صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 18
کد خبر: ۱۳۸۷۷۷

حضور زائران ایرانی در نماز جمعه مسجدالنبی+ فیلم

با تشرف زائران خارجی حج تمتع، مسلمانان در مسجدالنبی (ص) با رنگ و نژاد‌های مختلف در کنار یکدیگر به اقامه نماز جمعه پرداخته و پس از آن ایرانیان به زیارت بقیع مشرف شدند.

به گزارش راهبرد معاصر، تاکنون بیش از ۹ هزار ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع سال جاری به سرزمین وحی مشرف شده‌اند.

بر اساس برنامه تعیین شده، تاکنون بیشتر زائران از طریق فرودگاه مدینه به عربستان منتقل شده‌اند و روند اعزام زائران خانه خدا در حال انجام است. سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز جمعه ۲۷ خرداد به عربستان رفت و در فرودگاه مدینه مورد استقبال برخی از مسؤولان حج عربستان قرار گرفت.

زائرانی که وارد مدینه منوره شده‌اند، روز‌گذشته در نماز جمعه که در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، حضور یافته و در کنار سایر زائران نماز را اقامه کرده و پس از آن به زیارت قبور ائمه مدفون به بقیع رفتند. این نخستین حضور زائران ایرانی در نماز جمعه مسجدالنبی (ص) پس از شیوع کرونا بود که زائران کشور‌های مختلف با رنگ و زبان متنوع از نژاد‌های گوناگون پس از ۲ سال تعطیلی حج، به زیارت حرم نبوی مشرف شده و در کنار یکدیگر و با صفوف منظم به اقامه نماز جمعه پرداختند.

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی سعودی‌ها، در‌های بقیع در ساعات خاصی باز می‌شود و بانوان همچنان امکان تشرف به این مکان مقدس را ندارند. حتی پلیس سعودی از حضور بانوان پشت در‌های بقیع هم جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، خواندن ادعیه و زیارتنامه با صدای بلند در بقیع ممنوع است و زائرانی که به زیارت ائمه مدفون در بقیع مشرف می‌شوند، فقط باید از راه دور به زیارت بپردازند و غروب‌ها هم در‌های بقیع بسته می‌شود و هیچ زائری نمی‌تواند وارد این مکان مقدس شود.

با توجه به اعزام حدود ۲۰ درصد زائران حج تمتع به سرزمین وحی، مشکلی در روند اعزام و حتی حضور زائران کشورمان در عربستان وجود ندارد و نیروی سعودی به خوبی از زوار استقبال کرده‌اند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: