صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 18
کد خبر: ۱۳۸۶۴۸
میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

افزایش عرضه ارز با مصوبه جدید بانک مرکزی

میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص اعطای مجوز از سوی بانک‌مرکزی به صرافی‌ها بابت خرید ارز اسکناس صادر کنندگان با نرخ توافقی و عرضه نامحدود آن در بازار، گفت: این اقدام انگیزه صادرکنندگان برای بازگرداندن دلار اسکناس به کشور را بیشتر می‌کند و افزایش عرضه ارز سبب می‌شود نرخ دلار در شرایط فعلی تثبیت شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که با هدف مقابله با نواسانات ارزی به صرافی‌ها ابلاغ شده است از این پس صرافی‌ها می‌توانند ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی بخرند و بدون محدودیت به متقاضیان ارز بفروشند. با این اقدام بانک مرکزی دو برنامه مهم در راستای تسهیل عرضه و فروش ارز اجرایی می‌شود: اول این که خرید ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی و غیردستوری منجر به افزایش انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی می‌شود. دوم آنکه بانک مرکزی با صدور مجوز فروش ارز در سرفصل ۲۴ (سایر) با احراز هویت متقاضی، امکان خرید ارز برای متقاضیان از کانال رسمی را تسهیل می‌کند.

 

میثم مهرپور تحلیلگر مسائل اقتصادی پیرامون اعطای مجوز از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها بابت خرید ارز اسکناس صادر کنندگان به «راهبرد معاصر»، گفت: تفاوت ناشی از نرخ ارز در بازار ازاد و نرخ ارز نیمایی درماه های اخیر باعث شده بود صادرکنندگان غیرنفتی ما ارزهای خودشان را کمتر وارد کشور کنند. هرچقدر اختلاف قیمت بین نرخ بازار آزاد و بازار نیمایی بیشتر شود انگیزه صادرکنندگان برای بازگرداندن ارزهای خودشان کمتر می‌شود. در نتیجه بانک مرکزی در روزهای گذشته مصوبه جدیدی را اعلام کرد که به صادرکنندگان غیر نفتی اجازه می‌داد که دلارهای خودشان را به صرافی های مجاز عرضه کنند.

 

وی درخصوص مزایای طرح جدید بانک مرکزی، افزود: این اتفاق از این جهت که هم انگیزه صادرکنندگان برای بازگرداندن دلار اسکناس به کشور را بیشتر می‌کند و هم طبیعتا منجر به افزایش عرضه ارز می‌شود یک اتفاق مبارک و میمون است که می‌تواند نرخ ارز را در شرایط فعلی تثبیت کند و افزایش بیشتر نرخ ارز جلوگیری کند.

 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه نباید انتظارات زیادی از مصوبه بانک مرکزی داشته باشیم افزود: باید به این نکته توجه کرد که ما از هر تصمیمی باید به اندازه همان تصمیم توقع داشته باشیم. اینکه ما فکر کنیم این مصوبه بانک مرکزی بتواند تحول عظیمی را در حوزه ارزی ایجاد کند یا باعث کاهش شدید نرخ ارز شود و آن را به کانال 25 هزارتومان برگرداند اتفاق نمی‌افتد. به نظر من بزرگترین اتفاقی که با این مصوبه رخ می‌دهد البته اگر درست اجرا  شود این است که جلوی افزایش نرخ ارز را میگیرد و آن را در کانال 30 هزارتومان تثبیت می‌کند.

 

مهرپور با اشاره به اینکه ریشه اصلی افزایش نرخ ارز در کشور ما پدیده تورم است، تصریح کرد: اگر بخواهیم منطقی به موضوع نگاه کنیم این اقدام راهکار و حل مشکل نیست. ریشه اصلی افزایش نرخ ارز در کشور ما پدیده تورم است. اگر  ما ارز را یک کالا در نظر بگیریم، در اقتصادی که شاهد تورم ساختاری هستیم طبیعی است که ارز هم با افزایش مواجه شود. وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند طبیعی است که  قیمت هر کالایی افزایش پیدا کند. در واقع نوسانات ارزی معلول افزایش نرخ تورم یا به به عبارتی کاهش ارزش پولی ملی هستند.

 

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش انتظارات تورمی تاثیر خود را بر روی نرخ ارز نشان می‌دهد که توام با آن افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت. مصوبه بانک مرکزی عرضه اسکناس دلار را بیشتر می‌کند که این اقدام از نوسانات ارزی جلوگیری می‌کند. اما باید واقعیت‌ها را نیز پذیرفت که ریشه تورم در کشور ما، تورم ساختاری و کاهش ارزش پول ملی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: