صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 31
کد خبر: ۱۳۶۲۷۰
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم حمایت دولت از کسب‌وکارهای خانگی با کاهش هزینه‌های پستی

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و کارگری با اشاره به افزایش تعرفه خدمات پستی، گفت: کاهش هزینه‌های پستی یکی از ضرورت‌های توسعه مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای اینترنتی است و ضرورت دارد تا دولت به‌جهت حمایت از این کسب‌وکارها تعرفه‌‌های پستی را تعدیل کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ افزایش تعرفه خدمات پستی موضوعی است که آینده کسب‌وکارهای خانگی و مشاغل اینترنتی که امروز جزئی از مشاغل دارای درآمد در همه جای دنیا به‌شمار می‌روند را به خطر انداخته است. بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی در دوران شیوع کرونا متولد شدند، درآمدزایی دارند و اکنون افزایش هزینه‌های پستی باعث شده است، خرید از این فروشندگان و تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین رعایت جانب احتیاط در این زمینه که می‌تواند به خیل بیکاران بیفزاید، لازم به‌نظر می‌آید. «راهبرد معاصر» در همین رابطه با حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار گفتگو کرده که در ادامه آورده شده است:

 

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و کارگری دراین‌باره در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» گفت: اگر دولت می‌خواهد ارزیابی یا بررسی دقیقی درباره حمایت‌های منطقی از کسب‌وکارها داشته باشد، باید با جامع‌نگری موضوعات مختلف مانند افزایش هزینه‌های پستی که مشاغل را زیرفشار قرار می‌دهد، با پرداخت یارانه به شرکت پست، مانع ادامه فعالیت مشاغل خانگی نشود.

 

وی درباره افزایش هزینه خدمات پستی و آثار آن که موجب از دست رفتن کسب‌وکارهای خانگی می‌شود، گفت: یکی از مشکلات در زمینه رونق کسب‌وکار در بخش‌های مختلف نبود جامع‌نگری در زمینه چگونگی حمایت از آن‌هاست، به همین دلیل با وجود اینکه برای توسعه کسب‌وکارها تلاش‌های زیادی انجام می‌شود، اما موضوعات جانبی مانند افزایش هزینه‌های پست می‌تواند کسب‌وکارهای تازه رونق گرفته در بخش خانگی را با خطرات جدی مواجه کند.

 

وی از دولت سیزدهم خواست زمینه‌های حمایت از کسب‌وکارهای خانگی را فراهم کند و عنوان کرد: دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای راه‌اندازی و حمایت از کسب‌وکارهای خانگی تلاش فراوانی از خود نشان داد تا جایی که سنگ‌اندازی ها برای رونق دادن به این حوزه به‌شدت کاهش یافت. در عین حال موضوعات بعد از اعطای مجوز نیز باید مدنظر باشد، زیرا صدور مجوز شرط موفقیت و توسعه کسب‌وکارها نیست.

 

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دولت باید بعد از صدور مجوز برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی، اعطای اعتبارات و فراهم کردن امکانات، زیرساخت‌ها و حمایت از آن‌ها را مدنظر قرار دهد.

 

حاج اسماعیلی گفت: برای توسعه کسب‌وکارهای خانگی کاهش تعرفه‌ها یا حذف مالیات و حمایت‌های بیمه‌ای بسیار مهم است، بنابراین دولت باید به این موضوع توجه کند که برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی فقط صدور مجوز شرط اصلی نیست، بلکه ارائه امکانات و ابزاری که بتواند به مشاغل خانگی و توسعه آن‌ها کمک کند و فعالیت‌شان را تداوم دهد، بسیار مهم است.

 

کارشناس بازار کار و کارگری در زمینه خطرات افزایش هزینه پست و از بین رفتن بخشی از مشاغل خانگی هشدار داد و گفت: افزایش هزینه‌های پست می‌تواند مانع بزرگی در برابر توسعه مشاغل خانگی باشد، زیرا با افزایش آن مردم سعی می‌کنند کالای مورد نظر را از نزدیک منزل و محل زندگی خود خریداری کنند تا اینکه بابت آن هزینه پست بپردازند. علاوه بر این انتظار می‌رود دولت برای عرضه محصولات خانگی بازارهایی را در شهرهای مختلف تدارک ببیند.

 

وی افزود: افزایش هزینه پست می‌تواند در فروشنده و تولیدکننده و هم از سوی خریدار میل و اشتیاق به تولید و خرید کالا را کاهش دهد، بنابراین به نظر می‌آید دولت باید انگیزه دادن به فروشنده و خریدار را با افزایش ندادن هزینه‌های پستی در دستور کار قرار دهد.

 

حمید حاج اسماعیلی درباره افزایش هزینه‌های پست و نگرانی‌های به‌وجود آمده در جامعه گفت: بالا رفتن هزینه تمام شده تولید کالا با افزایش قیمت پست می‌تواند باعث ازبین رفتن انگیزه‌های فعالیت در بخش خانگی شود، لذا دولت برای حمایت از کسب‌وکارهای خانگی باید قیمت‌ها را کنترل کند و مانع افزایش هزینه‌های پستی شود. هزینه‌های پستی، بانکی و تمام هزینه‌هایی که به‌عنوان عوارض بر مردم تحمیل می‌شود، قیمت‌ها را  تصاعدی بالا می‌برد و متعاقب آن بر قیمت کالاها تأثیر می‌گذارد.

 

وی افزود: اگر خرید از تولیدکنندگان محصولات خانگی برای خریداران مقرون به صرفه نباشد، تولیدات خانگی زیان می‌بینند و تولیدکنندگان از این فعالیت‌ها صرف‌نظر می‌کنند. این موارد جنبه‌هایی است که دولت باید به‌صورت جامع آن‌ها را در اولویت قرار دهد.

 

حاج اسماعیلی در پایان عنوان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های پستی در چند سال گذشته تصاعدی افزایش یافته، آن هم در وضعیتی که به‌دلیل شیوع کرونا خریدهای اینترنتی افزایش یافته بهتر است دولت با ارائه یارانه به مشاغل اینترنتی و خانگی مانع از بیکار شدن خیل کثیری از جوانانی شود که از این راه کسب درآمد می‌کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: