صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 16
کد خبر: ۱۳۳۹۴۰

چین و آمریکا بزرگ‌ترین سود را از جنگ اوکراین می‌برند

وزیر خارجه سابق قطر اعلام کرد چین و آمریکا از جنگ سود می‌برند و بزرگترین بازنده‌های این جنگ کشور‌های اروپایی، ژاپن و کره جنوبی هستند.

به گزارش راهبرد معاصر حمد بن جاسم وزیر خارجه سابق قطر در رشته توئیتی نوشت: آشکار است که اقتصاد جهانی اکنون با چالش‌ها و خطر‌های بزرگی رو به رو است و بیشتر کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش سود، مهم‌ترین عامل آن است. این درست است,، اما باید همچنین به تورمی که به دنبال افزایش میانگین سود و رکود ناشی از آن ایجاد می‌شود هم توجه کنیم.

او در ادامه رشته توئیت خوئ نوشت: از اینرو باید در برخورد با این اوضاع و چالش‌ها محتاط باشیم. افزون بر آن جنگ میان روسیه و اوکراین و مشارکت غیرمستقیم کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک (ناتو) در این جنگ نیز مزید بر علت است و نمی‌دانیم این جنگ به کجا خواهد رسید. مانند همه جنگ ها، برخی از این جنگ سود می‌برند که در وهله نخست چین و پس از آن آمریکا از آن سود می‌برند.

وزیر خارجه سابق قطر نیز درباره بزرگ‌ترین بازندگان این جنگ اعلام کرد اما بزرگ‌ترین بازندگان، کشورو‌های اروپایی، ژاپن و کره جنوبی هستند. در سایه این اوضاع ملتهب، قیمت‌های انرژی در کوتاه مدت و میان مدت همچنان بالا خواهد ماند؛ به ویژه آنکه سرمایه گذاری‌ها در این زمینه، اندک است و منابع انرژی‌های تجدیدپذیر که درباره آن سخن می‌گویند هنوز وارد فاز عملی نشده است و تولید آن به زمان طولانی نیاز و تولید آن به زمان طولانی نیاز دارد.

حمد بن جاسم پیش ازاین نیز در سخنانی اعلام کرد  با توجه به از تجربیات کشورهای حاشیه خلیج فارس خوب می‌دانند که غرب کشور‌های منطقه را فراموش می‌کند و نه بر اساس منافع متقابل و نه بر اساس منافع مشترک با آن‌ها معامله نمی‌کند و تنها زمانی از این کشورها یاد می‌کند که نیاز فوری داشته باشد. گویی کشور‌های غرب آسیا خزانه‌ای هستند که در مواقع مصیبت آن را باز می‌کنند. او به کشور‌های حاشیه خلیج فارس نسبت به ادامه سیاست‌های خود در برخورد با کشور‌های غربی بدون در نظر گرفتن منافع خودشان هشدار  داد./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: