صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 15
کد خبر: ۱۳۳۷۱۴

رئیس بانک مرکزی: نپیوستن بهFATF مانع تجارت کشور نشده است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بهبود وضعیت ارزی کشور در پی رشد صادرات نفتی و غیرنفتی کشور بدون پیوستن به اف ای تی اف گفت: این موضوع مانع جدی در شرایطی تحریمی نبود و نیست.

به گزارش راهبرد معاصر علی صالح آبادی در گفت و گو با یک برنامه تلویزیونی با اشاره به بهبود وضعیت ارزی کشور در پی رشد صادرات نفتی و غیرنفتی کشور بدون پیوستن به اف ای تی اف تصریح کرد: این موضوع مانع جدی در شرایطی تحریمی نبود. شرایط تحریم سازوکارهای خودش را دارد و با کشورهایی که رابطه همکاری مشخصی داریم،FATF مانع تجارت و تعامل ما نیست.

او درباره تامین ارز از سوی بانک مرکزی برای کالا و مواد اولیه گفت: ارز مورد نیاز با نرخ نیما تامین است و حتی راحت تر تامین می شود. بانک مرکزی در گذشته چون نرخ ترجیحی بود تنها تامین کننده ارز بود اما وقتی قیمت، نیمایی می شود، بخش خصوصی با صادرات غیرنفتی برای کالای اساسی ارز تامین می کند و هیچ مشکلی در تامین ارز کالاهای اساسی نداریم.

رئیس بانک مرکزی درباره وضعیت در حوزه صادرات با وجود صحبت های مقامات آمریکایی تاکید کرد: اخیرا به کشورهایی که نفت می فروختیم میزان صادرات افزایش یافته است. همچنین در حوزه صادرات غیرنفتی وضعیت خوب شده است. 

صالح آبادی افزود: امسال از سال گذشته تامین ارز بیشتر می شود. در حوزه نفت و صادرات نفتی هم قیمت نفت و ظرفیت تولید افزایش یافته و به قبل از تحریم ها برگشته است. روابط بانکی ما با کشورهای دوست و همسایه بهتر شده و در حال توسعه است و درآمد ارزی به این دلائل بیشتر هم شده و هیچ مشکلی در این بخش نداریم.

او درباره حذف ارز ترجیحی گفت: ارز پیش از این به حلقه اول پرداخت می شد و به دلیل آنکه به واردکننده داده شده بود به جای اینکه به مردم و مصرف کننده برسد انحراف هایی داشته است. زمانی که به واردکننده ارز 4200 داده می شد اولا تفاوت نرخ ارز و سامانه نیما قابل توجه بود و واردات بیش از نیاز کشور می شد و ارز ارزان بود واردات بیشتر بود که به قاچاق منجر می شد به تولید هم آسیب جدی وارد شد.

اثر 10 درصدی اصلاح یارانه بر تورم

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اگر اصلاح یارانه ها زودتر اجرایی می شد بهتر بود. با توجه به جنگ اوکراین قیمت جهانی کالاها افزایش پیدا کرد و خیلی از کشورها تعرفه واردات را صفر کردند و انگیزه قاچاق از کشور ما بیشتر هم شد، بنابراین اگر امسال ارز 4200 ادامه پیدا می کرد هدررفت منابع ارزی بیشتر می شد.

صالح آبادی افزود: از سوی دیگر به طور قطع اصلاح ارز 4200 هم به کنترل پایه پولی کمک می کند. امسال برای اولین بار در قانون بودجه در نظر گرفته شد که اگر بانک ها خط اعتباری درخواست کنند باید وثیقه یا اوراق به بانک مرکزی ارائه دهند و این اقدام در سال گذشته نبوده است. حوزه پایه پولی و رشد آن امسال وضعیت بهتری پیدا کرده و همین اقدامات با انضباط بیشتری در دولت انجام می شود و باعث شده که بدهی دولت در مسیر کاهش حرکت می کند.

او درباره میزان تورم ناشی از یارانه ها هم گفت: تورم ها محاسبه شده، همه اعداد و ارقام نشان می دهد که کسری بودجه امسال جبران می شود و کمتر از 10 درصد آثار تورمی این طرح را شاهد خواهیم بود.

او درباره تحولات بین الملل در زمینه دلار زدایی گفت: از زمان تحریم روسیه، این کشور به جای استفاده از دلار و یورو از ارز محلی استفاده کرده است و این نشان می دهد که آمریکا ابزار تحریم خود را از دست داده است. کشورهای اروپایی وابستگی زیادی به گاز و نفت روسیه دارند و با ابتکارات جدیدی سازگار جدیدی را به کار می گیرند.

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: