صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 02
کد خبر: ۱۳۶۵۰۱
یادداشت اختصاصی عباس آشتیانی، رئیس انجمن بلاکچین ایران؛

سه ویژگی فناورانه رمز ریال

رمز ریال یک سری ویژگی‌های فناورانه دارد که از آنها می‌توان استفاده کرد، من جمله: 1. تسویه به صورت همتا به همتا، 2. شفافیت رصد بلاک چین و 3. تسهیل ارتباطات بین کلاس جدیدی از دارایی ها؛ اما برخلاف تصور عده ای عرضه رمز ریال منجر به افزایش ارزش پول ملی نمی‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در طول چندین سال گذشته با اشکال مختلفی از ریال مواجه بودیم. روزگاری ریال را درقالب سکه می‌دیدیم و پس از آن ریال را در قالب اسکناس که بعد از آن با روی کار آمدن بانکداری الکترونیکی شاهد انقلابی در استفاده از ریال بودیم، یعنی از آن زمان به بعد ریال را در شکل  دیجیتال و به صورت کارت عابر بانک مشاهده کردیم.

 

امروز صحبت از شکل دیگری از ریال به صورت توکن و بر بستر تکنولوژی بلاک‌چین است که براساس گفته‌های رئیس بانک مرکزی قرار است از شهریور ماه سال جاری این پروژه با اسم رمز پول ملی یا رمز ریال در اختیار مردم قرار داده شود رمز ارز در حقیقت در دسته بندی‌های بین‌المللی در دسته کریپتوکارنسی‌ها قرار می‌گیرد، پس با یک پدیده خاصی از لحاظ ارزش مواجه نیستیم، بلکه با پدیده جدیدی از لحاظ تکنولوژیک مواجه هستیم که فناوری آن تغییر می‌کند.

 

رمز ریال نیز مانند اسکناس که زمانی از آن استفاده می‌کردیم دارای ویژگی‌های خاص خود است. امروز رمز ریال که شکل بلاک چینی از همان ریال است ویژگی‌های فناورانه‌ای با خود به ارمغان می‌‎آورد. روزگاری که بانکداری الکترونیک شد سرعت تراکنش‌ها تغییر کرد. نظام‌های پرداخت در کشور تغییر کرد و پرداخت از درگاه‌های بانکی و خریدهای اینترنتی و آنلاین را تجربه کردیم، امروز نیز وقتی شکل رمز نگاری شده ریال به ما عرضه شود شاهد یک سری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی در رمز ریال خواهیم بود که امکان استفاده از آن برای ما بیشتر خواهد شد.

 

رمز ریال یک سری ویژگی های فناورانه دارد که از آنها می توان استفاده کرد لذا عرضه رمز ریال منجر به افزایش ارزش پول ملی نمی‌شود، چرا که بالا رفتن ارزش پول ملی وابسته به تحقق مجموعه‌ای از عوامل منجمله افزایش تولید ناخالص داخلی، قدرت سیاسی، نظامی و پارامترهای مختلف دراقتصاد است. اما از جمله ویژگی‌های ارز رمز ملی این است که به تغییراتی در نظام پرداخت دامن می‌زند. در حال حاضر تمام نظام های پرداخت به صورت دیتا بیسی و با وجود نهاد واسط تسویه می‌شود اما زمانی که از تکنولوژی بلاک‌چین یا رمز ریال استفاده کنیم تسویه ارزش به صورت همتا به همتا و با توجه به سایز بلاک تعریف شده بانک مرکزی در آن بازه زمانی تسویه انجام شود، پس یکی از مهمترین ویژگی‌ها تغییر در نظام‌های پرداخت است و تسویه ارزش به جای پنجره‌های چهار ساعته، دو ساعته و یک ساعته و به صورت کوتاه‌تری در بلاک‌تایم‌ها و زمان‌های بسته شدن هر بلاک چین انجام شود.

 

دومین موضوع شفافیت رصد بلاک چین است. کنترل جریان مالی و شفافیت داده‌های ناشی از تبادلات مالی هم می‌‎تواند برای سیستم بانک مرکزی مفید باشد و می‌تواند در کسب و کارهای مختلف خالق فرصت‌های جدید مبتنی بر اقتصاد دیجیتال باشد.

 

ویژگی سوم تسهیل ارتباطات بین کلاس جدیدی از دارایی‌های جدید به اسم دارایی‌های دیجیتال و دارایی‌های سنتی به اسم دارایی‌های بانکی است که می‌تواند به صورت پلی بین بازارهای پولی کشور و بازارهای نوین اقتصاد دیجیتال نقش ایفا کند.

 

مردم اول از همه باید بدانند ارز ملی محلی برای سرمایه‌گذاری نیست، لذا نباید انتظار نوسان قیمت از ارز ریال را داشته باشند، چرا که پشتوانه آن ریال است. دومین موضوع روند پذیرش عام است. یاداوری می‌کنم زمانی که عابر بانک‌ها روی کار آمدند چند سال طول کشید تا مردم به این موضوع عادت کنند که دیگر نیازی به حمل اسکناس نیست و باید بپذیرند یک کارت عابر بانک کوچک می‌تواند جایگزین همه دفترچه‌های بانکی و پول های نقد آنها شود. طبیعتا این ویژگی جدید برای گسترش پذیرش عام زمان می‌برد. زمانی در برابر انتقال وجه موسوم به کارت به کارت وخرید با رمز دوم مقاومت می شد اما امروزه به یک امر عادی تبدیل شده است.

 

در فناوری بلاکچین برگشت تراکنش امکان پذیر است ولی معمولا منجر به خدشه‌دار شدن اعتبار یک بلاکچین می‌شود در حالی که در سیستم‌های بانکی بازگشت پول امری مرسوم است. تمام ویژگی‌های خاص که سطح حداقلی از دانش تکنولوژی بلاک چین را می طلبد نمایانگر آن است که روند پذیرش این رمز ریال زمان بر خواهد بود و کسب و کارها به سرعت آن را نمی پذیرند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: