صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 06
کد خبر: ۱۳۶۹۰۸
یادداشت اختصاصی مهدی فضائلی، كارشناس مسائل سیاسی؛

نرم افزار گام دوم انقلاب

اگر سازوکار‌ها و ساختار موجود کشور را سخت افزار حکمرانی قلمداد کنیم، بهره‌برداری از آن نیازمند نرم‌افزاری واقعی و قابل اعتماد برای تحقق اهداف انقلاب است و آن نرم افزار چیزی نیست جز اندیشه و مکتب نظری و عملی امام راحل.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اصطلاح «نرم افزار»، سابقه‌ای حدودا شصت ساله دارد هرچند پرکاربرد شدنش از چنین قدمتی برخوردار نیست.

 

در سیستم‌های کامپیوتری، این نرم‌افزار است که اساسا امکان استفاده از دستگاه و چگونگی آنرا تعیین می‌کند و به عبارتی نرم‌افزار، نقش واسطه بین کاربر و سخت افزار را ایفا می‌نماید و بدون آن،سخت افزار قطعه‌ای بی‌جان و بی‌خاصیت بیش نیست.

 

نرم‌افزار ها را معمولا در سه سطح سیستمی، کاربردی و برنامه نویسی دسته‌بندی می‌کنند.

 

غرض از این نکات نه بمنظور ارائه یک بحث برنامه‌نویسی بلکه مقدمه‌ای است برای ورود به فرازی از بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مراسم سی‌وسومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران.

 

ایشان در همان جملات ابتدایی سخنان خود فرمودند: «نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیّت ملّی و انقلابی گام دوّم این انقلاب را بر عهده بگیرد و آینده‌ی این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم‌افزار واقعی؛ برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند که این راه انقلاب، ایران را و ملّت ایران را به منتهای قلّه خواهد رسانید، احتیاج دارد به یک نرم‌افزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند. این نرم‌افزار که می‌تواند شتاب‌دهنده باشد، کمک‌کننده باشد و حتّی در مواقعی تحوّل‌آفرین باشد، عبارت است از درسهای امام؛ درسهایی که هم در گفتار امام، هم در رفتار امام میتوان آنها را جستجو کرد و یافت.»

 

واژه نرم‌افزار، خصوصا برای نسلی که قرار است گام دوم انقلاب اسلامی را بردارد، واژه کاملا آشنا و قابل فهمی است.

اگر سازوکار‌ها و ساختار موجود کشور را سخت افزار حکمرانی قلمداد کنیم، بهره‌برداری از آن نیازمند نرم‌افزاری واقعی و قابل اعتماد برای تحقق اهداف انقلاب است و آن نرم افزار چیزی نیست جز اندیشه و مکتب نظری و عملی امام راحل.

 

البته بین نرم‌افزار و سخت افزار باید سنخیت و تناسب وجود داشته باشد چرا که هر نرم‌افزاری را نمی‌توان روی هر سخت افزاری اجرا کرد و هر سخت افزاری با هر نرم‌افزاری کاربردی نمی‌شود.

 

نرم‌افزار قابل مشاهده نیست و از همین رو ممکن است برخی، اهمیت و نقش آن را درک نکنند اما عدم این درک، از نقش آفرینی و اهمیت نرم‌افزار چیزی کم نمی‌کند.

 

دسترسی، سازگاری، بهره‌وری و کارایی از جمله ویژگی‌های ذکر شده برای نرم‌افزارها هستند که منظومه فکری امام خمینی(ره) که با نام مکتب امام می‌شناسیم، از همه این ویژگی‌ها برخوردار است.

 

ارتباط بین نرم‌افزار و سخت افزار توسط برنامه‌نویس تعریف می‌شود لذا نقش برنامه‌نویسان سطوح مختلف بویژه سطح عالی کشور در این فرآیند، حساس و بسیار مهم است.

 

این را هم بدانیم که ایران پیشرفته، سرافراز و ایستاده بر قله‌های عزت و استقلال و شرف، با تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی محقق می‌شود و تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی بدون تمسک و بهره‌برداری واقعی از درس‌های گفتاری و رفتاری امام انقلاب ممکن نیست.

 

درس‌هایی که به فرموده رهبر معظم انقلاب می‌توانند سه نقش و اثر «شتاب دهنده»، «کمک کننده» و «تحول آفرین» داشته باشند.

 

یک نکته بسیار مهم دیگر هم در این بحث باید مورد توجه قرار بگیرد و آن عبارتست از مفسر و معلمی که بتواند درس های مکتب امام خمینی(ره) را درست بفهمد و صادقانه و عالمانه به نسل گام دوم منتقل کند که کسی نیست جز رهبر حکیم انقلاب اسلامی.

 

رهبری که طی سی‌وسه سال گذشته شجاعانه و هوشمندانه از شخصیت و مکتب امام عظیم انقلاب صیانت کرده و اجازه نداده است غبار زمان و زمانه بر آن بنشیند.

 

به عنوان نمونه، رهبر انقلاب، عصاره و فشرده‌ای از درس‌های لازم برای تدوین این نرم‌افزار را بمناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در بیانیه‌ گام دوم انقلاب به رشته تحریر درآوردند.

 

لذا جادارد برنامه نویسان و برنامه ریزان، خصوصا در تدوین برنامه هفتم کشور در کنار سیاست‌های کلی نظام، این بیانیه را نیز مورد توجه قرار بدهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: