صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۰۷
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 06
کد خبر: ۱۲۸۳۲۱

برجام از تجربه‌های تلخ شفاف نبودن نمایندگان است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از تجربه‌های تلخ عدم شفافیت می‌توان به تصویب برجام در مجلس اشاره کرد که مردم هنوز نمی‌دانند چه کسانی بدون در نظر گرفتن عواقب این خسارت محض به آن در طی بیست دقیقه رای مثبت دادند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدامین صدیق دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به طرح شفافیت آرا نمایندگان اظهار داشت: متاسفانه علی‌رغم گذشت بیش از 600 روز از آغاز مجلس یازدهم هنوز مهم ترین وعده انتخاباتی نمایندگان این مجلس روی زمین مانده.

 

وی افزود: بسیاری از نمایندگان مجلس که با وعده شفافیت موفق به حضور به مجلس شده‌اند، گویا همه چیز را فراموش کرده و حتی برخی مواضع قبل از انتخابات خود را تکذیب می‌کنند.

 

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از نمایندگان فعلی مجلس به مجلس دهم به خاطر عدم شفافیت انتقاد داشتند، گفت: نمایندگان مجلس که امروز خودشان وارد گود شدند از تحقق این شعار جامانده‌اند.

 

صدیق با طرح این سوال که «چرا شفافیت باید از مجلس آغاز شود؟» تصریح کرد: برای پاسخ دادن به این سوال باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که وظیفه مجلس شورای اسلامی چیست؟ مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون‌گذار وظیفه ریل‌گذاری و تعیین مسیر اجرایی کشور را دارد؛ خوب مسلما وقتی خود این نهاد شفاف نباشد چگونه ما میتوانیم انتظار داشته باشیم سایر دستگاه‌ها و نهادها شفاف باشند؟

 

وی خاطرنشان کرد: شفافیت وقتی تحقق پیدا می‌کند که خود نهاد قانون‌گذار شفاف باشد؛ با شفافیت مجلس که یکی از ارکان آن شفافیت آرا نمایندگان است، مهم‌ترین قدم برای شفافیت برداشته می‌شود.

 

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: مجلسی که شفاف باشد در قانون‌گذاری و ریل‌گذاری خود برای سایر دستگاه‌ها شفافیت را لحاظ می‌کند و اینگونه شفافیت وارد سایر دستگاه‌ها نیز می‌شود.

 

وی ادامه داد: از این موضوع گذشته بر اساس دین و سخن امیرالمومنین(ع) این حق مردم در نظام اسلامی است که بدانند نمایندگانی که انتخاب کرده‌اند برایشان چه تصمیماتی گرفته و به چه لوایحی رای داده‌اند.

 

صدیق گفت: متاسفانه بسیاری از نمایندگان بدون تحقیق و شناخت لایحه‌ای که وارد مجلس می‌شود رای خود را می‌دهند بدون آن که صلاح مردم و کشور را در نظر بگیرند؛ اما با شفاف شدن رأیشان و مطالبه مردم از نمایندگان مجبور می‌شوند برای هر قانونی که تصویب می‌کنند پاسخگو باشند و قبل از رای دادن با متخصصین مشورت کنند.

 

برجام از تجربه‌های تلخ عدم شفافیت است

فعال دانشجویی عنوان کرد: از تجربه‌های تلخ عدم شفافیت می‌توان به تصویب برجام در مجلس اشاره کرد که مردم هنوز نمی‌دانند چه کسانی بدون در نظر گرفتن عواقب این خسارت محض به آن در طی بیست دقیقه رای مثبت دادند.

 

وی با بیان اینکه بحث شفافیت در مجلس نباید تنها به مسئله رای نمایندگان ختم شود، گفت: باید مشروع بحث‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در اختیار مردم و نخبگان قرار گیرد تا اولا معلوم شود چه کسانی یک لایحه پیشنهادی را وارد کمیسیون می‌کنند و ثانیا متخصصین و نخبگان بتوانند این لوایح را بررسی و نمایندگان را از نظرات تخصصی آگاه کنند تا بتوانند به درستی یک قانون را به بحث گذاشته و به آن رای دهند.

 

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: علاوه بر این باید تمام حقوق و مزایای نمایندگان برای مردم شفاف و قابل مشاهده باشد تا نماینده‌ای بر اساس منافع خودش داخل مجلس عمل نکند و وارد باند بازی هایی که بوی فساد می‌دهد نشود.

 

صدیق اشاره کرد: متاسفانه مجلس ما در شفافیت اموال و دارایی‌های نمایندگان بسیار ضعیف عملکرد که ما با کمال تاسف باید بگوییم مجلس انگلیس که هنوز دارای نظام قرون وسطایی پادشاهای است، از مجلس شورای اسلامی ایران شفاف‌تر عمل می‌کند.

 

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های تصویب شفافیت در مجلس به گفته کارشناسان مسئله نمایندگان شهرستان‌هاست که از ترس اعتراض مردم زیر بار شفافیت نمی‌روند؛ اما درباره این مسئله باید گفت آیا نماینده‌ای که می‌خواهد وارد مجلس بشود نباید توانایی داشته باشد تا مردم خود را قانع کند و موضوعات مختلف را برای آن‌ها تبیین کند؟ و آیا حاضر نیست برای آن هزینه دهد؟

 

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مسئله جهاد تبیین تصریح کرد: مسلما در جهاد تبیین که خواسته مقام معظم رهبری از مردم و در وهله اول از خود مسئولین است، بدون هزینه دادن محقق نمی‌شود. اصلا جهاد یعنی برای تحقق هدف باید هزینه پرداخت شود، نماینده‌ای که حاضر نباشد برای جهاد تبیین و آگاهی مردم از خودش هزینه کند و صلاح مردم و کشور را بر آسایش خودش مقدم بدارد، چگونه می‌تواند در نظام مسئولیت داشته باشد که خود را زمینه ساز ظهور امام زمان کند؟

 

وی یکی از مهم ترین وظایف مسئولین را جهاد تبیین دانست و افزود: کسی که به بهانه ناآگاهی مردم بخواهد از شفافیت فرار کند مسلما لایق مسئولیت داشتن درنظام اسلامی نیست.

 

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: با مشخص بودن و شفاف بودن عملکرد‌ها این پرده برداشته می‌شود و مسئولین مورد بررسی افکار عمومی قرار می‌گیرند، بنابراین کمتر کسی حاضر به پذیرش مسئولیت می‌شود مگر کسی که واقعا علم به آن جایگاه دارد و سعی می‌کند بهترین عملکرد را داشته باشد.

 

صدیق ادامه داد: با تصویب این طرح نه تنها رویه‌های غلط عیان و ناکار آمدی آن‌ها مشخص می‌شود بلکه افرادی که واقعا شایسته مسئولیت هستند مشخص می شوند وشایسته سالاری در حد اعلای خودش ظاهر می‌شود. همچنین به دنبال آن امید به تلاش برای پیشرفت جامعه و جوانان بیشتر می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر در سیستمی شفافیت وجود داشته باشد فسادهای مختلف به حداقل می‌رسد، افزود: این سیستم در حال آنالیز شدن و بررسی شدن از بیرون توسط نخبگان جامعه و مردم است و در یک کلام دیگر در ریسک فساد کردن در آن سیستم ارزشمند نیست و کسی برایش سودی ندارد تا از راه خلاف به اهدافش برسد؛ در واقع یک مسابقه خدمتگزاری ایجاد می‌شود و هرکس در این سیستم بهتر و درست‌تر عمل کند پیشرفت می‌کند.

 

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: اگر مسئولی اموالش از راه نامشروع به دست آورده باشد در این سیستم سریع شناسایی می‌شود و چون خود مردم شاهد این فساد بودند روند قضایی پرونده مفسدین نیز راحت‌تر و سریع‌تر پیگیری می‌شود؛ این دست افراد از ترس عیان شدن فعالیت هایشان وارد پست‌های کلیدی نمی‌شوند و اساسا دیگر در این سیستم شفاف جایی ندارند.

 

صدیق خاطر نشان کرد: بعد از این که مجلس شفاف شد شفافیت را به وسیله قانون گذاری وارد دستگاه‌های دولتی هم می‌کند و به این ترتیب تمام نهادها شفاف می‌شود و دیگر جایی برای فساد باقی نمی‌ماند.

 

وی بیان داشت: ما به عنوان دانشجو وظیفه مان روشن کردن این موضوع برای مردم و ایجاد مطالبه از نمایندگان محترم شورای اسلامی است و در این راه کوتاه نمی‌آییم تا این موضوع به تصویب برسد.

 

صدیق در پایان گفت: طبق گفته آقای قالیباف ریاست مجلس این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفته و در این ماه رمضان قرار است در صحن علنی به بحث گذاشته شود که امیدواریم مانند دفعات قبلی نشود و این موضوع به نتیجه برسد تا بر همه ثابت شود که این مجلس واقعا انقلابی است./ فارس

نظر شما