صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۴۵
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۱ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 02
کد خبر: ۱۴۰۴۳۱
محمدعلی الحکیم، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

امکان سنجی دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان

محمدعلی الحکیم، تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه سفر نخست وزیر عراق به ایران و عربستان برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو طرف و رفع اختلافات میان تهران و ریاض پس از چند سال سردی روابط انجام شد، گفت: امکان برگزاری دیدار میان وزیران امور خارجه ایران و عربستان در روزهای آینده بعید نیست.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مصطفی الکاظمی در سفری دوره ای ابتدا به عربستان و سپس به ایران سفر کرد. وی برای چندمین بار در دوران نخست وزیری خود در عراق است که به این دو کشور سفر می کند و نباید خیلی نسبت به آن حساس بود؛ اما حساسیت ماجرا زمانی بیشتر می شود که الکاظمی ابتدا به عربستان و مستقیم از جده به تهران سفر می کند.

 
همچنین در ابعاد زمانی این موضوع مهم است، نخست وزیر عراق در مقطعی که دوباره موضوع مذاکرات هسته ای مطرح شده، به ایران سفر می کند و این سناریو مطرح می شود که الکاظمی علاوه بر سفر دوره ای و تحکیم روابط، حامل پیامی از جانب غرب یا عربستانی ها برای ایران است.

سفر الکاظمی به ایران و عربستان برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو طرف و رفع اختلافات میان تهران و ریاض و بعد از میانجی گری و پنج دور مذاکره میان هیئت های ایرانی و سعودی انجام شد


محمدعلی الحکیم، تحلیلگر عراقی در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» درباره  گمانه زنی ها و تحلیل های مختلفی که درباره اهداف سفر نخست وزیر عراق به ایران و عربستان مطرح می شود، گفت: سفر مصطفی الکاظمی به عربستان و ایران مهم به شمار می رود و در اوضاع حساسی انجام شد که منطقه غرب آسیا به ویژه عراق، ایران و عربستان از بحران‌هایی رنج می‌برند.


 
وی با بیان اینکه سفر به ایران و عربستان برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو طرف و رفع اختلافات میان تهران و ریاض پس از چند سال سردی روابط و نیز میانجی گری بغداد و پنج دور مذاکره میان هیئت های ایرانی و سعودی انجام شد، افزود: یکی از مهمترین پرونده هایی که الکاظمی به تهران آورد، ادامه میانجیگری عراق میان ایران و عربستان است تا امکان بازگشایی سفارتخانه ها و ارتقای سطح نمایندگی های دیپلماتیک میان دو کشور فراهم شود و شاهد تبادل سفیران میان ایران و عربستان باشیم.

نخست وزیر عراق در سفر به تهران خواست این پیام اطمینان بخش را بدهد که بغداد بخشی از هیچ ائتلاف منطقه ای علیه ایران نخواهد بود


این کارشناس عراقی امکان برگزاری دیدار میان حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزیران امور خارجه ایران و عربستان را در روزهای آینده بعید ندانست و گفت: هرگونه بهبود روابط و تلطیف فضا میان ایران و عربستان به سود الکاظمی است و معتقدم اگر دوره نخست وزیری الکاظمی در آینده نزدیک تمدید یا از این سمت برکنار شود، در هر دو صورت نقطه عطف اقدامات و عملکرد موفقیت آمیز او می تواند حل و فصل پرونده روابط ایران و عربستان سعودی باشد.

 
الحکیم درباره نقطه عطف سفر الکاظمی به تهران عنوان کرد: این سفر حامل پیام های اطمینان بخشی به ایران در زمینه تشکیل اجلاسی است که دو هفته آینده با حضور کشورهای حاشیه جنوبی خلیج (فارس)، عراق، مصر و اردن برگزار می شود و در آن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز حضور خواهد داشت. در وهله نخست، اینکه نخست وزیر عراق در سفر به تهران خواست این پیام اطمینان بخش را بدهد که بغداد بخشی از هیچ ائتلاف منطقه ای علیه ایران نخواهد بود. دوم، اینکه مصطفی الکاظمی با مطرح شدن گمانه زنی ها در زمینه تشکیل ناتوی عربی  خواست به ایران اطمینان بدهد حضور عراق در این اجلاس اقدامی علیه تهران نیست.

نظر شما