صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 28
کد خبر: ۱۳۱۳۶۸

اختلاف امارات و اردن بر سر مسجدالاقصی

طبق گزارش یک روزنامه لبنانی، اردن با خواسته امارات در خصوص اجازه به غیر مسلمانان برای ادای شعائر دینی در مسجدالاقصی مخالفت کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که اردن و امارات عربی متحده در نشست سه‌جانبه اخیر در قاهره به همراه مصر درباره چگونگی مدیریت مسجد الاقصی به اختلاف برخورده‌اند.

روزنامه «الاخبار»، امروز (پنجشنبه)، در گزارشی به این مسئله پرداخت و خبر داد که تنها چند روز پس از برگزاری نشست سه‌جانبه میان مصر، اردن و امارات در قاهره، «عبدالله دوم» شاه اردن، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را برای بحث و تبادل نظر درباره وضعیت سیاسی و امنیتی کرانه باختری و قدس اشغالی فراخوانده است.

این روزنامه لبنانی در ادامه اضافه کرد که پیش‌بینی می‌شود محمود عباس، امروز وارد پایتخت اردن شود و با عبدالله دوم دیدار کند. طبق این گزارش،‌ این دیدار در حالی صورت خواهد گرفت که قرار است پس از عید فطر، مقامات صهیونیست و شماری از مقامات اردن با یکدیگر دیدار کنند و وضعیت امنیتی مسجد الاقصی و چگونگی جلوگیری از درگیری در آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

منابع فلسطینی در این خصوص به الاخبار خبر دادند که شاه اردن در جریان نشست‌ سه‌جانبه اخیر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی بر تداوم مسئولیت خود در تولیت مسجد الاقصی به منظور مذاکره با تل‌آویو تأکید کرده است.

این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، افزودند در مقابل امارات در این نشست اظهار داشته که نبایست شرایطی که در توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو بر سر آن توافق شده از جمله امکان عبادت تمامی ادیان در مسجد الاقصی زیر پا گذاشته شود که این خواسته امارات با اعتراض طرف اردنی همراه شده است و امان تأکید کرده است که این امر باعث تغییر واقعیت موجود خواهد شد و در تضاد با تمام توافق‌های منعقد شده با تل‌آویو است زیرا در توافق‌های یادشده  تأکید شده گردشگران اجازه ورود به مسجد الاقصی را دارند و تنها مسلمانان می‌توانند به ادای شعایر دینی در این مسجد بپردازند.

بر اساس این گزارش، هر سه طرف در نشست مذکور توافق کرده‌اند که تل‌آویو را به عدم تحریک فلسطینیان و مسلمانان جهان ترغیب کنند «چراکه این مسئله خطرناک است و به خود خودی اقدام مردم علیه این رژیم و دولت‌ها را تضمین می‌کند که جنبش‌های اسلامی منطقه از آن استفاده خواهند کرد.»

الاخبار در ادامه با اشاره به اینکه در دیدار محمود عباس و عبدالله دوم شماری از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله «حسین الشیخ» و «ماجد فرج» حضور پیدا خواهند کرد، افزود که اردن در تلاش است اقدامات را برای حفظ تشکیلات خودگردان و نهادهای وابسته به آن همسو کند.

بنابر این گزارش، در نشست سه‌جانبه اخیر که در آن احتمال وقوع جنگی جدید با نوار غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، بر اهمیت بقای تشکیلات خودگردان «به عنوان نماینده فلسطینیان» و تلاش برای نجات‌ نهادهای وابسته به آن نیز تأکید شده است.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد که این نشست در حالی برگزار شده است که برخی از گزارش‌های امنیتی و سیاسی حاکی از آن است عملکرد تشکیلات خودگردان در کرانه باختری کمرنگ شده و پس از انتشار سلاح در میان فلسطینیان، کنترل امنیتی تشکیلات بر بسیاری از مناطق تضعیف شده است؛ مسئله‌ای که باعث قدرت گرفتن گروه‌های مقاومت و تنش مردم با نیروهای رژیم صهیونیستی می‌شود./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: