صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 05
کد خبر: ۱۳۶۸۶۴

سید محمود دعایی درگذشت + علت و زمان مراسم تشییع و بیوگرافی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی به دیار باقی شتافت.

به گزارش راهبرد معاصر حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی امروز در منزلش

در سن ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت.بر اساس اخبار منتشر شده مراسم تشییع وی فردا 16 خرداد 1401 ساعت 9 صبح از حسینیه جماران به سوی حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.بر اساس اطلاعات اولیه، مرحوم سید محمود دعایی در روزهای اخیر حالات سرماخوردگی داشت و شب گذشته با تشخیص آبسه گلو و انسداد مجرای تنفسی در بیمارستان بستری و ساعتی پیش آسمانی می‌شوند.

زمان و مکان قطعی مراسم وداع و تشییع پیکر مرحوم سید محمود دعایی

بسم رب الصدیقین

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا

▪️در سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی و شهدای قیام پانزده خرداد، روح پاک و مطهر یار وفادار و صحابه فداکار حضرت روح الله خمینی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعائی،‌ مجاهد کم نظیر راه خدا و تلاشگر سال های سخت غربت و مبارزه در ایران و عراق پس از عمری با برکت به دیدار امام و شهیدان انقلاب و دفاع مقدس پیوست و دعوت حق را لبیک گفت و دلباختگان به امام و ایران را داغدار نمود.

▪️دعائی، بزرگمردی که آینه تمام نمای اخلاص،‌ پاک دستی و ایثار بود و تواضع و فروتنی او غبطه همگان. مجاهد خستگی ناپذیری که سال های غربت در عراق را پا به پای امام گذراند و با مراد خویش به پاریس هجرت نمود و با امام به ایران بازگشت و پس از دوره کوتاه سفارتش در عراق تا زمان ارتحال، نماینده امام و رهبری در موسسه اطلاعات بود. همو که افتخار شش دوره نمایندگی مردم شریف تهران را در مجلس شورای اسلامی بر عهده داشت و در لحظه لحظه عمر پر برکتش عشق به ایران، اسلام و مردم در وجودش زبانه می کشید.

▪️ضمن تسلیت این داغ جانگداز و جانفرسا به امام زمان (عج) و رهبری معظم انقلاب و بیت مکرم امام خمینی (ره)،‌ مراسم وداع، تشییع و خاکسپاری این یار دیرین امام به شرح زیر می باشد:

 دوشنبه ۱۶ خرداد پس از نماز مغرب و عشاء مراسم وداع با یار دیرین امام در حسینیه شماره ۱ ‌جماران

سه شنبه ۱۷ خرداد ساعت ۹ صبح مراسم اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط یادگار امام آيت الله حاج سید حسن خمینی در موسسه اطلاعات و انتقال پیکر برای خاکسپاری به حرم مطهر امام خمینی.

خانواده سید محمود دعائی

 

بیوگرافی حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سال ۱۳۲۰ در یزد دیده به جهان گشود، وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد حوزهٔ علمیه کرمان شد و به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد.

او پس از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزهٔ علمیهٔ قم رفت ، بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶ تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد. در این دوران تلاش‌های وسیعی جهت استردادش صورت گرفت که مأموران رژیم گذشته در این زمینه موفق نشدند.

وي از اعضای مجمع روحانیون مبارز، سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تاکنون، و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا سال ۱۳۸۲ بوده‌ است.

حجت الاسلام والمسلمين دعایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامي در خارج و داخل ایران از فعالان سیاسی بوده و در خلال این مدت به اروپا و کشورهای خاورمیانه (چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان و افغانستان) سفر کرده است.

او یکی از همراهان امام خمینی(ره) در دوران اقامت در شهر نجف بوده و در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ نیز سفیر ایران در عراق بود.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: