صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 17
کد خبر: ۱۲۹۷۸۵
یادداشت اختصاصی «سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس مسائل منطقه؛

بحران در عمق استراتژیک صهیونیست‌ها

با اینکه رژیم صهیونیستی هر ساله ماه مبارک رمضان را در شرایط ویژه‌ای به پایان می‌رساند، اما وضعیت امسال متفاوت از سال‌های گذشته است. بخش عمده‌ای از اقداماتی که بر علیه رژیم صهیونیستی انجام می‌شود توسط ساکنین منطقه چهل و هشت که رژیم آنها را عرب‌های اسرائیلی مورد خطاب قرار می‌دهد صورت گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد جوانان فلسطینی توانسته‌اند هویت اصلی خود را علی رغم تبلیغات گسترده و آموزش‌های مختلف حفظ نمایند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بالا گرفتن درگیری ها در بیت المقدس در ماه مبارک رمضان نشان دهنده به وجود آمدن شرایط ویژه ای در سرزمین های آشغالی اعم از غزه، مناطق 48 ، کرانه باختری و مهمتر از همه در مسجد الاقصی است.


برای اولین مرتبه امسال، مردم مسلمان و نمازگزار در ایام اعتکاف در مسجد الاقصی در 14، 15 و 16ماه مبارک رمضان برای انجام نماز تراویح و برای اعتکاف کمر همت بستند تا در مقابل نیروهای نظامی صهیونیستی، مقاومتی جانانه، قهرمانانه و شهادت طلبانه ای به نمایش بگذارند، حرکتی که با جرات می توان گفت نسبت به حرکات اعتراضی سال های گذشته تفاوت های عمده ای پیدا کرده است.


با اینکه رژیم صهیونیستی هر ساله ماه مبارک رمضان را در شرایط ویژه و خاصی به پایان می رساند، اما وضعیت امسال متفاوت از سال‌های گذشته است.


عملیات های صورت گرفته در سرزمین های اشغالی و به درک واصل شدن تعدادی از متجاوزین غاصب صهیونیسم و اقدام شجاعانه نمازگزاران در سنین مختلف اعم از زن و مرد، پیر و جوان برای سران این رژیم اشغالگر قابل هضم نیست و بسیار گران تمام شده است.


در مقابل این مساله، بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده هیچ خط قرمزی برای مقابله سخت با مجاهدان، مبارزان و جریان مقاومت وجود ندارد. این سخنان صریح نشان می دهد نیروهای نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی با تمام توان برای برخورد با نمازگزاران وارد عمل شده اند، موضوعی که گوشه هایی از آن را می توان در صحنه هایی که از مسجد الاقصی گزارش می شود به عینه دید.


وارد کردن سلاح های نیمه سنگین وارد مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران گویای این واقعیت تلخ است که سران رژیم صهیونیستی و ماموران آنها کمترین احترامی برای مسجد الاقصی قائل نیستند، لذا تلاش می کنند مردم را به شدت متفرق کنند.


در این روزها دیگر خبری از پرتاب و استفاده از تیرهای پلاستیکی، شلیک هوایی، گلوله یا گاز اشک آور و گاز فلفل نیست، بلکه برخورد مستقیم با فلسطینیان به سخت ترین شکل ممکن در دستور کار سران رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.


آنچه در این بین حائز اهمیت است اینکه رژیم صهیونیستی توانمندی قابل توجهی در مقابله با جنگ شهری به وجود آمده ندارد، لذا به نظر نمی رسد مایل به آغاز جنگ نظامی باشد به این دلیل که در جنگ های نظامی اخیر بیشتر از یکی دو روز قادر به مقاومت نبود، چرا که با سلاح های بسیار قوی و و موشک های فلسطینیان مواجه شد بنحوی که تا عمق خاک رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفت و صهیونیست ها را مستاصل کرد.


از این رو به نظر می رسد مقابله با مسلمانان نمازگزار در یک محدوده جغرافیایی کوچک مثل مسجد الاقصی و پیرامون آن برای رژیم صهیونیستی آسان تر است چرا که در چنین شرایطی راحت تر قادر به سرکوب مبارزان است تا اینکه جنگ تمام عیاری بر پا کند به طوری که مناطق اشغالی، شهروندان و مراکز صنعتی خود را مورد اصابت موشک فلسطینیان قرار دهد.


رژیم صهیونیستی در حال حاضر شرایط لازم برای آغاز جنگی تمام عیار ندارد. با توجه به سابقه این رژیم و اینکه هر گاه قادر به مقاومت در برابر مجاهدان نبوده دست به سلاح برده و بمباران های کور انجام داده یا نقاط مختلف غزه را تحت اصابت موشک قرار داده، در این دوره با قاطعیت نمی توان گفت وقوع این جنگ منتفی است اما در شرایط کنونی درصد بالایی ندارد چرا که سران رژیم صهیونیستی تصور می کنند می توانند با پراکنده کردن فلسطینیان نمازگزار در مسجد الاقصی همان شرایط قبل را با حکومت نظامی پیرامون مسجد الاقصی و عدم اجازه ورود افراد پایین تر از 60سال را اجرا کنند. به هر حال آنها هم اکنون بدون رعایت حرمت مسجد الاقصی جنگ تمام عیاری بر علیه نمازگذاران به راه انداخته اند.


قابل پیش بینی است که رژیم صهیونیستی از هم اکنون نگران روز قدس است و در این موضوع به شدت مستاصل شده است، در حالی که انصافا فلسطینیان در این موضوع سنگ تمام گذاشته اند به طوری که از ابتدای ماه مبارک رمضان برای ورود به روز قدس شجاعت و توانمندی‌های خود را در معرض دید جهان قرار داده اند.


بخش جالب ماجرا این است که بخش عمده ای از اقداماتی که بر علیه رژیم صهیونیستی انجام می شود توسط ساکنین منطقه چهل و هشت که رژیم آنها را عرب های اسرائیلی مورد خطاب قرار می دهد صورت گرفته است. در حالی که سران رژیم صهیونیستی انتظار چنین برخوردهایی را از عرب های اسرائیلی ندارند.


فعالیت هایی در اردوگاه جنین در بین عرب های اسرائیلی رخ داده که در سال های گذشته شبیه نداشته است. این موضوع نشان می دهد جوانان فلسطینی توانسته اند هویت اصلی خود را علی رغم تبلیغات گسترده و آموزش‌های مختلف انواع و اقسام برنامه های مختلف که برای این منطقه ایجاد شده خنثی کنند. آنها به خوبی متوجه شده اند که سران رژیم صهیونیستی این منطقه را تبدیل به اسارتگاه بزرگی برای آنها کرده اند. امروز سران رژیم صهیونیستی علی رغم هزینه های مختلفی که برای آموزش و شست و شوی مغزی و شیوه های آموزشی تاثیر گذار بر جوانان این منطقه صورت داده اند را شکست خورده می بینند.


در جریان تحولات رخ داده از ابتدای ماه مبارک رمضان در مناطقی که سالیان طولانی جریانهای مقاومتی مبارزه می کردند با رژیم صهیونیستی خبر خاصی نیست، بلکه درون رژیم وسرزمین هایی که سال‌هاست بر ان حاکمیت دارد حرکت‌هایی صورت گرفته که باور پذیری آن برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت است.


واقعیت امر این است که هیچ یک از اقدامات پنجاه ساله گذشته برای نابودی آرمان فلسطین در این مناطق موفق نبوده است. مبارزات مردم این مناطق نشان می دهد آنها با غیرت و مردانگی هر چه تمام تربه دنبال تحقق آرمان های خود هستند. این موضوع بیانگر آن است که آرمان فلسطین نه فقط در مناطق پیرامونی رژیم، بلکه درون این رژیم هم زنده است به همین دلیل افول رژیم کاملا مشهود است و سرعت گرفته و رژیم در این ایام با دولتی بسیار ضعیف و اختلافات درونی خود در وضعیت بسیار شکننده ای به سر می برد.


بی شک نمایش عادی سازی ارتباط با کشورهای بسیار کوچک منطقه به عنوان برقراری ارتباط با کشورهای اسلامی را می توان صرفا نمایشی تو خالی عنوان کرد، چرا که رژیم صهیونیستی حتی موفق به ایجاد آرامش درون سرزمین های تحت تسلط خود نیز نبوده است. از این رو می توان گفت مساله مهاجرت معکوس و فشاری که امروز بر روی دولت بنت است ستون فقرات رژیم را به طور کامل شکسته است.

 

نظر شما