صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۰۳ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 18
کد خبر: ۱۳۸۹۱۸

وزارت برق عراق: درصدد افزایش حجم واردات گاز از ایران هستیم

وزارت برق عراق امروز شنبه، نیاز واقعی خود به گاز برای بهره برداری از نیروگاه‌های برق این کشور را مشخص و اعلام کرد در صدد افزایش حجم واردات گاز از ایران است.

به گزارش راهبرد معاصر احمد موسی، سخنگوی این وزارتخانه، به خبرگزاری عراق (INA) گفت: «وزارتخانه به تعامل با طرف ایرانی برای افزایش واردات گاز به اندازه کافی برای راه اندازی نیروگاه‌های برق در عراق ادامه می‌دهد».

موسی با بیان اینکه وزارتخانه در حال مذاکره با طرف ایرانی برای افزایش تدریجی وادرات گاز است، تاکید کرد که طرف ایرانی نیاز کشورش در این زمینه را درک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واردات گاز از ایران به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده، ادامه داد: در حال حاضر بین ۵۰ تا ۵۵ میلیون مترمکعب گاز ایران در روز نیاز داریم که امیدواریم از طریق ارتباط با طرف ایرانی به این میزان برسیم.

سخنگوی رسمی وزارت برق عراق پیشتر اعلام کرده بود «جایگزین انرژی برای گاز ایران نداریم».

وزارت برق عراق روز چهارشنبه گذشته از آغاز مراحل پرداخت بدهی‌های گازی به ایران خبر داد و گفت این فرآیند طی دو روز آینده تکمیل می‌شود.

میزان بدهی عراق به ایران ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. عراق قرار بود اول ژوئن (دو هفته پیش) بدهی خود را به ایران بپردازد با این حال موفق به انجام این کار نشد. این در حالی است که عراق برای تامین گاز نیروگاه‌های برق خود مخصوصا در فصل تابستان به واردات گاز ایران وابسته است.

پیش‌تر کشورمان به دلیل بدهی‌های عراق، صادرات گاز به این کشور را قطع کرده بود. در حال حاضر صادرات گاز از ایران به عراق به میزان روزانه ۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

گفتنی است، ایران حدود یک سوم انرژی عراق را در ماه‌های گرم تابستان تامین می‌کند./باشگاه خبرنگاران

نظر شما