کرده، اقدام به علمیات نظامی ویژه در این کشور کرده است./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: