صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 04
کد خبر: ۱۳۶۷۱۹
یادداشت اختصاصی «مهدی فضائلی»، كارشناس مسائل سیاسی؛

امام حکیم

ویژگی حکمت با ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بابش بسته نشد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز با فراهم کردن بستر اعطای حکمت، مورد عنایت خدای متعال قرار گرفتند و امروز نیز ایران اسلامی مفتخر به داشتن رهبر حکیم است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ «حکمت» از مهمترین ویژگی‌هایی است که ما برای رهبر انقلابمان بکار می‌بریم و با اطمینان می‌توانیم بگوییم در دوران غیبت، این نخستین بار است که یک حکیم متأله، زمام امور جامعه را در دست گرفته است.

 

برای «حکمت» معانی مختلفی ذکر شده اما شاید نزدیکترین مفهوم در زبان فارسی،«فرزانگی» باشد هر چند فرزانگی هم دربردارنده همه مفهوم حکمت نیست.

 

البته حکمتی که اینجا منظور ماست، همانی است که در قرآن و منابع روایی ما آمده است.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره چنین می‌فرمایند: «امام بزرگوار ما حکیم بود. امام یک حکیم به معنای قرآنی بود. حکیم یعنی آن کسی که حقائقی را مشاهده می‌کند که از چشمهای دیگران مغفولٌ‌عنه است؛ پوشیده است. کلمات او، کلماتی ممکن است ساده به نظر بیاید، اما هر چه می‌شکافید، می‌بینید لایه‌ها و عمق‌های بیشتری دارد. امام اینجوری بود.» ۸۷/۲/۱۲

 

رهبر انقلاب در جای دیگری باز هم از حکمت امام خمینی رحمه‌الله علیه سخن بمیان آورده و چنین می فرمایند: «ایشان حکیم بودند. امام یک حکیم به معناى واقعى بود؛ یعنى واقعاً پشت دیوار و پشت حجاب را مى‌دید، که ماها قادر نبودیم آن را ببینیم. ایشان چیزهاى خیلى ریزترى از آنچه که در حد دید ما بود و هست، مى‌دید.»۷۰/۹/۴

 

اگر امام فرمود: «شاه باید برود» و رفت

 

اگر امام فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» و نتوانست بکند

 

اگر امام در نامه به گورباچف فرمود: «از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد» و چنین شد

 

و ده‌ها مورد دیگر، این‌ها نمونه‌هایی از حکمت امام بود که می‌دید آنچه دیگران قادر به دیدنش نبودند.

 

البته حکمت بر اساس منابع دینی ما، اولا به هر کسی داده نمی‌شود، ثانیا نتایج شگفت‌انگیزی دارد و از آن به خیر کثیر یاد شده است و ثالثا فقط صاحبان خرد آنرا درک می‌کنند.

 

 قرآن کریم در آیه ۲۶۹ سوره بقره چنین می‌فرماید: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ.

 

او به هركس كه بخواهد حكمت می‌بخشد و به هركس كه حكمت بخشيده باشند، بیشك خير بسيارش داده‏‌اند، و جز خردمندان كسى پند نمی‌گيرد.»

 

حکمت همچنین اعطا شدنی است و برای فراهم آوردن بستر این اعطا، تقوی و اخلاص لازم است.

 

در حدیث نبوی(ص) آمده است: «مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعينَ صَباحا ظَهَرَت يَنابيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ.

 

هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه‌هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى‌شود.»

 

ویژگی حکمت با ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بابش بسته نشد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز با فراهم کردن بستر اعطای حکمت، مورد عنایت خدای متعال قرار گرفتند و امروز نیز ایران اسلامی مفتخر به داشتن رهبر حکیم است.

 

مؤید سخن خود را کلامی از سردار دل‌ها، شهید سلیمانی قرار می‌دهم. این شهید والامقام در تنها مصاحبه رسمی خود که در سال ۹۸ و چند ماه قبل از شهادتش انجام شد در این باره می‌گوید:

 

«در ۲۰ سالی که در محضر آقا بودم نتیجه تقوا را که حکمت می‌شود در آقا بطور کامل دیدم.در هر چیزی که ایشان شبهه می‌کنند مطمئن می‌شوم که در انتهای آن شبهه در می‌آید و بر هر چیزی که یقین می‌کنند مطمئن می‌شوم مقصود به دست می‌آید» نشریه مسیر-ص۱۳۳

 

پيش‌بيني مرگ حافظ اسد و تغيير قدرت در سوريه به نفع حزب‌الله

پيش‌بيني شكست مذاكرات صلح خاورميانه در اوج توافقات بين‌المللي

پيش‌بيني افول آمريكا بعد از 11 سپتامبر و گرفتاري در باتلاق عراق

پیش‌بینی شکست رژیم‌صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه

و پیش‌بینی پیروزی بشار اسد بر تکفیری‌ها

 

تنها گوشه‌ها و نمونه‌هایی از نگاه و تحلیل‌های حکیمانه حضرت آیت‎الله خامنه‌ای در بزنگاه‌های حساس منطقه‌ای و بین‌المللی است که دست اندرکاران این مباحث را شگفت‌زده کرده است.

 

حسن ختام این یادداشت را به سخنی از سید مقاومت، جناب سید حسن نصرالله اختصاص می‌دهم.

 

ایشان در مصاحبه ۵ ساعته‌ای که بنده نیز توفیق مشارکت و حضور در آن را داشتم، پس‌ از بیان نمونه‌هایی از پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های متفاوت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در باره تحولات منطقه‌ای گفت: «من معتقدم این ادراک دقیق ایشان از آینده، جزو کراماتشان بوده و نشئت‌گرفته از ایمان، معرفت و ارتباط‌شان با خداوند متعال و مورد تأیید بودن‌شان از سوی خداوند است و تنها جنبه‌ی عقلانی ندارد.»

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: