صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 17
کد خبر: ۱۳۴۰۶۹
یادداشت اختصاصی "حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی"، استاد حوزه علمیه؛

آیت الله فاطمی نیا؛ عارف واصلی که بر عرفان‌های دروغین مهر باطل زد

این عالم بی ادعا به شدت مخالف سرسخت کسانی بود که به دلیل تامین هواهای نفسانی و دل بستن به مادیات دنیا که در ظاهر تزویر فرو رفته اند در جامعه دکان های عرفانی باز کرده بودند، لذا همواره جوانان را به این مسئله نهیب می زدند که مبادا از این افراد دنباله روی کنند چرا که آنها هدفی جز گمراهی جوان مسلمان و از راه به در کردن جوانان به عنوان نیروهای مهم جامعه اسلامی ندارند.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روح بلند آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا استاد اخلاق  و عرفان، به لقاء پرودگار شتافت. استادی که مهمترین خصیصه وی که زبانزد خاص و عام است اخلاق والایی بود که یکی از ره توشه های مسلمان واقعی برای حاضر شدن در درگاه ربوبیت به شمار می رود.

 

مرحوم آیت الله فاطمی نیا را به حق باید از جمله بزرگترین محققان فاضلی در دهه های اخیر عنوان کرد که توامان عالم به عرفان عملی و نظری بودند.استادی که در ادبیات عرب، تاریخ و رجال صاحب نظر بودند و متخلق به اخلاق، ساده زیستی و حضوری بی پیرایش در جمع مردم وشاگردان خود داشتند به گونه ای که از دست دادن ایشان غم بزرگ وضایعه ای بس دردناک برای جامعه اسلامی به شمار می رود.

 

این استاد اخلاق و معلم علوم دینی و قرآنی در عین اینکه علاقه وافری به تتبع وتحقیق داشتند می‌کوشیدند تا جوانان را در همه حالات به خواندن کتاب و توجه به علم آموزی دعوت کنند، چرا که علم آموزی را مساوی با آگاهی هر چه بیشتر به آنچه دین از ما خواسته و ترویج بهتر دین اسلام می‌دانستند که با سوگند بر قلم و تاکید بر  فراگیری علم بر قلب پیامبر اکرم( ص) نازل شده است.

 

این عالم ربانی و استادی که معرفت در سرتاسر نگاه ورفتار واخلاقش خلاصه شده بود بزرگترین شکنجه برای اهل تحقیق را گرفتن کتاب از دست آنها قلمداد می کرد، یعنی نوع نگاه ایشان به علم آموزی اینگونه بود و بر آن تاکید داشتند.

 

مرحوم سید عبدالله فاطمی نیا هیچ گاه روایت مرسل یعنی بدون سندی را نقل نمی کردند و تا موضوعی برای خودشان حل نشده بود آن را با مردم در میان نمی گذاشتند و مردم را از انجام آن امر یا نهی نمی‌کردند. این عالم بی ادعا به شدت مخالف سرسخت کسانی بود که به دلیل تامین هواهای نفسانی و دل بستن به مادیات دنیا که در ظاهر تزویر فرو رفته اند در جامعه دکان های عرفانی باز کرده بودند، لذا همواره جوانان را به این مسئله نهیب می زدند که مبادا از این افراد دنباله روی کنند چرا که آنها هدفی جز گمراهی جوان مسلمان واز راه به در کردن جوانان به عنوان نیروهای مهم یک جامعه اسلامی ندارند.

 

 بررسی عملکرد و تلاش های مرحوم سید عبدالله فاطمی نیا در عمر مبارکش نشان دهنده تلاش وی برای رفع دغدغه هایی بود که جامعه اسلامی را از اخلاق به دور می کرد، به همین خاطر یکی از اصلی ترین رویکردهای ایشان به عنوان یک معلم اخلاق، بسط رفتار محمدی در جامعه و آشنایی جوانان مسلمان و حتی غیر مسلمان با آموزه ها و  حقایق اسلام ناب محمدی بود.

 

آیت الله مرحوم سید عبدالله فاطمی نیا همواره اساتید علوم دینی، اخلاقی و مسئولان رابه این موضوع می‌خواند و بر این مساله تاکید داشت که باید در دکان های کاسبان عرفان های کاذب بسته شود، چرا که آنها با استفاده نادرست و تحریف متون دینی، مسیر را برای اجرای خواسته های شیطانی در جامعه باز می کنند.

 

هر چند جسم این عالم ربانی و معلم اخلاق ازمیان ما رفته است، اما روح بلند وی و تعالیمی که برایمان به یادگار گذاشته با ماست.از خداوند متعال آرامش روح و محشور شدن با انبیا و اولیای الهی ودر کنار امام راحل بودن را برای آن عزیز خواستاریم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: