صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۱۱
  • سه‌شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Tuesday 25 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 12
کد خبر: ۱۳۸۰۳۹

پیشنهادات ۱۰ گانه کارشناسان برای اجرای موفق طرح هوشمندسازی یارانه‌ نان

کارشناسان در جلسه نقد و بررسی طرح هوشمندسازی یارانه‌ نان پیشنهادات ۱۰ گانه خود برای تکمیل، تصحیح و اجرای بهتر و موفق طرح را ارائه کردند.

به گزارش راهبرد معاصر در جلسه نقد و بررسی طرح هوشمندسازی یارانه‌ نان که باحضور مجریان طرح هوشمندسازی یارانه‌نان از وزارت اقتصاد، کارگروه‌های تخصصی و کارشناسان اقتصادی برگزار شد، پیشنهاد‌هایی در ۱۰ محور از جمله لزوم تولیت واحد در زنجیره گندم، آرد و نان، قیمت‌گذاری صحیح، ارائه کمیت نان برحسب قرص یا کیلوگرم، برداشتن انحصار‌های نابجا و افزایش سلامت‌غذایی جامعه مطرح شد.

 

در این جلسه علیرضا رضاپور، مسئول کارگروه روستا و عشایر، به ارائه پیشنهاداتی برای تکمیل، تصحیح و اجرای بهتر و موفق طرح هوشمندسازی یارانه‌نان در دولت پرداخت که محور آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

 

متولی: درحال حاضر پنج وزارت‌خانه جهادکشاورزی، صمت، کار تعاون و رفاه‌اجتماعی، کشور و اقتصاد و اموردارایی در این طرح حضور دارند که برای اجرای بهتر طرح و پاسخگویی نیازمند یک متولی‌واحد هستیم که مسئولیت‌طرح را عهده‌دار باشد.

سخت‌افزار جدید بانکی: ۹۰ درصد از ۸۲ هزار شعبه نانوایی کشور مجهز به کارتخوان هستند که با ایجاد تغییرات نرم‌افزاری نیازی به ایجاد سخت‌افزار جدید نیست.

کمیت نان: برای جلوگیری از کوچک شدن قرص نان بایستی نان به‌صورت کیلویی به‌فروش برسد.

قیمت‌گذاری: برخی هزینه‌های اعلام شده از سوی ذی‌نفعان واقعی و منطقی نمی‌باشد، قیمت‌گذاری باید واقعی باشد.

شکل یارانه: تخصیص یارانه باید برمبنای کیلوگرم نان صورت بگیرد، درتخصیص یارانه به‌صورت کیلوگرم، درصورتی که بازار جهانی دچار هرگونه نوسانات قیمتی شود یارانه تخصیصی تغییر نمی‌کند و امنیت‌غذایی مردم تهدید نمی‌شود.

رسانه: رسانه‌ها باید ابعاد مختلف طرح را برای اقناع جامعه و اجرای درست آن تبیین نمایند.

برنامه‌ریزی: در تدوین طرح هوشمندسازی یارانه‌نان بایستی نمایندگان امین هریک از حلقه‌های زنجیره گندم، آرد و نان مشارکت داشته باشند.

سلامت: استفاده از آرد کامل، جامعه را به‌سمت سلامت می‌برد و با استفاده از این الگو می‌توان هزینه‌های نظام‌سلامت کشور را کاهش داد.

نظارت: اتخاذ تدابیر نظارت لازم در این طرح، مانع افزایش قیمت در محصولات قنادان، بیسکوییت‌سازان، دامداران، کارخانه‌های لبنیات و کارخانه‌های آرد می‌شود.

مجوز: انحصار صدور مجوز باعث افزایش هزینه‌ها و ایجاد رانت می‌شود.

* طرح پیشنهادی وزارت‌اقتصاد برای شناسایی و محرومیت الگو‌های غیرمتعارف در نانوایی‌ها

 

در ادامه این‌جلسه محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد، با بیان اینکه درحال‌حاضر یارانه به گندم تخصیص داده می‌شود و با اشاره به اختلاف ۲۰ برابری قیمت گندم یارانه‌ای با قیمت آزاد آن، این‌موضوع را موجب بروز برخی سوءاستفاده‌ها دانست.

 

وی با توضیح طرح هوشمندسازی یارانه‌نان در دولت‌سیزدهم اظهار داشت: در این‌طرح مردم افزایش قیمت نان را احساس نمی‌کنند.

 

* آزادپزی نانوایی‌ها، پرنده‌ای با دوبال رقابت و کیفیت

 

در این جلسه اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران، با بیان اینکه نباید به نانوایی‌ها صرفا به‌عنوان یک واحد حق‌العمل کار نگاه شود اظهار داشت: اگر طرح نان دولت درست و کامل اجرا شود می‌تواند ۳۰ درصد مصرف گندم آردی کشور را کاهش دهد. وی عنوان کرد آزادپزی پرنده‌ای است که دوبال رقابت و کیفیت را به همراه دارد.

 

* انحصار صدور مجوز باید شکسته شود

 

در ادامه این‌جلسه محمد علی‌مهری، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌تهران، با اشاره به تحقیقات میدانی استانداری تهران در فروردین و اردیبهشت امسال بیان کرد: طبق این تحقیقات هزینه روزانه تبدیل آرد به گندم در یکی از انواع نانوایی‌های شهر تهران حدود یک‌ونیم‌میلیون تومان است درحالی‌که اتحادیه مربوط این نرخ را ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان اعلام کرده است.

 

وی یکی از مشکلات‌اصلی را انحصار در صدور مجوز دانست و افزود: اجاره یک نانوایی با مجوز ۴۸ میلیون تومان است درحالی‌که اجاره همان نانوایی بدون‌مجوز ۱۰ میلیون تومان است و این یعنی بخش عمده‌ای از هزینه هر نان صرف رانت صدور مجوز می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: