صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۴۸
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۵ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 06
کد خبر: ۱۴۰۹۱۷
حسین فرجاد امین، کارشناس مسائل شرق آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

دشمن تراشی ناتو برای حفظ بقا

حسین فرجاد امین، کارشناس مسائل شرق آسیا درباره علت افزایش جنگ لفظی میان سران ناتو با روسیه و چین گفت: ناتو محصول دوره جنگ سرد است و به عنوان بزرگترین ائتلاف نظامی برای اینکه بتواند پابرجا بماند به دشمن فرضی نیاز دارد. در چند ماه گذشته با آغاز جنگ اوکراین، ناتو بهانه های کافی را برای ایجاد دشمن فرضی به وجود آورده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ چین و روسیه از مدت‌ها پیش در فهرست کشورهای رقیب و دشمن چالش برانگیز برای آمریکا تلقی شده‌اند و طبق گزارش سازمان امنیت ملی آمریکا که هر ساله منتشر می‌شود، این دو کشور دشمن واشنگتن به شمار می روند؛ البته کشورهایی مانند ایران نیز در زمره ائتلاف ضد آمریکایی قرار دارند.


تازه ترین اظهارنظر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو حکایت از این دارد که چین و روسیه به خاطر رفتار نظامی در برابر آمریکا چالش اصلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز تلقی می شوند. این پیمان مدتهاست به عنوان یکی از ابزارهای نظامی آمریکا مطرح می‌شود؛ به گونه‌ای که نقش مخرب ناتو در بحران های افغانستان، سوریه، عراق، یمن و حتی در آفریقا در کشورهایی مانند سومالی، سودان و مالی بر هیچ ناظر بین المللی پوشیده نیست. این موضوع نشان می‌دهد هر جا ناتو پا گذاشته به جز ویرانی هیچ نتیجه ای نداشته است.

 

ناتو در گذشته با در نظر گرفتن ملاحظاتی با چین تعامل می کرد، ولی در چند ماه اخیر ملاحظات را کنار گذاشته‌اند و پکن را به عنوان متحد راهبردی روسیه در طرف مقابل خود قرار داده اند

نقش مخرب ناتو درحالی است که دبیرکل آن در اظهارنظری فرافکنانه مدعی است چین و روسیه بزرگترین تهدید بعد از جنگ جهانی دوم علیه این پیمان امنیتی-نظامی به شمار می روند.


حسین فرجاد امین، کارشناس مسائل شرق آسیا در گفت و گو با خبرنگار «راهبرد معاصر» درباره علت افزایش جنگ لفظی میان سران ناتو با روسیه و چین گفت: ناتو محصول دوره جنگ سرد است و به عنوان بزرگترین ائتلاف نظامی برای اینکه بتواند پابرجا بماند به دشمن فرضی نیاز دارد. در چند ماه گذشته با آغاز جنگ اوکراین، ناتو بهانه های کافی را برای ایجاد دشمن فرضی به وجود آورده و این در حالی است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش می کرد به بهانه های مختلف سیاست «توسعه به شرق» را توجیه کند.

 
وی افزود: ناتو در گذشته با در نظر گرفتن ملاحظاتی با چین تعامل می کرد، ولی در چند ماه اخیر ملاحظات را کنار گذاشته‌اند و پکن را به عنوان متحد راهبردی روسیه در طرف مقابل خود قرار داده اند. این در حالی است که چین در نشست‌های مختلف ازجمله سنگاپور از پیشرفت های نظامی خود صحبت و اعلام کرده است موشکهایشان در حالت عملیاتی قرار دارند، ولی گفتند موشک ها برای دفاع از پکن و منافع ملی چین استفاده خواهد شد.

 
این کارشناس مسائل شرق آسیا عنوان کرد: در اوضاع کنونی اروپا و ناتو به اظهارات مقام های چینی اعتماد نمی کنند و در تلاش هستند سلاح‌های چین را به عنوان تهدید مستقیم علیه خود نشان دهند. وقتی وزیر امور خارجه انگلیس در نشست ناتو در اسپانیا به صحبت درباره لزوم مسلح کردن تایوان در برابر چین می پردازد، درواقع می‌خواهد بگوید اروپا با درس گرفتن از جنگ اوکراین باید به سرعت تایوان را برای مقابله با اقدامات چین مسلح کند.

 

چین همه تهدیدات ناتو را رصد می‌کند و این مواضع نشان می‌دهد اروپا همچنان از وضعیت اوکراین درس کافی را نگرفته است و می‌خواهد موضوع ناامنی در اروپا را به آسیا گسترش دهد

فرجاد امین تصریح کرد: چین همه تهدیدات ناتو را رصد می‌کند و این مواضع نشان می‌دهد اروپا همچنان از وضعیت اوکراین درس کافی را نگرفته است و می‌خواهد موضوع ناامنی در اروپا را به آسیا گسترش دهد. بیان این مواضع و چین را دشمن واقعی تلقی کردن و تأکید بر موضوع تایوان و لزوم تسلیح آن، زمینه هایی است که اروپا برای جنگ های آتی فراهم می کند. اروپا باید بپذیرد سالها در خواب بوده، در حالی که چینی ها بر حوزه نفوذ خود کار کرده اند و امروز چین در آفریقا، مدیترانه و قطب شمال حضور دارد و سرمایه‌گذاری کلانی در غرب آسیا و پروژه «یک کمربند، یک جاده» کرده که بسیار بلندپروازانه است.


وی افزود: این موارد نشان دهنده این است که چین به سرعت در حال گسترش دایره توسعه مناسبات خود با کشورهای همسایه اروپاست و جای پای چین در نقاط مختلف جهان عرصه را برای فعالیت غرب تنگ خواهد کرد.

نظر شما