صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۵۰
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 25
کد خبر: ۱۳۰۸۴۹
امیرحسین بانکی پور فرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درگفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

چرا هیات رئیسه مجلس طرح شفافیت را به صحن علنی نمی‌فرستد؟

امیرحسین بانکی پور فرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی پیرامون جزئیات طرح شفافیت آرا گفت: این طرح آماده بررسی و به رای گذاشتن در صحن علنی مجلس است اما تقریبا دو ماه است که در هیات رئیسه مجلس معطل مانده است و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا این طرح به تصویب برسد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نخستین بار طرح شفافیت آرا از سوی نمایندگان در مجلس دهم مطرح شد. آذرماه ۹۶ محمدجواد فتحی، نماینده تهران در مجلس دهم، این طرح را ارائه و تأکید داشت که هر نماینده باید مسئولیت رأی خود را برعهده بگیرد. با این حال یک فوریت طرح شفافیت آراء نمایندگان، نخستین بار ۱۴ شهریور سال ۹۷ در جلسه علنی مجلس دهم به رأی گذاشته شد، که در نهایت با ۵۹ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس وقت با آن مخالفت شد.

 

با روی کار آمدن مجلس یازدهم طرح شفافیت آراء نمایندگان یکی از اولین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم مطرح شد. در نهایت در ۱۵ بهمن ماه این طرح به رأی گذاشته شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردند.

 

حال باگذشت نزدیک به 2 سال این طرح همچنان بلاتکلیف مانده است و باید دید که در نهایت عمر مجلس یازدهم به دیدن قامت شفافیت باز خواهد شد یا این مجلس هم مانند مجلس دهم دستش از دامن شفافیت باز خواهد ماند.


امیرحسین بانکی پور فرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و از موافقان طرح شفافیت درباره به تصویب نرسیدن این طرح به «راهبرد معاصر» گفت :طرح شفافیت از قبل در مجلس مطرح شده بود که ما در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس برای اجرایی شدن این طرح یکسری پیشنهادات داده بودیم و با این پیشنهادات موافقت شده بود و در نهایت این طرح آماده بود که در صحن علنی مجلس مطرح شود ولی از زمانی که درخواست تصویب آن را داده‌ایم تقریبا دو ماه است که در هیات رئیسه مجلس معطل مانده است.

 

وی درباره تعلل هیات رئیسه مجلس و در دستور کار قرار ندادن این طرح در صحن علنی مجلس گفت: دلیل تعلل و نگرانی هیت رئیسه مجلس این است که این طرح پس از چندبار کش و قوس مجددا رای دو سوم را در مجلس کسب نکند و به همین دلیل هنوز آن را به صحن علنی مجلس نمی‌فرستد و ما پیگیر هستیم در صورت آمدن این طرح به صحن علنی مجلس به آن رای مثبت بدهیم.

 

این نماینده مجلس با اشاره به جنجال‌های پیش آمده در رسانه‌ها پیرامون تصویب این طرح گفت: طرح شفافیت آرا بیشتر بار روانی پیدا کرده است و آن شفافیتی که ما نمایندگان دنبالش بودیم و اصرار داشتیم که جلوی فساد را میگرفت، شفافیت اقتصادی در همه حوزه‌ها نظیر قرارداد‌ها، حقوق و دستمزد و ... بود.

 

بانکی پور فرد با بیان اینکه طرح شفافیت تا حدودی خوب است اما نباید نقش شفافیت اقتصادی را کمرنگ کند گفت: ما نمایندگان در جهت اصل شفافیت به این طرح رای موافق دادیم اما نباید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که شفافیت ارا جای شفافیت اقتصادی را بگیرد و آن را تحت الشعاع خود قرار بدهد چون عامل اصلی جلوگیری از فساد طرح شفافیت اقتصادی است.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه افزود: در اصلاحاتی که در طرح شفافیت انجام شد یکسری موضوعات مستثنا شدند یعنی بر اساس این طرح زمانی که رای گیری درمورد اشخاص باشد نظیر انتخابات هیات رئیسه یا دادن رای اعتماد به وزرای دولت، آراء نمایندگان مشخص نخواهد بود. زیرا زمینه فشار به نماینده را به وجود می‌آورد و بیشتر فساد خیز است تا اینکه جلوی فساد را بگیرد.

 

وی در پایان بیان کرد: حسن طرح شفافیت این است که مواضع فکری نماینده روشن میشود و زمانی که مردم بخواهند مجددا به او رای بدهند می‌دانند او در مجلس چه تصمیماتی گرفته است و از نحوه عملکرد او مطلع می‌شوند.

 

غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: از طریق سیستم IT مجلس رای خود را به صورت شفاف نشان مردم می‌دهیم

در ادامه در گفتگو با غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیات جدید این طرح را جویا شدیم که وی در پاسخ به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: با موافقت هیات رئیسه مجلس نمایندگان می‌توانند از این به بعد پرینت آرای خود درباره طرح‌هایی که در مجلس به رای گذاشته می‌شوند را از طریق سیستم IT مجلس بگیرند و اگر خواستند در معرض دید عموم قرار دهند.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح شفافیت هنوز به صحن علنی مجلس نیامده گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم که چرا این طرح هنوز در هیات رئیسه مانده است و معلوم هم نیست کی در دستور کار قرار بگیرد.

 

رضوانی در پایان در خصوص محاسن طرح شفافیت اظهار کرد: چنانچه طرح شفافیت آرا محقق بشود از مفاسد پشت پرده نظیر لابی کردن نمایندگان جلوگیری می‌شود و همچنین موکلان شناخت دقیق‌تری از وکلا پیدا میکنند و هم نمایندگان خود را پاسخگوی مردم می‌دانند.

 

نظر شما