صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 21
کد خبر: ۱۳۹۱۷۶
امیر عابدی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ می‌دهد:

دستاوردهای سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران چیست؟

امیر عابدی، رئیس اتاق ایران و قزاقستان در خصوص سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران گفت: این سفر تأثیر بسزایی در حوزه مراودات تجاری برای ایران دارد؛ از یک سو 9 سند همکاری و یادداشت تفاهم میان دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، ترانزیت، حمل و نقل و کشاورزی امضا شد. از سوی دیگر توافقاتی میان شرکت ملی گاز ایران با گاز قزاقستان و همچنین قراردادی میان شرکت راه آهن ایران و راه آهن ملی قزاقستان امضا شد که همه این دستاوردها با تلاش‌های سازمان توسعه تجارت، دستگاه‌های دیپلماسی و اتاق مشترک دو کشور به ثمر نشست.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان، بازار مصرف نسبتاً قابل توجهی در کشور‌های همسایه وجود دارد که توسعه صادرات به آن‌ها مستلزم شناسایی نیاز‌های وارداتی این کشور‌ها ازجمله قزاقستان است. طبق آمار گمرک  در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار میان ایران و قزاقستان تبادل شد که با رشد ۷۱ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش، نسبت به سال ۹۹ همراه بوده است.
 
امیر عابدی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» درباره دستاورد‌های سفر قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان به ایران گفت: این سفر تأثیر بسزایی در حوزه مراودات تجاری برای ایران داشت؛ چه اینکه 9 سند همکاری و یادداشت تفاهم میان ایران و قزاقستان در حضور رؤسای جمهور دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، ترانزیت، حمل و نقل و کشاورزی امضا شد. همچنین توافقاتی میان شرکت ملی گاز ایران با گاز قزاقستان و قراردادی نیز میان شرکت راه آهن ایران و راه آهن ملی قزاقستان امضا شد که همه این دستاوردها با تلاش‌های سازمان توسعه تجارت، دستگاه‌های دیپلماسی و اتاق مشترک دو کشور به ثمر نشست.

سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران تأثیر بسزایی در حوزه مراودات تجاری برای ایران داشت.


 
وی در زمینه توجه ویژه دولت به داشتن روابط اقتصادی با همسایگان عنوان کرد: هدفی که سیاست گذاران ما در حوزه توسعه تجارت با همسایگان مدنظر داشته‌اند رویه مثبتی است که در بلندمدت اثرات خود را بر اقتصاد ایران نشان خواهد داد. این همکاری‌ها مخصوصاً با کشورهای آسیای میانه، اوراسیا و کشورهای عضو شانگهای از اهمیت بالایی برخوردار است.


عابدی با تأکید بر اینکه قزاقستان دومین کشور ثروتمند در آسیای میانه به لحاظ درآمد سرانه است گفت: قزاقستان با توجه به ظرفیت بالایی که در حوزه کشاورزی، معدن و انرژی دارد، برای ما کشور مهمی در حوزه دریای خزر محسوب می شود و عملاً به قدرتی اقتصادی تبدیل شده است.


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان با مثبت دانستن حذف روادید میان دو کشور افزود: لزوم صدور روادید یکی از موانع مهم ما در توسعه تجارت با قزاقستان بود و یکی از دستاوردهای ویژه سفر رئیس جمهور قزاقستان، لغو روادید به مدت ۱۴ روز بود؛ یعنی ایرانیان و تجار کشورمان می‌توانند به مدت ۱۴ روز بدون روادید به قزاقستان سفر کنند. قزاقستان در زمینه معدن، کشاورزی، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی کشوری مهم برای سرمایه گذاری است که فرصت های بی شماری را برای تجار ایجاد م کند تا در آنجا فعالیت کنند. همچنین با لغو روادید شاهد حضور گردشگران قزاق در ایران خواهیم بود، به ویژه گردشگرانی که برای درمان به ایران سفر می کنند.


وی ادامه داد: یکی دیگر از پیامدهای لغو روادید افزایش سفرهای هوایی میان دو کشور است. امروز پرواز گرگان به «آق‌تاو» و تهران به آلماتی ازسر گرفته شد و به زودی شاهد پرواز از مشهد مقدس به آلماتی نیز خواهیم بود. همه این اقدامات دست به دست هم می دهد تا توسعه همه جانبه به وجود آید. بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی تا دو هفته دیگر در قزاقستان با حضور بیش از ۶۵ شرکت ایرانی و ۱۰۰ فعال اقتصادی برگزار خواهد شد که  زمینه توسعه و تجارت گسترده را فراهم می کند.


عابدی با بیان اینکه سهم تجارت ایران با قزاقستان با خدمات فنی و مهندسی نزدیک به نیم میلیارد دلار است گفت: دولت در بلندمدت هدف گذاری کرده که سهم تجارت با قزاقستان به ۳ میلیارد دلار افزایش یابد و این هدف با لغو روادید باعث افزایش تجارت میان دو کشور خواهد شد. ایران موافقتنامه آزاد تجاری را پیش رو دارد که اگر سال جاری عملیاتی شود، شاهد اتفاق بسیار مثبتی در موافقتنامه اتحادیه گمرکی میان ایران و کشورهای اوراسیا خواهیم بود که به افزایش صادرات کمک خواهد کرد.


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان با برشمردن محصولات صادراتی ایران به این کشور گفت: ایران محصولات متنوعی به قزاقستان صادر می‌کند  که از جمله می‌توان مواد غذایی، محصولات کشاورزی، لوازم ساختمانی، نساجی و برق و الکترونیک را بیان کرد. همچنین قزاقستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم به شمار می آید که می‌توانیم بخشی از گندم خود را از این کشور تأمین کنیم.

قزاقستان با توجه به ظرفیت بالایی که در حوزه کشاورزی، معدن و انرژی دارد، برای ما کشور مهمی در حوزه دریای خزر محسوب می شود.


وی تصریح کرد: در حوزه لجستیک برخی مشکلات وجود دارد که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. در حوزه ریلی، دریایی و کشتی رو رو با همکاری مشترک دو کشور این مشکلات برطرف می‌شود. همچنین مشکلی که در ترانزیت برخی از کالاها به صورت زمینی از مسیر ترکمنستان به قزاقستان وجود داشت، رفع شده است.
 
عابدی مراودات بانکی را یکی از موانع تجارت با قزاقستان خواند و گفت: پیشنهادهایی به رؤسای بانک مرکزی داده شده است تا با ایجاد تسهیلاتی مبادلات تجاری را سرعت ببخشند. در حال حاضر با توجه به  اینکه موانع بانکی وجود دارد، تجارت با این کشور انجام می شود، ولی هزینه‌های تجاری بالاست؛ لذا باید تمهیداتی در حوزه انتقال پول و انتقال برای سرمایه گذاری مشترک اندیشیده شود. قزاقستان به عنوان هاب منطقه و قلب اوراسیا شناخته می شود که قطعاً می‌توانیم با شناخت ظرفیت‌های تجاری قزاقستان سهم بیشتری از این بازار داشته باشیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: