صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 30
کد خبر: ۱۳۵۸۹۷
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

تشدید روند خروج صهیونیست ها از بیت المقدس

در سال‌های اخیر، موازنه مهاجرت صهیونیست ها به بیت‌المقدس منفی بوده است. در سال‌های 2016 تا 2018، سالانه 6 هزار صهیونیست این شهر را ترک کردند. این رقم در سال 2019 به بیش از هشت هزار نفر رسید. در سال 2020 نیز حدود 7800 صهیونیست از بیت‌المقدس مهاجرت کردند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وبسایت ماکور ریشون در گزارشی به بررسی وضعیت ساختار جمعیتی شهر بیت‌المقدس پرداخته است. در این گزارش اشاره شده که هر سال اکثریت صهیونیست در این شهر رو به کاهش است و عموم صهیونیست‌ها به دلایل مختلف در حال ترک بیت‌المقدس هستند.

 

این شهر در حال حاضر حدود 10 درصد از جمعیت 10 میلیونی رژیم‌صهیونیستی را در خود جای داده است. طبق آخرین بررسی، در سال 2020 صیونیست ها 61 درصد از کل جمعیت بیت‌المقدس را تشکیل می‌دادند. دلیل نگرانی امروز صهیونیست‌ها این است که این رقم در سال 1967 حدود 74 درصد و در سال 1990 حدود 72 درصد بود.

 

براساس گزارش این وبسایت عبری‌زبان، اگرچه هنوز اکثریت با صهیونیست ها است اما این روند نزولی ادامه دارد. صهیونیست‌ها نگران هستند در چند دهه آینده، صهیونیست ها اکثریت خود را در این شهر مهم از دست بدهند.

 

لازم به ذکر است در سال‌های اخیر، موازنه مهاجرت صهیونیست ها به بیت‌المقدس منفی بوده است. در سال‌های 2016 تا 2018، سالانه 6 هزار صهیونیست این شهر را ترک کردند. این رقم در سال 2019 به بیش از هشت هزار نفر رسید. در سال 2020 نیز حدود 7800 صهیونیست از بیت‌المقدس مهاجرت کردند.

 

با آغاز شیوع کرونا، وضعیت موازنه مهاجرت بدتر نیز شد. در سال 2021 بیش از 10 هزار صهیونیست این شهر را ترک کردند. از جمله دلایل این مسئله مباحث مربوط به عدم رعایت صحیح قرنطینه و کمبود زیرساخت‌ها برای آموزش از راه دور مدارس اعلام شد. 

 

در حالی که تراز مهاجرتی صهیونیست ها در بیت‌المقدس منفی است، رژیم صهیونیستی دست به اقداماتی زده تا بتواند روند مذکور را کند سازد و به نحوی ماهیت صهیونیست شهر را برجسته سازد. در این رابطه تمرکز بر «شهر قدیمی» و «بخش‌های تاریخی بیت‌المقدس» از جمله برنامه‌های این رژیم است. براین اساس چندی قبل ساختمان عمومی بزرگ شامل یک کنیسه، مهدکودک و سالن‌هایی برای فعالیت‌های اجتماعی در محله معال هزیتم، در قسمت شرقی بیت‌المقدس، افتتاح شد.

 

همچنین صهیونیست ها علاوه بر پیشبرد بازسازی یک کنیسه قدیمی در این بخش، تلاش دارند پروژه دیگری که تاریخ صهیونیست ها را در خیابان‌های شهر قدیمی نشان می‌دهد، اجرایی سازند. هدف از این کار ایجاد یک مکان توریستی است که در آن دیوار کاخ پادشاه حزقیا (یکی از پادشاهان صهیونیست) در معرض دید قرار بگیرد تا افراد با ورود به منطقه، تاریخ صهیونیست را در مقابل چشمانشان ببینند.[1]

 

[1]. https://www.makorrishon.co.il/news/491295/

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: