صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 19
کد خبر: ۱۳۰۱۳۰
مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

دو راهکار برای حل چالش‌های حوزه مسکن

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به افزایش نرخ اجاره‌بها و رکود در بازار مسکن گفت: نیازهای قبلی مردم در بخش مسکن طی سال‌های گذشته بدون پاسخ مانده و همین امر موجب چالش‌های کنونی در این بازار و افزایش نرخ اجاره بهاء شده است. برای حل این چالش برقراری توازن در عرضه و تقاضا و انبوه سازی صنعتی راهکارهایی است که می‌تواند موثر باشد. 

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ افزایش قیمت مسکن که منجر به افزایش اجاره‌بها می‌‍شود خانوارهای مستاجر را به شدت تحت فشار قرارداده است. نگرانی مردم بابت تورم موجود که بخشی از معیشت و سفره آنها را کوچک کرده در کنار موضوع افزایش اجاره بها شاید ناچیز به نظر برسد، چرا که مبالغ رهن و اجاره در همه اکثر استان‌های کشور بخصوص کلانشهرها و شهرهای بزرگ افزایش چشم‌گیری داشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» چند راهکار برای کاهش نرخ مسکن و بازگشت رونق به این بازار را بیان کرده است.

 

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک مسکن تهران و کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» به مساله کمبود مسکن و چالش‌های این بخش پرداخت و در این‌باره گفت: کمبود مسکن و عدم عرضه مسکن به میزان مورد تقاضای  شهروندان اصلی‌ترین چالش عامل افزایش قیمت‌ها در سال‌های گذشته بوده است. هر چند تورم سایر کالاها و تورمی که در اقتصاد وجود دارد در این بخش نیز اثر گذار است اما در بخش مسکن نباید از موضوع کاهش عرضه و تاثیر آن در افزایش قیمت غافل شد.

 

وی در این‌باره اشاره کرد: وقتی یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در سال است این سیگنال دریافت می‌شود که کمبود مسکن بسیار جدی است که دولت آمادگی خود را برای ساخت چهار میلیون طی چهار سال اعلام می‌کند.

 

این کارشناس بازار مسکن افزود: امروز نیاز بازار به مراتب بیشتر از چهار میلیون مسکنی است که دولت سیزدهم قصد ساختن و تحویل دادن آن را به مردم دارد. ضمن اینکه این تعداد مسکنی که قراراست ساخته شود به اضافه نیاز انباشت شده طی سال‌های گذشته است که از دولت قبل محقق نشده،  نیازهای قبلی مردم در بخش مسکن طی سال‌های گذشته بدون پاسخ مانده و همین امر موجب چالش‌های کنونی شده است، علاوه بر این  تاکنون برای نسل آینده و نیاز مسکن زوج‌های جوانی که تشکیل زندگی می‌دهند فکری نکرده‌ایم، پس در بخش مسکن از تمام دنیا به مراتب عقب هستیم، موضوعی که مخاطرات خاص خود را به دنبال دارد.

 

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مسکن در به پیشرفت‌های دنیا در بخش مسکن و ساخت‌وساز صنعتی اشاره کرد و گفت: در کشور چین از هم اکنون برای پاسخگویی به تقاضای نسل آینده خانه ساخته می‌شود، آن هم به روش صنعتی در کوتاه‌ترین زمان بیشترین واحد مسکونی ساخته می شود. در حالی که ما همچنان بر روی ساخت مسکن با روش‌های سنتی اصرار داریم و از نیاز امروز و فردای جامعه در بخش مسکن به شدت غافل هستیم.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: عرضه بیشتر منجر به ایجاد توازن و به تبع آن کاهش قیمت در بازار مسکن می‌شود، چرا که عرضه و تقاضا توازن آفرین است. مسئولین باید به این واقعیت مهم برسند که بازار مسکن و قیمت‌ها با گفتار درمانی علاج نمی‌شود، باید مانع هر گونه اظهار نظرغیر کارشناسانه در این فضا شد.

 

وی در پایان این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: ارگان‌های مختلف نباید در خصوص افزایش قیمت مسکن هر کدام رقمی و عددی مطابق میل خود اعلام کنند این موضوع بازار را بیش از پیش دچار التهاب می‌کند، بلکه یک نفر آن هم یک مسئول دراین بخش باید درباره مسائل مسکن و اجاره سخن بگوید و دلیل گران شدن مسکن و اجاره بها را توضیح دهند. ضمن اینکه باید در مساله ساخت‌وساز بسیار جدی بود چرا که اوضاع قیمتی به هیچ وجه خوب نیست. گران‌تر شدن مسکن به معنای افزایش رکود در این بازار است. دولت برای بازگشت نشاط و رونق به این بازار و ایجاد امیدواری در مردم باید ساخت‌وساز مسکن را هر چه زودتر در دو روش صنعتی و سنتی به جد دنبال کند.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: