صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۳۶
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 10
کد خبر: ۱۲۸۸۱۴

شهباز شریف، جانشین احتمالی عمران خان کیست؟ + بیوگرافی

امروز یکشنبه مجلس ملی پاکستان در یک نشست فوق العاده به نخست وزیر این کشور رای عدم اعتماد داد و بدین ترتیب عمران خان از نخست وزیری برکنار شد. جانشین عمران خان قرار است فردا دوشنبه تعیین شود. شهباز شریف یکی از محتمل‌ترین گزینه نخست وزیری پاکستان است.

به گزارش راهبرد معاصر، امروز یکشنبه مجلس ملی پاکستان در یک نشست فوق العاده به نخست وزیر این کشور رای عدم اعتماد داد و بدین ترتیب عمران خان از نخست وزیری برکنار شد. جانشین عمران خان قرار است فردا دوشنبه تعیین شود. شهباز شریف یکی از محتمل‌ترین گزینه نخست وزیری پاکستان است.

 

بیوگرافی شهباز شریف

 

خانواده شریف از نظر سیاسی، خانواده برجسته‌ای می‌باشد، او پسر میان‌محمد شریف (بنیانگذار گروه اتفاق) و برادر نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان است.

شهباز شریف در ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۱ در لاهور، پنجاب، پاکستان متولد شد. پدرش محمد شریف یک بازرگان و صنعتگر نیمه مرفه بود. خانواده او از آنتانگن کشمیر برای کسب و کار مهاجرت کرده بودند و در ابتدای قرن بیستم در روستای جوتی عمره در منطقه امریتسار پنجاب مستقر شده بود. خانواده مادری او اهل پولواما بود. پس از جنبشی که به رهبری محمدعلی جناح در سال ۱۹۴۷ برای تأسیس کشور پاکستان به راه افتاد، والدینش از آمریتسار به لاهور مهاجرت کردند.

شهباز شریف مدرک لیسانس خود را از دانشگاه دولتی لاهور دریافت کرد. بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی گروه اتفاق را تأسیس کرد.

شهباز شریف که محتمل‌ترین گزینه نخست‌وزیری پاکستان است، در کشورش بیشتر به عنوان یک مدیر موثر شناخته می‌شود تا یک سیاستمدار، اما در خارج از مرز‌های پاکستان چندان شناخته شده نیست.

 شهباز شریف، برادر نواز شریف (که سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود) سردمدار رای عدم اعتماد به عمران خان، نخست‌وزیر برکنار شده است.

 

سمت ها و سوابق شهباز شریف

 

  • در سال ۱۹۸۵ بعنوان رئیس اتاق بازرگانی و صنعت لاهور انتخاب شد
  • شهباز شریف در ۱۹۸۸ بعنوان عضو شورای استان پنجاب انتخاب شد.
  • در سال ۱۹۹۰ در مجلس ملی انتخاب شد.
  • بار دیگر در ۱۹۹۳ در شورای پنجاب انتخاب شد و بعنوان رهبر اپوزیسیون معرفی گردید. شریف در ۱۹۹۷ برای سومین بار انتخاب شد و بعنوان وزیر ارشد پنجاب در ۲۰ فوریه ۱۹۹۷ سوگند یاد کرد
  • بعد از اینکه یک کودتای نظامی در ۱۹۹۹ دولت را عزل کرد، شریف سال‌ها را، به خود تبعیدی در عربستان گذراند و در ۲۰۰۷ به پاکستان بازگشت.
  • بعد از پیروزی پی ام‌ال-ان در این استان در انتخابات سراسری ۲۰۰۸، شریف بعنوان وزیر ارشد در دور دوم منصوب شد. او در سال ۲۰۱۳ برای سومین بار بعنوان وزیر ارشد پنجاب انتخاب شد.
  • شریف رئیس لیگ مسلمانان پاکستان نیز می‌باشد.
  • نامزد نخست وزیری پاکستان از ژوئیه ۲۰۱۷



تحلیلگران می‌گویند که بر خلاف نواز، شهباز از ارتباط دوستانه با ارتش این کشور استقبال می‌کند، نهادی که از قدیم کنترل سیاست‌های دفاعی و خارجه را بر عهده دارد.

ژنرال‌های پاکستانی تاکنون در سرنگونی سه دولت غیرنظامی مداخله داشته‌اند و از زمان استقلال پاکستان از انگلیس در ۱۹۴۷، هیچ نخست‌وزیری یک دوره کامل پنج ساله خدمت را به اتمام نرسانده است.

شهباز بر خلاف عمران خان، اعلام کرده که روابط حسنه با آمریکا برای پاکستان ضروری است. این در حالی است که اخیرا روابط عمران خان و واشنگتن تیره و تار شده بود.

اگر شهباز شریف در این انتخابات پیروز شود، با چالش‌های متعددی روبرو خواهد بود، مانند اقتصاد تضعیف‌شده پاکستان که درگیر تورمی شدید است، کاهش ارزش پول و کاهش ذخیره‌های ارزی. تحلیلگران همچنین می‌گویند که شریف کاملا مستقل عمل نخواهد کرد، چرا که باید در کنار دیگر احزاب اپوزیسیون و برادرش، بر روی یک دستورکار جمعی کار کند.

نظر شما