صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 06
کد خبر: ۱۲۸۲۳۹
یادداشت اختصاصی محمدعلی خطیبی، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت؛

پاتک روسیه به آمریکا و ناتو در جنگ اقتصادی

اتخاذ یک تصمیم درست از سوی رئیس‌جمهور روسیه در حالی که به درستی متوجه وابستگی غرب به انرژی نفت و گاز کشورش بود، منجر به خنثی شدن توطئه آمریکا و غرب شد. این موضوع عملا اثر هرگونه تحریم بانکی و مالی که مانع پرداخت دلار و یورو به روسیه می‌گردید را از بین برد و مانع بلوکه شدن پول نفت وگاز روسیه در بانک‌های کشورهای غربی شد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ درپی آغاز بحران در اوکراین چالش‌های مختلفی میان روسیه با آمریکا و روسیه با کشورهای اروپایی درگرفت، چالشی که این کشور را با کلیدزدن تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی‌علیه تحت فشارهای اقتصادی شدیدی قرار داد.  بخشی از این چالش‌ها که به جنگ ارتباط داده شد منجر به تحریم روسیه و اعمال فشارهای تحریمی زیادی بر این کشور شد تا آمریکا و غرب به بهانه این جنگ بتوانند سیاست‌های مورد نظر خود را درحوزه های مختلف بر دولت روسیه اعمال کنند.

 

تکرار سناریوی تحریم بانکی و مالی همانند آنچه سال‌هاست درمورد ایران یا کشوری مثل ونزوئلا انجام داده‌اند، این‌بار برای اعمال فشار بر روسیه در دستور کار آمریکا و دولت‌های غربی قرار گرفت. هر چند آمریکا با تحریم‌ها و تشدید فشار بر کشورهای اروپایی برای کاهش تبادلات تجاری و خرید انرژی از روسیه مترصد فلج کردن اقتصاد روسیه است، اما با ابتکار عمل رئیس‌جمهور روسیه بخشی از سناریویی که تا پیش از این روی ایران اعمال کرده و البته در نتایج آن موفق بودند توسط روسیه خنثی شد و دولت‌های غربی بخصوص آمریکا در برابر مطالبه‌ای از رئیس دولت روسیه قرار گرفتند که نمی‌توانند آن را رد کنند.

 

درخواست بازگرداندن پول نفت و گاز صادر شده از روسیه به کشورهای غربی به پول روسیه( روبل) وضعیت را به نفع روسیه تغییر داد، در حالی که تا پیش از بیان این راهکار عقلانی توسط پوتین، به دلیل تحریم‌ها و اثرات ناشی از جنگ، ارزش روبل پایین آمده بود اما بعد از بیان این راهکار و خواسته دولت روسیه، به سرعت ارزش روبل بالا رفت به گونه‌ای که به ارزش پیش از بحران و تحریم‌های آمریکا بازگشت.

 

به واقع می‌توان گفت دولت روسیه با اتخاذ چنین تصمیمی دست غرب را در اعمال فشار بر اقتصاد روسیه بست. در مساله تحریم‌های بانکی و مالی ایران و تحریم‌های نفتی، شاهد بودیم به دلیل تحریم‌های دلاری، بخش بزرگی از دلارهای نفتی ایران بلوکه شد یا بخشی از آن با تهاتر کالا پرداخت شد. موضوعی که منجر به محدودیت ارزی، بالا رفتن نرخ ارز و به تبع آن کاهش ارزش ریال شد.

 

اتخاذ یک تصمیم درست از سوی رئیس جمهور روسیه در حالی که به درستی متوجه وابستگی غرب به انرژی نفت و گاز کشورش بود، منجر به خنثی شدن توطئه آمریکا و غرب شد. این موضوع عملا اثر هرگونه تحریم بانکی و مالی که مانع پرداخت دلار و یورو به روسیه می‌گردید را از بین برد و مانع بلوکه شدن پول نفت وگاز روسیه در بانک‌های کشورهای غربی شد.

 

تصمیم پرداخت پول نفت وگاز روسیه به روبل از این جهت حائز اهمیت است، که کشورهای غربی روبلی برای پرداخت به روسیه در اختیار ندارند، لذا مجبور به خرید روبل از روسیه هستند. تصمیم درستی که ارزش از دست رفته پول روسیه را بازگرداند و ناکارآمد شدن تحریم‌ها را افزایش داد. ضمن اینکه بهانه عدم پرداخت پول نفت و گاز به دلیل تحریم‌های نفتی را از کشورهای غربی گرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: