صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 08
کد خبر: ۱۳۷۲۵۶
سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

صدور احتمالی قطعنامه علیه ایران یک اقدام نمایشی است

مصصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون نمایشی بودن اقدام کشورهای اروپایی در صدور احتمالی قطعنامه علیه ایران گفت: اگر آمریکا و کشورهای اروپایی واقعا به دنبال نمایش و فشار سیاسی نبودند به راحتی میتوانستند بدون نیاز به قطعنامه شورای حکام با استفاده از مکانیزم ماشه در برجام چنین اقداماتی را انجام دهند. در حالی که میبینیم طرف غربی حرفی از مکانیزم ماشه نمیزند. که این نشان از نمایشی بودن ماجرا با استفاده از ابزارهای نخ نما است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی در نظر دارند این هفته همزمان با تداوم بن‌بست در روند مذاکرات با ایران برای احیای برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام ارائه کنند. پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین پیشنهاد می‌شود از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به طور کامل» همکاری کند. این ادعاهای پوچ در حالی تکرار می‌شود که بنابر گزارشات رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران جزء معدود کشورهایی بوده است که بیشترین همکاری را با این سازمان داشته است.

 

سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اقدام آمریکا و 3 کشور اروپایی برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام به «راهبرد معاصر» گفت: اقدام کشورهای غربی (لندن، پاریس و برلین + آمریکا) در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی با اهداف سیاسی و برای فشار آوردن به ایران به منظور صرف نظر کردن از مواضع بحق خودش در مذاکرات وین است.

 

وی افزود: طرف غربی و ایران در یک جنگ اراده در مذاکرات وین به سر می برند. در حالی که طرف ایرانی چندهفته پیش آخرین ابتکار عمل‌ها را برای پیشرفت در مذاکرات انجام داد اما متاسفانه طرف غربی به دنبال افزایش فشار با استفاده از ابزارهایی است که بارها در طول دو دهه گذشته از ان ها استفاده کرده است. از جنگ سایبری و جنگ روانی گرفته تا تحریک به اغتشاش و ترو و خرابکاری نمونه ای از این اقدامات است. و همچنین استفاده کردن از تبلیغات اپوزیسیون ضعیفی که سعی میکنند با پوشش رسانه ای ان‌ها را به جلوی صحنه بیاورند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران نسبت به هرگونه تهدید کشورهای اروپایی اقدام به مقابله به مثل خواهد کرد افزود: ما تهدید به تصویب قطعنامه در شورای حکام شده‌ایم. تمام این اقدامات برای آوردن فشار سیاسی بر روی ایران است تا عقب نشینی کند و ایران قطعا با تفاوت‌هایی که در تاکتیک مذاکراتی این دولت نسبت به دولت قبل دارد تهدید کرده است مقابله به مثل خواهد کرد.

 

خوش‌چشم با تاکید بر اینکه قطعنامه شورای حکام متضمن هیچ‌گونه اقدام تنبیهی نیست افزود: قطعا اگر این قطعنامه‌ تصویب بشود یک قطعنامه ضعیفی خواهد بود چرا که قطعنامه شورای حکام متضمن هیچ اقدام تنبیهی نیست و هدف فقط فشار سیاسی بر روی ایران است.

 

وی با اشاره به این موضوع که روش مذاکراتی دولت رئیسی با روحانی متفاوت است و نشان از نمایش اقتدار دولت رئیسی دارد افزود: روش‌های مذاکراتی این دولت با دولت گذشته بسیار متفاوت است. در حالی که دولت قبل در چنین مواردی عقب نشینی میکرد و امتیازات مورد درخواست طرف غربی را قبول میکرد، در این دولت روش نمایش اقتدار و مقابله به مثل در پیش گرفته شده است که تا به حال در طول مذاکرات انجام شده است. برخی از پیشرفت های مذاکرات حاصل همین سیاست نمایش اقتدار است که نمونه آن را میتوانیم در رونمایی از موشک‌ها، پرتاب ماهواره و رزمایش‌ها ببنیم.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تهدیدهای ایران دارای پشتوانه است و کشورهای غربی این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند گفت: انچنان که در ماجرای توقیف محموله نفت ایران در سواحل یونان و اقدام مقابله به مثل ایران در توقیف دو کشتی یونانی دیده شد، ایران با اقداماتی در سطح بالاتر با هرگونه فشاری مقابله خواهد کرد. طرف غربی هم میداند چنین اقدامی یعنی دست زدن به تصویب یک قطعنامه نمایشی در اژانس و شورای حکام با اقدام سختتر ایران مواجه خواهد شد و تهدیدهای ایران داری پشتوانه است که در طول مذاکرات این ثابت شده است.

 

وی تصریح کرد: باید این نکته را یاداور شد که تصویب قطعنامه درشورای حکام منتهی به هیچ اقدام عملی نخواهد شد چرا که اگر طرف های غربی به دنبال پایان بخشیدن به مذاکرات و یا انجام اقدامات خصمانه از طریق شورای امنیت باشند قطعا با وتوی چین و روسیه مواجه خواهند شد کما اینکه چین و روسیه نیز در این روزها مخالفت خود را با تصویب هر قطعنامه ای در شورای حکام بیان داشتند.

 

خوش چشم  اقدامات کشورهای اروپایی را نمایشی خواند و اظهار کرد: اگر آمریکا و کشورهای اروپایی واقعا به دنبال نمایش و فشار سیاسی نبودند به راحتی میتوانستند بدون نیاز به قطعنامه شورای حکام با استفاده از مکانیزم ماشه در برجام چنین اقداماتی را انجام دهند. در حالی که میبینیم طرف غربی حرفی از مکانیزم ماشه نمیزند. که این نشان از نمایشی بودن ماجرا با استفاده از ابزارهای نخ نما است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: این اقدام کشورهای اروپایی راه به جایی نمی‌برد. پس از انکه ایران تهدید به مقابله به مثل کرد ظاهرا اراده طرف غربی با مشاهده معتبر بودن تهدید ایران تا حدی سست شده است. حالا باید منتظر ماند و دید ایا طرف غربی عقب نشینی خواهد کرد یا به همین فشارهای نمایشی ادامه خواهد داد؟ قطعا ایران به دنبال احیای حقوق مردم در مذاکرات وین است و با جدیت نیز آن را ادامه میدهد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: