صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 30
کد خبر: ۱۳۱۵۱۹

مشکل بزرگ آموزش و پرورش برای اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه کنکوری‌ی انقلاب فرهنگی و برگزاری امتحانات در سه سال دوره متوسطه دوم گفت: هم‌اکنون مدارس نمی‌دانند آیا تغییرات کنکور قرار است از سال ۱۴۰۲ اعمال شود یا خیر و نمی‌دانند بر چه اساس باید برنامه‌ریزی کنند!

به گزارش راهبرد معاصر، علی اصغر فانی درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این موضوع در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و نقد شد البته این مصوبه هنوز به امضای رئیس‌جمهور نرسیده است.

وی افزود: براساس این مصوبه، امتحانات نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور سهم ۶۰ درصدی خواهد داشت و سهم کنکور ۴۰ درصد خواهد بود که صرفاً از دروس تخصصی است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: برای اجرای این مصوبه چند ملاحظه وجود دارد؛ نخست آنکه اجرای امتحانات نهایی در سه پایه تحصیلی دوره متوسطه دشوار است، تجربه چند ساله گذشته نشان می‌دهد در اجرای امتحانات نهایی برای پایه دوازدهم مشکل داشتیم و به دلیل کمبود اعتبار مالی، حق‌الزحمه عوامل برگزاری امتحانات با تأخیر بسیار و گاه چندین سال بعد پرداخت می‌شد.

فانی تصریح کرد: اگر بخواهیم، حجم برگزاری امتحانات نهایی را سه برابر کنیم هزینه‌ها حداقل سه برابر خواهد شد همچنین فضای مناسب برای برگزاری امتحانات نیاز است؛ هم‌اکنون برای برگزاری امتحانات پایه دوازدهم فضا‌های مناسب به سختی تأمین می‌شود و اگر بخواهیم امتحانات را به پایه‌های دهم و یازدهم تسری دهیم، فضای مناسب نداریم مگر اینکه امتحانات به شکل مجزا برگزار شود به عنوان مثال امتحانات پایه دوازدهم در خرداد ماه، پایه یازدهم مرداد و پایه دهم شهریور برگزار شود، تمام این‌ها مشکلات خاص خود را دارد مثلاً برگزاری امتحانات در مناطق گرمسیری که فاقد وسایل خنک‌کننده است در ماه‌های مرداد و شهریور غیر ممکن است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش درباره تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی گفت: پاسخنامه‌های کنکور توسط ماشین تصحیح می‌شود، اما امتحانات نهایی توسط افراد، ممکن است تصور معلمی این باشد که دانش‌آموز از سه نمره، دو می‌گیرد و معلم دیگری بگوید یک نمره می‌گیرد بنابراین تصحیح برگه‌های تشریحی نیاز به آموزش معلمان و تدوین آیین نامه‌های خاص دارد.

فانی با اشاره به اینکه در امتحانات نهایی به دنبال تشخیص نفر برتر نیستیم، مطرح کرد: در این امتحانات سوالات به گونه‌ای طراحی می‌شود تا بدانیم دانش‌آموز مفاهیم درسی را فرا گرفته است یا خیر در حالیکه سؤالات کنکور می‌خواهد فرد سرآمد را شناسایی کند و طراحی سؤالات برای این دو حوزه متفاوت است.

وی متذکر شد: هم‌اکنون مدارس نمی‌دانند آیا تغییرات کنکور قرار است از سال ۱۴۰۲ اعمال شود یا خیر و نمی‌دانند بر چه اساس باید برنامه‌ریزی کنند، اگر این مصوبه پابرجا است، آموزش و پرورش باید به منظور تنظیم دستورالعمل‌های لازم، کمیته‌هایی را تشکیل دهد تا کار به خوبی پیش برود و دانش‌آموزان دچار اضطراب نشوند./تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: