صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 29
کد خبر: ۱۳۵۹۰۰
امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت‌وگو  با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

لغو بازی فوتبال ایران - کانادا روز سیاه فیفا بود

امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در خصوص لغو بازی ایران و کانادا گفت: بحث آزادی و دموکراسی در ورزش بهانه است. برخی کشورهای متخاصم می‌خواهند اگر از ایران نقطه ضعفی دیدند با ابزار دخالت سیاست در ورزش ما را سرکوب کنند و امروز هم این اتفاق توسط هم‌پیمان خودشان کانادا صورت گرفته است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 16 خرداد قرار بود که تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی دوستانه به مصاف کانادا برود. حتی این روزها مسئولین فدراسیون کارهای اخذ ویزا را هم انجام داده بودند ولی به یک باره فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد: «بازی لغو است». جالب اینکه بازی‌ای که تمام مراحل هماهنگی آن بصورت رسمی و از طریق مجاری ذی ربط دو کشور چون فدراسیون های فوتبال و سفارتخانه های دو کشور انجام شده بود، با یک متن مجازی یک طرفه لغو شد.

 

 امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در خصوص لغو بازی فوتبال ایران و کانادا به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت:  اتفاقی که در ارتباط با بازی ایران و کانادا افتاد مصداق بازر دخالت سیاست در ورزش بود و به اعتقاد من این اتفاق باعث شد روز سیاهی برای فیفا و کمیته ملی المپیک باشد چرا که این‌ها همواره تاکید دارند و در اساس نامه آن‌‎ها وجود دارد که سیاست نباید در ورزش وارد شود ولی در این اتفاق به شکل خیلی زنده و مشمئزکننده توسط کانادا ظهور و بروز کرد و متاسفانه در این زمینه فیفا  Ioc سکوت کردند و هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندادند.

 

وی افزود: این اتفاقات نشان می‌دهد که این مباحث بیشتر مربوط به کشورهای است که نهادهای بین‌المللی با آنها زاویه دارند. اعتقاد من بر این است که هم کمیته ملی المپیک و هم نهاد‌های بین‌المللی با ایران زاویه دارند و این‌ها نشات گرفته از دشمنی‌ لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی‌ها هست که متاسفانه فضای ورزش را آلوده کردند و در عین حال هم سکوتشان باعث شده که آنها باید در برابر افکار عمومی دنیا پاسخ دهند. مردم دنیا اخبار را رصد می‌کنند و برای لغو سیاسی این بازی از مسئولین مرتبط در نهادهای بین‌المللی پاسخ می‌خواهند.

 

واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه بحث آزادی و دموکراسی در ورزش بهانه است افزود: برخی کشورهای متخاصم می‌خواهند اگر از ایران نقطه ضعفی دیدند با ابزار دخالت سیاست در ورزش ما را سرکوب کنند و امروز این اتفاق توسط هم‌پیمان خودشان کانادا صورت گرفته است و باید دیپلماسی سیاسی و ورزشی ما این موضوع را پیگیری کند و از طریق فضای مجازی و تمام رسانه‌هایی که در اختیار دارند مردم دنیا را آگاه کنند که چه اتفاقاتی در حوزه ورزش در حال رخ دادن است و این کشورها چه بهره وری‌هایی برای لاپوشانی کردن عمل زشت کانادا می‌کنند.

 

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال با بیان اینکه در قرارداد بازی با کانادا هیچگونه غرامتی دیده نشده است گفت: قراردادی که ما با بستیم متاسفانه طبق گفته رئیس فدراسیون کانادا یک قرارداد محرمانه بوده است و در آن هم هیچگونه غرامتی دیده نشده است. و این نشان می‌دهد کسانی که در فدراسیون فوتبال مسئولیت دارند هنوز با حقوق بین‌الملل و قراردادهای بین‌المللی آشنا نیستند و از وکلا و حقوق‌دان‌های بین‌‌المللی در این زمینه استفاده نمی‌کنند و همین عامل باعث می‌شود قراردادها یکطرفه منعقد شود.

 

 وی ادامه داد: این نوع قراردادها بنده را به یاد برجام می‌اندازد که در آن هیچ پیشبینی نشده بود که اگر کشورهای طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکنند چه تاوانی را باید بدهند و به همین دلیل است که ترامپ از برجام خارج شد و آن را پاره کرد و هیچکس هم در دنیا پاسخگو نبود. ولی اگر ما در برجام احیانا به یکی از تعهدات خود عمل نمی‌کردیم آنها به خود حق می‌دادند که اقدامات شدیدی را انجام دهند. ظاهرا قراردادهایی که برخی مسئولان ما می‌بندند شبیه قراردادهای یک طرفه است که نفعش برای طرف مقابل است.

 

واعظ آشتیانی اظهار کرد:‌ امیدوارم فدراسیون فوتبال شفاف‌سازی کند و محتویات این قرارداد را منعکس کند، و ضرر و زیان آن را هم مشخص کند تا ما بتوانیم برای آن مطالبه‌گری کنیم.

 

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال  با اشاره به اینکه ما از جهت صدمه روحی و روانی می‌توانیم تقاضای غرامت کنیم گفت:  این قرارداد هم همانند قرادادترکمچای یک قرارداد یک طرفه است که انتفاع آن فقط برای کانادا است و این هم نشات گرفته از این است که از حقوقدان‌های متخصص در امور بین‌الملل استفاده نمی‌کنند که بتوانند منافع مارا حفظ کنند.

 

وی در پایان افزود: کسانی که این قراداد را بستند باید پاسخ بدهند. دستگاه سیاسی ما هم باید استیفاء حق در محاکم بین‌المللی کند که چرا سیاست را در ورزش دخیل کرده‌اند. ضمن اینکه در نهادهای بین‌المللی ورزشی نماینده نداریم که این گونه موضوعات را پیگیری کنند. ما باید از طریق فشار رسانه‌ای بتوانیم مطالبه‌گری کنیم که مسئولان فیفا و کمیته ملی المپیک مجبور به پاسخگویی شوند.

 

برای بررسی دقیق‌تر ابعاد این ماجرا، خبرنگار «راهبرد معاصر»  سراغ صادق درودگر عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال رفته است؛

صادق درودگر عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» لغو بازی ایران و کانادا را یک موضوع کاملا سیاسی دانست و گفت: فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را کرد که این بازی لغو نشود. موضوع دیپلماسی ورزشی را باید توجه کنیم و حتما هم فدراسیون فوتبال آن را پیگیری‌ می‌کند و حق و حقوق خود را می‌گیریم.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا هیچگونه غرامتی در قراداد دیده نشده است؟ گفت: چنین چیزی به هچ وجه صحت ندارد. چون قراداد منعقد شده است حتی اگر خسارت در آن ذکر نشده باشد تمام خسارت‌های مادی و معنوی آن قابل دریافت است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: