صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۰۹
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 11
کد خبر: ۱۳۷۵۴۵
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان همگن در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

بازگشت به عقب با توقف عرضه خودرو در بورس کالا

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس‌انجمن قطعه‌سازان‌همگن در خصوص اقدام وزارت‌صمت در توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا، گفت: برای اینکه قیمت‌گذاری از دست دولت و شورای‌رقابت خارج شود بهترین راه‌حل این بود که عرضه خودرو در بورس‌کالا انجام شود چون طبق قانون وقتی یک کالا در بورس عرضه شود مشمول قیمت‌گذاری نخواهد شد. بنابراین عرضه خودرو در بورس‌کالا باعث شفافیت و واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود و این اقدام دولت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا جای تعجب دارد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ قرار بود روز گذشته ۴۳۰ دستگاه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا عرضه شود. با این وجود، وزارت صمت در یک تصمیم دور از انتظار، معامله خودرو در بستر بورس کالا را ممنوع کرد تا امیدها به حذف قیمت‌گذاری دستوری، در نطفه خفه شود. تصمیمات ناگهانی از این جنس که به یک روال عادی در وزارت صمت در حال تبدیل شدن است، امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را به شدت خدشه‌دار می‌کند.

 

تا سال 1390 که قیمت‌گذاری خودرو توسط کارخانه صورت می‌گرفت، عرضه به اندازه‌ای زیاد بود که خودروسازان در فروش محصولات خود به مشکل برخوردند. اما از زمانی که دولت و شورای رقابت وارد بحث قیمت‌گذاری شدند از همان روز افت صنعت خودرو شروع شد،

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان همگن در خصوص تبعات منفی ورود دولت به عرصه قیمت گذاری خودرو به «راهبرد معاصر» گفت: بهترین راه عرضه خودرو این است که خود خودروساز هم قیمت‌گذاری انجام دهد و هم آن را عرضه کند. در همه جای دنیا به همین شیوه قیمت‌گذاری می‌کنند اما متاسفانه در کشور ما شیوه خودمان را پیش می‌گیریم و از اشتباهات گذشته پند نمی‌گیریم. تا سال 1390 که قیمت‌گذاری خودرو توسط کارخانه صورت می‌گرفت، عرضه به اندازه‌ای زیاد بود که خودروسازان در فروش محصولات خود به مشکل برخوردند. اما از زمانی که دولت و شورای رقابت وارد بحث قیمت‌گذاری شدند از همان روز افت صنعت خودرو شروع شد، تیراژ پایین آمد و زیان خودروسازان بالا رفت و تا الان بیش از 100 هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان است که علت آن هم تفاوت زیاد قیمت کارخانه با قیمت آزاد آن در بازار است.

 

نجفی منش با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا باعث شفافیت و واقعی شدن قیمت‌ها می شود، گفت: برخی از افراد که در شرایط فعلی خودرو می‌خرند در واقع مصرف کننده واقعی نیستند و به خرید خودرو به چشم یک بلیت بخت آزمایی نگاه می‌کنند که 100 میلیون می‌گذارند و 200 میلیون تومان سود می‌کنند. در نتیجه ما برای اینکه قیمت‌گذاری از دست دولت و شورای رقابت خارج شود بهترین راه حل این بود که عرضه خودرو در بورس کالا انجام شود چون طبق قانون وقتی یک کالا در بورس عرضه شود مشمول قیمت‌گذاری نخواهد شد. برای نمونه یک خودرو در این بازار عرضه شد که به طور میانگین 70 میلیون تومان ارزانتر از قیمت بازار به دست مصرف کننده رسید در نتیجه عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت و واقعی شدن قیمت خودرو می‌شود.

 

دولت با دخالت کردن در بازار نمی‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و اینگونه اقدامات هیچ تاثیر مثبتی بر مدیریت بازار  نخواهد گذاشت.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: توقف عرضه خودرو در بورس کالا ادامه همان روش غلط گذشته است که دوباره در حال تکرار شدن است و دولت با دخالت کردن در بازار نمی‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و اینگونه اقدامات هیچ تاثیر مثبتی بر مدیریت بازار  نخواهد گذاشت. در نتیجه روش بورس کالا خیلی بهتر از روش قیمت‌گذاری بود اما بهتر این بود که قیمت و فروش خودرو مثل سال‌های گذشته  توسط خودروسازان انجام شود.

 

رئیس انجمن قطعه سازان همگن  با اشاره به بدهی خودروسازان به قطعه سازان، گفت: خودروسازان اکنون نزدیک 45 الی 46 هزارمیلیاردتومان به قطعه سازان بدهکار هستند که 32 هزار میلیارد تومان آن فقط برای دو خودرو ساز بزرگ کشور است و بقیه آن برای سایر خودروسازان است. الان این فشار نقدینگی بر قطعه سازان سنگینی می‌کند و یکی از پیشنهادات ما این بود که خودرو با زیان فروخته نشود تا خودروسازان بتوانند بدهی مارا بدهند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: واردات باعث ایجاد رقابت نمی‌شود، الان هم کسی مخالف وارد نیست اما دولت مشکل ارز دارد که اقدام به واردات نمی‌کند. اگر واردات خودرو  صورت بگیرد، نشان می‌دهد که چقدر قیمت خوردوهای داخلی پایین‌تر است. در مجموع دولت باید از قیمت‌گذاری و مدیریت کنار بکشد و نقش ناظر و مطالبه‌گری داشته باشد که این قطعا به نفع صنعت خودرو خواهد بود.

نظر شما